رئیس کارگروه خودرویی اتحادیه صنایع بازیافت ایران با بیان اینکه در حال حاضر بالغ بر ۱۶۰ مرکز اسقاط خودرو فعال در کشور، هستند، افزود: متاسفانه این مراکز فقط با ۱۰ درصد از ظرفیت خود کار میکنند و ۹۰ درصد از ظرفیت آنها بلا استفاده است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو گودرزی رئیس کارگروه خودرویی اتحادیه صنایع بازیافت ایران امروز در میزگرد تخصصی"نقش خودروهای فرسوده بر آلودگی هوا"که توسط اندیشکده سیاستگذاری صنعتی امیرکبیر برگزار شد، گفت: بحث اسقاط خودرو از سال ۱۳۸۵ به صورت جدی در کشورمان عملیاتی شد و حدود ۲۰۰ مرکز اقساط خودرو از ستاد حمل و نقل سوخت کشور مجوز دریافت کردند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بالغ بر ۱۶۰ مرکز اسقاط خودرو فعال در کشور، هستند، افزود: متاسفانه این مراکز فقط با ۱۰ درصد از ظرفیت خود کار میکنند و ۹۰ درصد از ظرفیت آنها بلا استفاده است، چون کاری ندارند انجام دهند و این در حالی است که حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار خودروی فرسوده در چرخه حمل و نقل کشور است.
وی افزود: متاسفانه به دلیل گره خوردن سرنوشت خودروهای اسقاطی با خودروهای وارداتی و همچنین بسته شدن سامانه ثبت سفارش خودرو آمار اسقاط پایین و اسقاط راکد شده است.
رئیس کارگروه خودرویی اتحادیه صنایع بازیافت ایران با تأکید بر اینکه دولت باید در بخش اسقاط خودرو سرمایهگذاری کنند، چون با عدم سرمایه گذاری ضرر بیشتری متوجه خودش میشود، تصریح کرد: در سال ۱۳۸۵ دولت با پرداخت وام و سوبسید در این بخش سرمایه گذاری کرد، ولی الان این کمکها قطع شده است.
گودرزی با اشاره به اینکه در این ۱۲ سال در صنعت نوپای اسقاط و بازیافت خودرو دستورالعملها و قوانین خوبی وضع شده، اما متاسفانه اجرا نشده اند، افزود: در سال ۸۸ دولت مصوبهای را وضع کرد که بر اساس آن خودروسازان داخلی ۳۰ درصد از خودروهای خود را برای جایگزینی خودروهای فرسوده اختصاص دهند با این وجود در قالب این مصوبه که تا سال ۹۲ وجود داشت خودروسازان حتی یک خودرو را هم جایگزین نکردند و این مصوبه عقیم ماند.
گودرزی خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید در سال ۹۴ یا ۹۵ مصوبهای را ابلاغ کرد که به ازای خودروهای داخلی که سوخت آنها از هشت و نیم لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بالاتر است یک خودرو از رده خارج شود، اما جالب اینجاست که آقای شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در اولین روزی که پشت میز وزارت نشست این مصوبه را لغو کرد و تیشه به ریشه هوای پاک زد با این وجود سوال این است که اگر این مصوبه درست نبود چرا مصوب شود و اگر مصوبه خوبی بود چرا لغو شد.
وی با اشاره به دستور رئیسجمهور برای از رده خارج کردن ۷۰ هزار دستگاه اتوبوس، مینی بوس و کامیون افزود: ما این آمادگی را داریم تا در این زمینه همکاری کنیم، چون اسقاط خودرو جدا از اینکه یک کار انسانی است کسب ماست البته برای این ۷۰ هزار خودرو باید ۹۰۰ هزار گواهی اسقاط صادر شود با این وجود دولت باید در این زمینه فکری کند.
وی با تاکید بر اینکه نباید گواهی اسقاط و خریداری خودروهای اسقاطی جزو وظایف مراکز اسقاط باشد اظهار کرد: طبق قانون باید خودروسازان و واردکنندگان گواهی اسقاط و خودروهای فرسوده را به مراکز اسقاط تحویل دهند تا این مراکز فقط به کار اسقاط بپردازند؛ اما الان اینگونه نیست.
رئیس کارگروه خودرویی اتحادیه صنایع بازیافت ایران گفت: با وجود مراکز فعال اسقاط خودرو در کشور این مراکز میتوانند در سوال حداقل یک میلیون دستگاه خودروی فرسوده را اسقاط کنند البته به شرط اینکه گواهی اسقاط در زمره وظایف این مراکز نباشد یا تقاضای کافی برای گواهی اسقاط از طرف دولت ایجاد شود
گودرزی اظهار کرد: در حال حاضر کمترین سرمایه گذاری در مراکز اسقاط ۵ میلیارد تومان و بالاترین سرمایه گذاری رقمی بالغ بر ۵۰ میلیون تومان است، اما متاسفانه این سرمایهگذاری عقیم مانده و مراکز اسقاط با ۱۰ درصد از ظرفیت خود فعالیت میکنند.
وی بیان کرد: سال گذشته طرح اسقاط ۹۰ هزار دستگاه تاکسی کلید خورد، اما ۵۸ هزار تاکسی اسقاط شد با این وجود یکی از ایراداتی که وجود داشت این بود که ایران خودرو اعلام کرد که خود میخواهد مراکز اسقاط را انتخاب کند و این یک اشتباه و رانت بود که باید جلوی آن گرفته میشد.
رئیس کارگروه خودرویی اتحادیه صنایع بازیافت ایران گفت: در تهران ۱۷ مرکز اسقاط خودرو وجود دارد که ۱۱ مرکز دارای پروانه و ۶ مرکز نیز فاقد پروانه هستند جالب اینجاست که ایران خودرو با تریلی از کردستان خودروهای فرسوده را حمل میکرد و برای اسقاط به یکی از همین مراکز فاقد پروانه تحویل میداد. با این وجود سوال این است که چرا دولت جلوی این اقدام را نمیگیرد و چرا یک راننده تاکسی باید خودروی فرسوده خود را از آن سر ایران به تهران بیاورد تا سود آن به یک مرکز خاص برسد.
گودرزی اظهار کرد: برای برخورد با این اقدام ایران خودرو تاکنون به سازمان بازرسی کل کشور، وزارت اطلاعات، دولت و مجلس نامه نوشتیم، اما هنوز در این رابطه اقدامی صورت نگرفته است.
وی با بیان اینکه در امر اسقاط خودرو فقط کوتاهی از طرف دولت صورت گرفته و این کوتاهی هم باعث تشدید آلودگی هوا شده تصریح کرد: در حال حاضر ۷ تا ۸ هزار نفر به صورت مستقیم و ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم در مراکز اسقاط خودرو مشغول به کار هستند، اما این مراکز در حالی که دولت به دنبال اشتغالزائی است با مشکل مواجه هستند با این وجود پیشنهاد ما این است که مراکز اسقاط خودرو به بخش خصوصی واگذار شوند و مراکز اسقاط از یوغ ایران خودرو بیرون بیایند و به کار خود ادامه دهند.
وی طرح گروه خودرویی اندیشکده سیاستگذاری صنعتی امیرکبیر در زمینه توسعه اسقاط خودرو را طرح ارزشمندی دانست و افزود: با توجه به اینکه این طرح در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده امیدواریم که در صحنه مجلس نیز به تصویب نمایندگان برسد.