سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان گفت: ۶۷۰ مدال آور المپیاد در کشور داریم
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، فاطمه مهاجرانی سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان در نشست خبری که امروز در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، با اشاره به نام بلند این مرکز، اظهار داشت: این نام بلند به دلیل این است که سازمان استعدادهای درخشان و باشگاه دانشپژوهان جوان در سال ۸۹ ادغام شد و به نوعی سازمان استعدادهای درخشان به مرکز تنزل درجه پیدا کرد.
وی به وظایف مرکز استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان اشاره کرد و افزود: یکی از وظایف ما، مدارس استعدادهای درخشان است که مردم آنها را با عنوان سمپاد میشناسند.
مهاجرانی ادامه داد: قبل از انقلاب اسلامی ایران، این حوزه در دست ایرانیها نبود، اما بعد از انقلاب اسلامی ایران، حجتالاسلام والمسلمین جواد اژهای مسیر استعدادهای درخشان را در ایران بنیان گذاشتند که این مدارس در سال ۱۳۶۶ با ۶ مدرسه آغاز به کار کردند.
وی با بیان اینکه تا سال ۱۳۸۹ تعداد مدارس استعدادهای درخشان به ۳۰۰ مدرسه رسید، گفت: در حال حاضر ۷۰۰ مدرسه استعدادهای درخشان در کشور داریم.
* یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانشآموز تحت پوشش طرح شهاب هستند
سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان به طرح شهاب اشاره کرد و بیان داشت: طرح شهاب به معنای شناسایی و هدایت استعدادهای برتر است که در راستای عدالت آموزشی و شناسایی استعدادهای هر فرد با حمایت بنیاد نخبگان از سال ۹۲ شروع شد و در حال حاضر یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانشآموز را تحت پوشش دارد.
وی در خصوص باشگاه دانشپژوهان جوان گفت: این باشگاه از دهه ۷۰ فعالیت خود را آغاز کرد و محورهای مختلف فعالیت دارد که یکی از آنها، برگزاری المپیادهای علمی است.
مهاجرانی با بیان اینکه اکنون ۶۷۰ مدالآور المپاد در کشور داریم، افزود: المپیادهای ریاضی، فیزیک، اخترفیزیک، زیستشناسی، شیمی، کامپیوتر و ادبی از جمله المپیادها هستند.
وی با اشاره به اینکه قدیمیترین المپیاد را میتوان المپیاد ریاضی نامید که به سال ۱۹۵۹ باز میگردد، گفت: اعزام به المپیادهای جهانی از سال ۶۶ به بعد آغاز شد.
* ۳ المپیاد در مسیر جهانی شدن
سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان با بیان اینکه ۳ المپیاد در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: ۳ المپیاد سلولهای بنیادی، جغرافیا و علوم زمین را دستور کار برای جهانی کردن داریم.
وی افزود: قرار است ایران در بحث المپیاد سلولهای بنیادی، بنیانگذار باشد.
مهاجرانی در خصوص برگزاری جشنواره جوان خوارزمی نیز گفت: امسال بیش از ۸ هزار طرح به جشنواره جوان خوارزمی ارسال شد که در محله دوم یک هزار اثر انتخاب شد و در نهایت ۳۰ طرح برگزیده شدند.
سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان با بیان اینکه مدارس سمپاد پژوهشمحور است، اظهار داشت: به جهت توسعه کمی بیرویه، یک مقدار حوزه پژوهش آسیب دیده است، اما در سیاستهای جدید، توجه به پژوهش در دستور کار است.
وی ادامه داد: بحثهای پرورشی، اردوهای تفریحی و موضوعات ورزشی نیز در دستور کار است که بخشی هم اجرا میشود.
مهاجرانی تصریح کرد: ما به سمت آموزش منعطف و الکترونیکی حرکت میکنیم تا بتوانیم به افرادی که مستعد و حائز شرایط استعدادهای درخشان میشوند، ارائه کنیم.
* شرکت ۲۵۰ هزار نفر در آزمون ورودی مدارس سمپاد
سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان در خصوص برگزاری آزمون برای ورود به این مدارس گفت: این سوال مطرح است که چرا برای ورود به مدارس تیزهوشان باید آزمون گرفته شود و چرا برای این آزمون، تقاضای بالایی هست؟
وی افزود: ما در هر آزمون با حدود ۲۵۰ هزار آزمون دهنده مواجهیم و نمیتوانیم فعلا به جز آزمون از راه دیگری استفاده کنیم؛ البته تلاش داریم که به جز هوشهای ریاضی و فیزیک بتوانیم، هوشهای دیگر را نیز اندازهگیری کنیم.
مهاجرانی در خصوص احیای سمپاد نیز بیان داشت: یک زمانی سازمان استعدادهای درخشان و باشگاه دانشپژوهان جوان ادغام شد و اینکه سندی باشد که نشان دهد این اقدام توانسته به استعدادهای درخشان کمک کند، پیدا کردم.