وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حافظ تنها روشنفکر یک زمان نبود بلکه روشنفکر غیرتقویمی است چراکه نقدهای او برای همه زمانها جذاب میماند.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، عباس صالحی امشب در مراسم بزرگداشت حافظ اظهار داشت: زبان فارسی زبان فرهنگی جهان اسلام است در زمانی که زبان فارسی از شرق تا غرب عالم گسترده بود و حافظ طلایهدار این فرهنگ و این زبان است، با شعر او قرنهای متمادی سیه چشمان کشمیری شعر سرودند و دست افشاندند.
وی با بیان اینکه مردم ایران از روزگار دیرین دیوان حافظ را در کنار قرآن مینشاندند و با آن سال نو را آغاز میکردند و شب یلدار را به سپیده میرساندند، گفت: اینکه چرا چنین شده و حافظ جام جم زندگی ما ایرانیان شده است، پرسشی است که پاسخهای خود را دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: شاعران با قدرت اسطورهسازی خود ماندگار میشوند و هر چقدر که شاعری بتواند از جهان ماده به جهان ابدیت پل بزند، شعرش ماندگار و جاودان میشود، هر چقدر این ارتباط طولانیتر و ظریفتر باشد شعر شاعر را ماندگارتر و شاعر را جاودانهتر میکند.
صالحی با بیان اینکه حافظ با رند، صوفی، پیر مغان، میو مسجد این چنین کیمیاگری کرده و نمادهای زمینی که به آسمان رسانده است، بیان کرد: این بخش اول ماندگاری حافظ است.
وی با بیان اینکه حافظ هر چند دانشمند است، اما جان مایه شعرش معرفت است، عنوان کرد: معرفت حافظ لفظی نیست بلکه معرفت وجودی است. حافظ ادبیات را پیشقراول تحول وجودی میداند، ادبیات برای پر کردن ایام فراغت نیست بلکه جانسازی است. شعر هستی جدید تولید میکند و حافظ هستیساز ما بوده است و اگر چه دانشمند است، اما با جان سرکار دارد.
وزیر ارشاد با بیان اینکه حافظ معلم زندگی است و درسنامه زندگی را در سدههای متوالی به ما تعلیم داده است، گفت: حافظ زیست انسانی را به ما یاد داده و با ویژگیهای خاص خود وارستگی از ریا، دروغ و دغل را آموزش داده است. زیستی رندانه، بیقیدی، تکلفگریز و نکته سنج که ویژگی زندگی رندانه است و ما بخشی از زندگی خود را مدیون تعالیم حافظ هستیم.
صالحی با بیان اینکه حافظ زیست شادمانه را ترویج میکند، بیان کرد: هر چند زیست شادمانه حافظ ریشه در اندیشههای خیامی دارد، اما دل نگرانی خیام را ندارد و این چنین است که حافظ معلم زندگی شده است.
وی با بیان اینکه حافظ یک منتقد و مصلح اجتماعی است، گفت: حافظ در زمان خود یک روشنفکر است و برای فرازمانه خود هم یک روشنفکر باقی مانده است. حافظ تنها روشنفکر یک زمان نبود بلکه روشنفکر غیرتقویمی است چراکه نقدهای او برای همه زمانها جذاب میماند.
وزیر ارشاد حافظ را یک سخندان و سخنور بیبدیل داست و افزود: حتی میتوان مدعی شد که حافظ هنوز هم در سخنوری بیبدیل است، کلام حافظ فوق کلام مخلوق و دون کلام خالق است.
صالحی با اشاره به پیوند موسیقی با شعر حافظ بیان کرد: حافظ از شعر به موسیقی و از موسیقی به شعر میرسد و این امر در کنار دهها ویژگی دیگر سخن حافظ را ماندگار کرده است.
وی با اشاره به اینکه عمق اندیشگی حافظ در کنار قدرت تاویلگری و ترکیب آن با هم مختص حافظ است، اظهار داشت: کلام حافظ چنین است که هرکس بر سر این سفره بیاید و توشهای بردارد.
وزیر ارشاد با اشاره به انس حافظ با کلام وحی گفت: این انس در شعر حافظ چنین توانی را ایجاد کرده که ضمن ریشه در اعماق، معنا را با کلماتی بیان کند که در قرنهای متمادی هر کس بتواند از آن توشهای بردارد.
صالحی با بیان اینکه دینداری و فهم دینی حافظ ویژگی دیگر ماندگاری شعر حافظ است، گفت: ساختار بیانی حافظ با ساختار بیانی قران مناسبت دارد و نظم پریشان کلامش به اقتضای کلام وحی است که با وجود نظم پریشان معناسازی کرده و در حوزه محتوا نیز از معارف قرانی بهره برده است.
وی با بیان اینکه بیت بیت شعر حافظ تفسیر قرآن است، اظهار داشت: این ویژگیها حافظ را در قله نگه داشته است و ما قرنهای متمادی با شعر حافظ زیستهایم.