هادی حقشناس معاون سازمان بندرها و دریانوردی ایران در خصوص آخرین وضعیت حقوقی تصادف کشتی ایران به خبرگزاری دانشجو گفت: به لحاظ قواعد حقوقی ما عضو سازمان جهانی دریانوردی imo هستیم. طبق کنوانسیونهای بینالمللی روند بررسی این سانحه با حضور ذینفعان در چین برگزار خواهد شد چراکه محل حادثه در این کشور بوده است.
وی ادامه داد: در سانحه رخداده جعبه سیاه کشتی (vdr) در بندر شانگهای چین و با حضور نمایندگان ایران و پاناما پلمپ شد و در اتاق امن قرار گرفت، چرا این جعبه باید رمزگشایی، بازخوانی و تحلیل بشود. همه این فرایندها با نظر نمایندگان ایران، پاناما و بنگلادش بوده است، چراکه دو تن از کادر کشتی از این کشور بودهاند.
معاون سازمان بنادر اشاره کرد: از سوی دیگر جعبه سیاه (vdr) کشتی «کریستال» که متلعق به کشور چین است هم باید موردبررسی قرار بگیرد. اینیک قاعده حقوقی بینالمللی است این تصادف اولین تصادف در جهان نبوده و صدها تصادف در دنیا داریم و همه اینها هم باید همین فرایند حقوقی را طی میکنند.
حقشناس افزود: ضمناً سازمان بنادر و دریانوردی بهعنوان مرجع دریانوردی ایران، با توجه به اینکه کشتی در آبهای ژاپن قرار دارد مکاتباتی را با کشورهای چین و ژاپن داشته و از آنها درخواست نمودیم بر اساس قوانین و کنوانسیونهای بینالمللی روند بازگشایی، بازخوانی و رمزگشایی جعبه سیاه کشتی تسریع ببخشند.
وی افزود: لذا سازمان بنادر به دنبال تشکیل این جلسه در اولین فرصت است اما این مسائل چون وجهه بینالمللی دارد طبیعی است که زمانبر باشد.
معاون سازمان بنادر در خصوص علت حضور کشور پاناما در این حادثه گفتند: در پاناما به این دلیل حضور دارد چون کشتی ثبت این کشور بوده است و ما به دلیل اینکه مالک کشتی و غالب پرسنل، ایرانی هستند حضور داریم.
این مقام مسئول در خصوص ممانعت چینیها جهت بازدید از کشتی «کریستال» هم گفت: نماینده سازمان بنادر از کشتی کریستال بازدید کرده و جعبه سیاه آنهم استخراجشده است. ولی چون کشتی متعلق به این کشور است ما نمیتوانیم در خصوص آن نقشی داشته باشیم.
وی افزود: تا این لحظه هم هیچ کارشکنی از طرف چینیها ملاحظه نکردهایم.