وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مشکل ما شاخصهای کیفی فعالیتهای فرهنگی در دانشگاههاست که صرفاً در قالب آمار عددی تعداد جلسات و سخنرانیها محدود میشود.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو،جلسه ۳۱۶ شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
در این جلسه که به برسی چگونگی اجرایی سازی اقدامات نظام مدیریت سند دانشگاه اسلامی اختصاص داشت، حجت الاسلام و المسلمین شاطری، دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاهها، گفت: در همین رابطه مقرر شده کارگروه نظام مدیریت سند دانشگاه اسلامی به عنوان کمیته پیشران، مسئولیت ارائه پیشنویس طرحی برای اجراییسازی سند به شورا را برعهده بگیرد که طی چندین جلسه کارشناسی در کمیته مربوطه، این گزارش آماده ارائه و بررسی است.
در ادامه جلسه گزارش تهیه شده پیرامون چارچوب نهادی و نظام اجرایی سند دانشگاه اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و ساختار پیشنهادی کمیته مربوطه ارائه شد.
در این گزارش با تأکید بر این موضوع که ساختار پیشنهادی صرفاً براساس ساختار سند دانشگاه اسلامی ترسیم شده و تمرکز اصلی بر روی اجرایی سازی اهداف سند مبتنی بر شاخصهایی است که در چهار نظام فرهنگی-تربیتی، آموزشی، پژوهش و فناوری، و مدیریتی سند در کارگروههای مربوطه ارائه می شود.
همچنین بر این نکته نیز تاکید شد که به همین منظور احصاء شاخصها در کمیتههای شورای اسلامی شدن دانشگاهها صورت خواهد گرفت و پس از توسعه تدریجی شاخصها اهداف سند محقق خواهد شد.
پس از ارائه گزارش، اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که اهم آن به شرح ذیل است: تفکیک بین اقدامات اجرایی سند با اقدامات کیفی در ارزیابی شاخصها، همسان سازی و همافزایی اهداف سند دانشگاه اسلامی با سایر اسناد بالادستی از جمله برنامه ششم توسعه، نقشه جامع علمی کشور و نظام آموزشهای مهارتی، توجه به تنوع دانشگاهی در کشور و تفکیک دانشگاههای مأموریت گرا با سایر دانشگاهها، ترسیم الگوی مفهومی از جایگاه دانشگاه اسلامی در مقایسه با الگوهای جهانی رایج و ضرورت تجمیع انتظارات دانشگاهی از اسناد بالادستی.
منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این جلسه ضمن تاکید بر بهرهگیری از ظرفیتهای موجود جهت پیشبرد اهداف سند دانشگاه اسلامی گفت: دانشگاهها براساس یکسری وظایف مشخص در حال انجام فعالیت میباشند که نظارت بر آنها نیز ذیل همان وظایف می باشد.
وی افزود: منتها مشکل ما شاخصهای کیفی مثل فعالیتهای فرهنگی است که صرفاً در قالب آمار عددی تعداد جلسات و سخنرانیها محدود می شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در بحث ارتقای اساتید دانشگاهها و مراکز آموزش عالی نیز مجبور شدیم شاخصهای کمی را تعریف کنیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: همانگونه که در سطح ملی برای اعضای هیئتهای علمی کارگاههای آموزشی برگزار شد؛ میتوان این کارگاهها را برای مدیران دانشگاهی نیز برگزار کرد.