قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: اصلاح آیین نامه ترفیع اعضای هیات علمی در اختیار هیات امنای دانشگاهها است و دانشگاهها میتوانند این آیین نامه را به گونهای اصلاح کنند که اساتید فعالیتهای علمی خود را متناسب و در مسیر حل مشکلات جامعه سوق دهند.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، باقری، قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه شاهد از لزوم طراحی و تدوین برنامههای راهبردی پنج ساله در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور سخن گفت و تصریح کرد: اعضای هیات علمی فعالیتهای علمی پژوهشی خود را در راستای اهداف دانشگاه انجام دهند؛ آنها میتوانند ۵۰ درصد امتیاز ترفیع سالانه خود را از انجام کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی در چارچوب برنامه راهبردی دانشگاه و ۵۰ درصد دیگر را نیز از دیگر محل فعالیتهای علمی و پژوهشی خود کسب کنند.
وی با بیان اینکه باید دراستای حل مشکلات کشور و انجام تحقیقات کاربردی، آیین نامههای ارتقای اعضای علمی و تبدیل وضعیت آنان نیز به تدریج اصلاح شود"، خاطرنشان کرد: این اقدام با کسب نظرات همه دانشگاهیان کشور و مبتنی بر یک وفاق جمعی انجام خواهد شد.
قائم مقام وزیر علوم با اشاره به ضرورت ارائه توانمندیهای دانشگاهها برای حل مشکلات جامعه به مسئولان اجرایی و قانونگذاری کشور گفت: دانشگاهها و موسسات پژوهشی باید از طریق رسانههای جمعی و وب سایت خود، کارهای علمی، عملیاتی و پژوهشهای کارگشا و مفید انجام شده برای کشور را به صورتی شایسته اطلاع رسانی کنند.
دکتر باقری تاکید کرد: باید با حضور اعضای هیات علمی، دانشجویان و صاحبنظرانی از حوزههای اجرایی و صنعتی چندین هسته فناور در هر دانشگاهی تاسیس شود تا با تمرکز بر یک مشکل در طول دو سه سال آن مشکل حل شود؛ این اقدام باعث باورمندی بیشتر مسئولان و مدیران به توانمندیهای دانشگاه خواهد شد.
قائم مقام وزیر علوم با بیان اینکه"جامعه از دانشگاه انتظار دارد برای حل مشکلات کشور راهحل علمی ارائه دهد"، گفت: وزارت علوم در زلزله اخیر تصمیم گرفت ۵ روستای نمونه را با رعایت اصول مقابله به زلزله و مصرف بهینه انرژی در مناطق زلزله زده احداث کند که این اقدام در راستای ارائه توانمندیهای مراکز علمی برای کشورو مسئولیت اجتماعی دانشگاهها صورت میگیرد.
وی تصریح کرد: اگر میخواهیم دانشجویان با کسب توانمندیهای لازم بتوانند پس از فراغت از تحصیل وارد بازار کار شوند؛ باید ارتباط دانشگاهها با خارج از دانشگاه، صنعت و کشاورزی بیشتر شود و در همین راستا ایجاد دورههای کارآموزی و بازنگری دروس با هدف مهارت آموزی، از مهمترین اقداماتی است که باید در دستورکار قرار گیرد.
قائم مقام وزیر علوم گفت: در پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی و در تدوین و دفاع از پایان نامههای دانشجویی باید رعایت شاخصهای کیفی اولویت اول مدیران دانشگاهها باشد.
پس از سخنان دکتر باقری، پژوهشگران برتر دانشگاه شاهد تجلیل و از کتاب مجموعه مقالات دومین همایش تمدن نوین اسلامی رونمایی شد.