رئیس اداره فنی و مهندسی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه ۷ از نصب سنسورهای (شناساگر) هوشمند روان سازی ترافیک در تقاطعهای خیابان طالقانی، بهار و شریعتی، طالقانی با هدف تشخیص عبور وسایل نقلیه خبر داد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو؛ یحیی سرلکی با اعلام این مطلب افزود: این سنسورهای (شناساگرهای) بیسیم به گونهای طراحی شده است که پس از افزایش تعداد خودروهایی که پشت چراغ راهنما (قرمز) در انتظار هستند جهت باز شدن مسیر به سبز شدن فرمان میدهد.
وی با تاکید بر نصب این سنسورها بعد از چراغ راهنمایی و رانندگی در تقاطعات مذکور، خاطرنشان کرد: تا پیش از این سنسورها قبل از چراغ راهنمایی و رانندگی نصب میشد، اما ما درنظر داریم تا این سنسورها را بعد از چراغ نصب کنیم تا از افزایش بار ترافیکی در تقاطعات مذکور کاسته شود.
رئیس اداره فنی و مهندسی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه ۷ با اشاره به اینکه سنسورهای بیسیم بدون استفاده از کابل قادر هستند ۳ تا ۵ سال بدون نیاز به شارژ یا تعویض به عملکرد خود ادامه دهند، گفت: شناساگرها در حکم چشمهای سیستم کنترل سازگار با ترافیک عمل میکنند و عملکرد مناسب چراغ عمدتاً بستگی به کیفیت طراحی و عملکرد آنها دارد. از شناساگرها هم برای تشخیص وسایل نقلیه و هم برای تشخیص عابران پیاده استفاده میشود.
وی در پایان یادآور شد: شناساگرهای سیستم هوشمند این قابلیت را دارند که در صورتی که سرفاصله وسایل نقلیه از مقدار مشخصی افزایش یابد عبور وسایل نقلیه را برای فاز دیگری از تقاطع مجاز مینمایند و یا در صورتی که طول صف رویکردی از تقاطع به مقدار مشخصی برسد عبور برای آن رویکرد مجاز میشود.
به گفته سرلکی از این شناساگرها به منظور اندازه گیری حجم تردد، سرعت و چگالی میتوان استفادهر کرد و همچنین به حساسیتی که این شناساگرها دارند، حضور وسایل نقلیه در رویکردهای تقاطع قابل شناسایی میباشد.