کد خبر:۶۷۶۳۸۳
غلامی تاکید کرد

استفاده از دانشگاه‌ها برای حل مشکلات اجتماعی و کسب وکار/ چرا دانشگاه‌ها نقش پررنگی در حل مسائل ندارند؟

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: امروزه نقد به وزارت علوم این است که جایگاه این نهاد در حل مشکلات و مسائل کنونی کشور مانند مسائل اجتماعی، اشتغال ...

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در نشست هم اندیشی وزیر علوم و مدیران ستادی و استادان برجسته دانشگاه‌ها و موسسات عالی پژوهشی که صبح امروز در ساختمان وزارت علوم برگزار شد بیان کرد: وظیفه ما در راه تحقق آرمان‌های کشور این است که تا جایی که می‌توان مقتدرانه عمل کرد و تمامی افراد اعم از توان فردی و توان جمعی در این راستا تلاش کنند، اما بدون وجود هم اندیشی، شنیدن سخنان و نظرات و تجربه  اساتید،در این راه به خوبی نمی‌توان پیش رفت؛ لذا برنامه‌ها باید مستمر ادامه پیدا کنند و حتما از نظرات در حوزه آموزش عالی و تحقیقات بهره‌مند شویم.

وی در ادامه گفت: هدف از برگزاری نشست امروز استفاده از همه نظرات از ابتدای سال است و امیدواریم در اجرای این سیاست‌ها و استفاده از نظرات مفید بتوانیم توجه اساتید را به اجرای برنامه های وزارت علوم جلب کنیم.

غلامی با اشاره به شرایط خاص آموزش عالی افزود: امروزه آموزش عالی در شرایط خاصی قرار گرفته و نیاز به برنامه ریزی و اجرای برنامه‌ها دارد و باید با حفظ دستاورد‌های آموزش عالی برنامه‌ها را پیش ببریم.

وی گفت: پیش از این، آمار داوطلبانی که در دانشگاه ها تحصیل می‌کردند زیاد بود اما اکنون در شرایط فعلی با کمبود دانشجو مواجه هستیم و شاهد تخلیه مراکز آموزش عالی به خصوص شهرستان‌ها هستیم که باید در آینده برنامه ریزی‌هایی برای این موضوع شود .

وی تصریح کرد: در سال گذشتهدرمباحث آموزش عالی و تحقیقات  به لحاظ برون داد پژوهشی مقالات و نشریه آمار خوبی داشتیم و رشد علمی برمبنای شاخص‌های برون داد‌، امیدوارکننده و موجب افتخار بوده است.
 
وی گفت: نقدی که امروزه به وزارت علوم می‌شود و باید توجه شود این است که جایگاه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در حل مشکلات و مسائل کنونی کشور کجا است مانند مسائل اجتماعی، اشتغال، توسعه کسب و کار، صنعت که حضور اندیشمندان در این عرصه می‌تواند تاثیرگذار باشد و سوالی که باید همیشه پاسخگو باشیم این است که چرا دانشگاه‌ها حضور پررنگی ندارند.

وی هم چنین گفت: ما در شرایط فعلی علاوه بر ساختار آموزش عالی نیازمند چاره اندیشی هستیم و آموزش عالی خواستار این موضوع است و آموزش عالی برنامه‌هایی را در حوزه‌های مختلف در حال اجرا دارد که باید تقویت شود و در حوزه آموزش سازماندهی مراکز عالی، سازماندهی کنکور سراسری، آزمون‌های ورود به دانشگاه که زمینه‌های قانونی دارند باید تقویت کرد.

وزیر علوم اظهار کرد: با شنیدن نظرات و پیشنهادات اساتید و صاحبان تجربه که نگاه ملی و بین المللی دارند می‌توان پیشرفت کرد و تقاضای من این است که ما را از ارایه نظرات محروم نکنید.

وی در پایان گفت: چالش ما این است که در مناطق محروم سلسله نشست‌هایی را شکل دهیم، چون مجموعه اعضای هیئت علمی کشور را در پشتیبانی فکری در برنامه‌های وزارت علوم شریک کنیم و انسجام و اتحادی هماهنگ و تاثیرگذار در آموزش عالی ایجاد کنیم.
 
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار