رئیس دانشگاه قرآن و حدیث گفت: کنترل خشم و غضب و همچنین پوشاندن عیوب دیگران از بهترین سجایای اخلاقی است.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، به نقل از پایگاه اطلاعرسانی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، آیت الله محمد محمدیریشهری در جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم که بعد از نماز مغرب و عشاء در مصلای بزرگ ری برگزار شد، در تفسیر آیه ششم از سوره مبارکه بقره اظهار داشت: ریشه کفر به معنای پنهان کردن و کافر به معنای پنهان کننده است که در قرآن کریم هم دارای اقسام مختلف است و هم اینکه این پنهان کردن هم جنبه مادی دارد، مثل پنهان کردن دانه زیر خاک و نیز جنبه معنوی همچون پنهان کردن باورهای موهوم .
وی اظهار داشت: خداوند می فرماید مَثَل دنیا از هر حیث آن همچون مال، ریاست و انواع شهوات و دارایی های دنیایی، مَثَل گیاهان روئیده شده در فصل بهار است که چشم ها را خیره می کند، و بیننده تصور می کند که همیشه این گیاهان سر سبز و خوش منظر خواهند بود، در حالی که در گردش ایام فصل خزان و فصل زمستان وضعیت ظاهری آن تغییر خواهد کرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری، با استناد به آیه سوره بقره آیه ٢٥٦ گفت: ممکن است در ظاهر تصور شود، کافر همیشه به معنای بد بکار می رود، در حالی که اقسام کفر عبارتند از کافری که فاقد مدح و ذم است، همچون کشاورزی که دانه را در دل خاک پنهان می کند و کافر نیکو یعنی کسی که پنهان کننده باطل است و کافر نکوهیده که پنهان کننده حق بشمار می رود.
رئیس دانشگاه قرآن و حدیث همچنین در ادامه با استناد به آیه ٥٢ سوره مبارکه عنکبوت بیان کرد: انواع کفر نکوهیده به معنای کفر جحود شامل کفر جهلی و کفر عملی می شود، از این رو امام باقر(ع) در روایت شریفی می فرمایند: اگر بندگان ، آن گاه که نمی دانستند درنگ می کردند، گرفتار انکار و کفر نمی شدند و در روایت دیگری از حضرت علی(ع) آمده است که اگر بندگان ، به گاه ندانستن، [از اظهار نظر] باز میایستادند، کافر و گمراه نمیشدند.
محمدیریشهری، کنترل خشم و غضب و همچنین پوشاندن عیوب دیگران از بهترین سجایای اخلاقی است، زیرا که صفت ستاریت از صفات خدای متعال بشمار می رود و خداوند این رفتار را میان بندگان خود دوست دارد، که بدیها پنهان کنند و خوبیها را ظاهر کنند.