
انتقاد عضو شورای شهر به شهرداری تهران درباره کندی کار دو پروژه خط ۶ و ۷ مترو
رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران درخصوص عملکرد و اقدامات شهرداری تهران درخصوص پروژه خط ۶ و ۷ مترو تهران انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در این دو پروژه کار به کندی پیش میرود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مجید فراهانی در جریان هفتاد و سومین جلسه شورای شهر تهران در خصوص لزوم تسریع در انتشار اوراق مشارکت تامین مالی مترو برابر مصوبه شورا و قانون بودجه سال ۹۷ کل کشور اظهار کرد: تامین مالی بر اساس ابزارها و نهادهای بازار سرمایه یکی از شیوههای تامین نقدینگی برای توسعه شهر است و امری است که مورد تاکید شورای اسلامی شهر در همه ادوار بویژه دوره پنجم بوده و لازم است شهرداری تهران که نخستین تجربه اوراق مشارکت در کشور را در اجرای پروژه بزرگ نواب ثبت کرده و این روزها بیش از پیش به این شیوه تامین مالی به جای استقراض از بانکها و تامین مالی بر پایه بازار پول و شبکه بانکی توجه کند.
وی ادامه داد: در ۲۶ دی ماه سال گذشته با استناد به بند د، تبصره ۵ قانون بودجه سال ۹۶ کل کشور و در اجرای بند یکم تبصره ۳۴ بودجه مصوب سال ۹۶ شورای شهر تهران با تصویب مصوبه مجوز انتشار اوراق مشارکت توسط شهرداری جهت تکمیل خطوط ۶ و ۷ مترو تهران به شهرداری تهران اجازه داد با هماهنگی وزارت کشور و با رعایت قوانین و مقررات مربوط نسبت به انتشار اوراق مشارکت تا سقف مبلغ ۴۰ هزار میلیارد ریال برای تکمیل خطوط ۶ و ۷ مترو تهران اقدام کند.
فراهانی بیان کرد: برابر قانون بودجه سال ۹۶ و سال ۱۳۹۷ کل کشور و مطابق بند «د» تبصره ۵ قانون بودجه سال ۹۷ کل کشور، بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت برای طرحهای مترو تهران به نسبت ۵۰ درصد سهم دولت و ۵۰ درصد سهم شهرداری تهران است و تضمین ۵۰ درصد سهم دولت برعهده سازمان برنامه و بودجه است.
وی گفت: اکنون و با گذشت ۶ ماه از مصوبه شورای شهر، علیرغم آنکه هم برابر قانون بودجه سال ۹۶ کل کشور و هم قانون بودجه سال ۹۷ شهرداری میتوانست بر اساس آن نسبت به تامین مالی مترو تهران اقدام کند، نشانی از اقدام جدی برای استفاده از این امکان قانونی نمییابیم و این در حالیست که از ابتدای سال جاری تاکنون اوراق مشارکت شهرداری مشهد و اوراق اجاره مخابرات ایران در بازار سرمایه عرضه و تماما به فروش رسیده است و بر همین اساس به عنوان نماینده مردم تهران در اجرای بند ۳ ماده ۷۱ قانون شوراهای اسلامی کشور، درباره «لزوم تسریع در انتشار اوراق مشارکت تامین مالی مترو برابر مصوبه شورا و قانون بودجه سال ۹۷ کل کشور» به شهرداری تهران تذکر میدهم.
وی اضافه کرد: متاسفانه اجرای پروژه خطوط ۶ و ۷ مترو با کندی اجرا میشود و این در حالیست که شهرداری تهران باید در این زمینه اقدامات موثری را برای اتمام این پروژهها انجام دهد.
وی در پایان گفت: امیدوارم با پیگیری و تاکید شهردار تهران بر اجرای به موقع مصوبات شورا، شاهد توجه بیش از پیش شهرداری تهران به شیوههای تامین مالی مبتنی بر بازار سرمایه همچون اوراق مشارکت به جای استقراض از شبکه بانکی باشیم.
وی ادامه داد: در ۲۶ دی ماه سال گذشته با استناد به بند د، تبصره ۵ قانون بودجه سال ۹۶ کل کشور و در اجرای بند یکم تبصره ۳۴ بودجه مصوب سال ۹۶ شورای شهر تهران با تصویب مصوبه مجوز انتشار اوراق مشارکت توسط شهرداری جهت تکمیل خطوط ۶ و ۷ مترو تهران به شهرداری تهران اجازه داد با هماهنگی وزارت کشور و با رعایت قوانین و مقررات مربوط نسبت به انتشار اوراق مشارکت تا سقف مبلغ ۴۰ هزار میلیارد ریال برای تکمیل خطوط ۶ و ۷ مترو تهران اقدام کند.
فراهانی بیان کرد: برابر قانون بودجه سال ۹۶ و سال ۱۳۹۷ کل کشور و مطابق بند «د» تبصره ۵ قانون بودجه سال ۹۷ کل کشور، بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت برای طرحهای مترو تهران به نسبت ۵۰ درصد سهم دولت و ۵۰ درصد سهم شهرداری تهران است و تضمین ۵۰ درصد سهم دولت برعهده سازمان برنامه و بودجه است.
وی گفت: اکنون و با گذشت ۶ ماه از مصوبه شورای شهر، علیرغم آنکه هم برابر قانون بودجه سال ۹۶ کل کشور و هم قانون بودجه سال ۹۷ شهرداری میتوانست بر اساس آن نسبت به تامین مالی مترو تهران اقدام کند، نشانی از اقدام جدی برای استفاده از این امکان قانونی نمییابیم و این در حالیست که از ابتدای سال جاری تاکنون اوراق مشارکت شهرداری مشهد و اوراق اجاره مخابرات ایران در بازار سرمایه عرضه و تماما به فروش رسیده است و بر همین اساس به عنوان نماینده مردم تهران در اجرای بند ۳ ماده ۷۱ قانون شوراهای اسلامی کشور، درباره «لزوم تسریع در انتشار اوراق مشارکت تامین مالی مترو برابر مصوبه شورا و قانون بودجه سال ۹۷ کل کشور» به شهرداری تهران تذکر میدهم.
وی اضافه کرد: متاسفانه اجرای پروژه خطوط ۶ و ۷ مترو با کندی اجرا میشود و این در حالیست که شهرداری تهران باید در این زمینه اقدامات موثری را برای اتمام این پروژهها انجام دهد.
وی در پایان گفت: امیدوارم با پیگیری و تاکید شهردار تهران بر اجرای به موقع مصوبات شورا، شاهد توجه بیش از پیش شهرداری تهران به شیوههای تامین مالی مبتنی بر بازار سرمایه همچون اوراق مشارکت به جای استقراض از شبکه بانکی باشیم.
به گزارش خبرگزاری دانشجو، روز گذشته در گفتگویی با انتقاد از عملکرد شهرداری در اتمام خطوط مترو گفت: مدیران جدید در معاونت حمل و نقل و ترافیک متأسفانه در این مدت عملکرد ضعیفی داشتهاند و نتوانستهاند انتظارات را برآورده کنند.
به گفته رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر، حتی در این مدت نتوانستهاند یک ایستگاه مترو افتتاح کنند.
وی با بیان اینکه همیشه مترو بیپول بوده، ولی با ابتکارات مدیرانش پیشرفت کرده است، گفت: اگر قرار بود مدیران قبلی نیز همهاش بگویند پول ندارند، همین خطوط را هم نداشتیم.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.