وی به سهم ۲۰ درصدی تولید علم ایران در حوزه علوم پزشکی اشاره و تصریح کرد: کشور ما به لحاظ تولیدات علمی دومین کشور در میان 25 کشور برتر جهان در نظام رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام است.
رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با تاکید بر اینکه باید علم را به ثروت و قدرت تبدیل کنیم تا شاهد توسعه کمی و کیفی باشیم، خاطرنشان کرد: 451 دانشگاه و موسسات تحقیقاتی مبتنی بر آی.پی در سطح کشور از فرآوردههای مختلف آی. اس. سی استفاده میکنند و این را باید یادآور شد که افزایش صرفا تعداد مقالات مرجعیت علمی را به دنبال ندارد.
دهقانی به رشد هشت برابری مقالات علمی کشورهای جهان اسلام اشاره کرد و افزود: کشورهای اسلامی 25 هزار مقاله در سال 2000 منتشر کردهاند که این رقم نسبت به کل کشورهای جهان رشد پنج برابری داشته است.
وی با بیان اینکه سهم ما در مقالات پراستناد از سال 2015 به بعد پیشی گرفت، ابراز کرد: ایران 4/2 درصد از کل مقالات پراستناد را به خود اختصاص داده است.
رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، توانمندسازی پژوهشگران در ارتقای سطح کیفی پژوهشها و استقرار ابزارهای مدیریت علم و توسعه شبکه علم دانشگاهها را از راهکارهای ارتقای کیفیت و مرجعیت علمی مقالات عنوان کرد.
میزان استنادات بر کیفیت پژوهش موثر است
در ادامه این سمینار ثابت، مدیر رتبهبندی دانشگاهها در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: ارزیابی و مقایسه همه جانبه عملکرد علمی موسسات، شناسایی بهتر دانشگاهها و یا موسسات تحقیقاتی در حوزههای مختلف علمی، مشخص کردن نقاط قوت و ضعف دانشگاهها و شناسایی اعتبار دانشگاهها از جمله اهداف رتبهبندی دانشگاهها است.
وی با بیان اینکه حضور هر دانشگاه در نظام رتبهبندی نشان از کسب شهرت و اعتبار در سطح ملی و بین المللی دارد، بیان کرد: آموزش، پژوهش، فناوری، نوآوری، امکانات، شهرت، ارتباط با جامعه و صنعت و اثربخشی اجتماعی و اقتصادی را از جمله شاخصهای سنجش عملکرد دانشگاهها در نظام رتبهبندی است.
ثابت با اشاره به معتبرترین نظام های رتبه بندی در سطح جهان، عنوان کرد: معتبرترین نظامهای رتبهبندی در سطح جهان، رتبه بندی یو.اس نیوز، رتبهبندی شانگهای، رتبهبندی تایمز، رتبهبندی کیو.اس و رتبهبندی لایدن است و منابع اطلاعاتی در نظامهای رتبهبندی را دانشگاهها، نظرسنجیها و پایگاههای اطلاعاتی مستقل هستند.
مدیر رتبهبندی دانشگاهها در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به اینکه پژوهش بعد مهم نظام رتبهبندی دانشگاهها را شامل میشود، افزود: نظام رتبهبندی US نیوز شاخص رتبهبندی خود را بعد پژوهش قرار داده است.
ثابت خاطرنشان کرد: نظام رتبهبندی QS در بین سایر پایگاههای اطلاعاتی به میزان گرایشات بین المللی و شهرت و نظام رتبهبندی تایمز درآمد حاصل از پژوهش را مورد توجه قرار میدهد و در نظام رتبهبندی لایدن کیفیت پژوهش مهم است.
مدیر رتبهبندی دانشگاهها در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام یادآور شد: شرایط حضور در رتبهبندیها دارا بودن حجم قابل توجهی از مقالات منتشره است و چنانچه وجهه بین المللی دانشگاهها بالا رود میزان نظرسنجی هم بالا خواهد رفت.
وی در ادامه سخنان خود گفت: اوایل نظرسنجیها و وجهه بین المللی به سمت دانشگاههایی بود که زبان انگلیسی داشتند ولی اکنون به سمت دانشگاههای آسیای جنوب شرقی میل پیدا کرده است.
مدیر رتبهبندی دانشگاهها در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تاکید کرد: برای افزایش شاخص بین المللی و نظرسنجی باید وب سایت دانشگاهها دو زبانه باشد و از طرفی باید اعضای هیئت علمی دانشگاه و کارکنان آن به منظور تسهیل ارتباط با دانشجویان بین المللی، جهانی باشند.
وی در بخش دیگر سخنان خود افزود: میزان استنادات بر کیفیت پژوهش موثر است و آنچه که میتواند میزان استنادات یک پژوهش را ارتقا دهد، مواردی چون ایجاد فرهنگ کیفیت، پژوهش با کیفیت بالا و متناسب با استانداردهای جهانی، نوآوری، و همکاری بین المللی است.
ثابت خاطرنشان کرد: در رتبهبندی دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی از سال گذشته تغییرات اساسی جهت رشد صورت پذیرفت.
وی گفت: در نظام رتبهبندی آنچه حائز اهمیت است بالا بودن مقالات استنادی آن دانشگاه است و بر همین اساس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به دلیل داشتن مقالات استنادی بالا رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داد.
مدیر رتبهبندی دانشگاهها در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام بیان کرد: رتبه بندی دانشگاهها و موسسات پژوهشی ایران و کشورهای اسلامی یکی از مهمترین مسئولیتهای isc است.
وی ادامه داد: با ابلاغ وزارت علوم از سال 89 به صورت سالیانه دانشگاهها و موسسات پژوهشی ایران توسط isc رتبه بندی شده اند و تاکنون شش سال متوالی این رتبه بندی منتشر شده است.
ثابت خاطر نشان کرد: این محصول به منظور اطلاع از جایگاه علمی هر موسسه علمی در مقایسه با سایر دانشگاههای کشور تشخیص جایگاه دانشگاهها و بررسی تاثیر هر یک از شاخصهای آموزش، پژوهش، وجهه بین المللی، تسهیلات، فعالیت اجتماعی اقتصادی برپیشرفت علمی هر دانشگاه در بازههای زمانی مختلف به کار برده میشود.