
منوریل روی خط سیاست
به گزارش خبرنگار اجتماعي «شبكه خبر دانشجو»، در حال حاضر در اقليتي از كشورها از منوريل براي جابجايي مسافران استفاده ميشود و بيشتر در مراكز تفريحي و گردشگري، فرودگاهها و مجمعالجزاير از اين وسيله پاك استفاده ميشود.
بحث احداث قطار هوايي در تهران از چند سال پيش مطرح شد و با پيشرفت فزيكي بسيار كند آن، به نظر رسيد با برچيدن شدن پايههاي آن در متروي صادقيه، براي هميشه احداث آن متوقف شود؛ اما جنحالهاي رسانهاي و اظهارات متفاوت حكايت از ادامه حركت آن دارد.
اظهارات متفاوتي در خصوص هزينههاي ساخت آن نيز ابراز ميشد و برخي احداث قطار هوايي را اولويت چهارم در حمل و نقل عمومي شهري عنوان ميكردند و برخي نيز هزينههاي احداث آن را بسيار كمتر از مترو اعلام ميداشتند.
پروين احمدي نژاد، عضو کميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران طي مصاحبهاي اعلام ميكند كه برچيدن پايه هاي منوريل را پيگيري مي کنيم و کميته اي ويژه در اين زمينه تشکيل شده است که اقدام شهرداري تهران را به طور جدي پيگيري کند.
عضو شوراي اسلامي شهر تهران با تاکيد بر اينکه بايد هزينه هاي از دست رفته در پي اقدام شهرداري براي جمع آوري پايه هاي منوريل مشخص شود، مي گويد كه هيچگونه برآورد هزينه اي تاکنون از سوي شهرداري اعلام نشده است.
دكتر قاليباف، شهردار تهران در پاسخ به خبرنگاران بيان ميكند كه اين پروژه مصوبه شوراي شهر وقت را داشت؛ اما چون فرمانداري آن را تأييد نكرده بود، مصوبه قانوني نبود، ضمن اينكه كار كارشناسي كافي هم درباره آن نشده بود.
شهردار تهران اضافه ميكند كه بعد از بررسيهاي صورت گرفته به اين نتيجه رسيديم كه ضرورت ندارد اين پروژه انجام شود، به همين دليل در ايام عيد پايههاي مونوريل صادقيه برداشته شد.
هادي ساعي، عضو هيئت رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران در خصوص برداشتن پايههاي مونوريل صادقيه بيان ميدارد كه برداشتن پايههاي منوريل دليل بر ساخته نشدن آن نيست و اين امر به كار كارشناسي بيشتري نياز دارد و هر مكاني كه نياز به مونوريل داشته باشد، حتماً احداث خواهيم كرد.
به اعتقاد ساعي، وجود سياست كلي براي شهر، اختلاف سليقهها را از بين برده و باعث ايجاد هماهنگي در مديريت شهري ميشود.
جعفر قادري، عضو فراكسيون مديريت شهري مجلس ميگويد كه مونوريل يك سيستم حمل و نقل ريلي مكمل است كه جايگزين مترو نميشود و نياز است در هر مكاني كه احداث ميشود، دقيقاً تكميلكننده سيستمهاي ديگر حمل و نقل عمومي باشد.
وي در ادامه عنوان ميكند كه در مكانهايي كه امكان احداث تونل وجود ندارد و يا پيچ بسياري در آن محدوده وجود دارد، ميتوان از اين سيستم استفاده كرد، با توجه به اينكه بسياري از شهرهاي پيشرفته دنيا نيز از اين سيستم حمل و نقل ريلي استفاده ميكنند، تهران نيز بايد استفاده از آن را مورد توجه قرار دهد.
دانشجو، سخنگوي شوراي شهر تهران نيز در جمع خبرنگاران ابراز ميدارد كه استدلال شهرداري تهران اين بود كه حجم كم ترافيك در تعطيلات نوروز زمان مناسبي را براي برداشتن پايههاي مونوريل صادقيه فراهم كرده است.
سخنگوي شوراي اسلامي شهر تهران تصريح ميكند كه شهرداري تهران با استناد به گزارش دولت هشتم مبني بر برداشتن پايههاي مونوريل صادقيه اقدام به جمعآوري آن كرده است، در واقع شهرداري درخواست دولت هشتم را جامه عمل پوشانده است.
كامران حاجنصراللهي، مديرعامل سابق سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در پاسخ به اين پرسش كه مسئولان شهرداري تهران اعلام كردهاند احداث پايههاي مونوريل مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران را نداشته است، ميگويد كه مگر ميشود كاري را كه براي آن در شهرداري تهران بودجه در نظر گرفتهاند، بدون مصوبه شوراي شهر انجام داد.
مديرعامل سابق سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در ادامه بيان ميكند كه اين طرح در شوراي شهر تصويب و هزينههاي آن مشخص شد و در بودجه شهرداري تهران رقمي را براي آن در نظر گرفتند، اگر طرح مصوبه نداشت، اجازه انجام كار هم داده نميشد.
وي تصريح ميكند كه اگر پايههاي مونوريل صادقيه را تخريب كردند، يعني مصوبه قانوني شورا را خراب كردهاند.
گفتني است، شهرداري تهران اواخر سال 82، لايحه احداث قطار هوايي به طول 240 کيلومتر و با اعتباري بالغ بر 3 هزار و 500 ميليارد تومان با مشارکت بخش خصوصي را به شوراي اسلامي وقت شهر تهران ارائه کرد.
لازم به ذكر است، اين لايحه پس از بررسي در دومين دوره شوراي اسلامي شهر تهران، از 240 کيلومتر به 6 کيلومتر کاهش يافت و مقرر شد نحستين خط منوريل در مسير ميدان صادقيه تا شهرک اکباتان احداث شود.
به اين ترتيب لايحه احداث منوريل در تهران 17 اسفندماه 82 در شوراي شهر تصويب شد و 10 روز پس از آن کلنگ احداث اين سيستم ريلي به زمين خورد و قرار بود اين پروژه 6 کيلومتري در مدت زمان 17 ماه به بهره برداري برسد؛ اما اين پروژه اندکي پس از اجرا متوقف شد.
شايان ذكر است، پايههاي منوريل در منطقه فلکه صادقيه در ايام تعطيلات نوروز توسط شهرداري منطقه 5 برچيده شده و حتي اين محدوده با آسفالت نيز مرمت شده است./انتهاي پيام/