یک استارتآپ انگلیسی با استفاده از هوش مصنوعی به خودروهای خودران چگونه رانندگی کردن را آموزش میدهد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، استارتآپ هوش مصنوعی «ویو» بر این باور است که راه بهتری برای آموزش خودروهای خودران پیدا کرده است. در حال حاضر از روشهای سختافزاری خاص و نقشههای سهبعدی پرجزئیات برای آموزش خودروهای خودران استفاده میکنند.
این کمپانی اخیرا ویدئوی منتشر کرده است که در آن خودروی «توئیزی رنو»، خودروی الکتریکی دو نفره، یاد میگیرد به طور خودکار در یک خیابان جهتیابی و حرکت کند.
این خودرو از طریق یادگیری تقویتی این کار را انجام میدهد. در این روش سیستم برای هر رفتار مطلوب پاداش میگیرد و برای هر رفتار نامطلوب مجازات میشود.
بسیاری از سیستمهای خودروهای خودران در حال توسعه متکی بر جهتیابی و نقشههای سهبعدی پرجزئیات هستند. کمپانیها در سراسر جهان بر سر ساخت این نقشهها رقابت میکنند. آنها از سنسورهای مخصوص و دوربینها برای ثبت جزئیات خیابانها و جادهها استفاده میکنند.
خودروهای خودران نیز نیاز به سیستمهای پیچیده، دوربین و سنسور دارند تا بتوانند از روی این نقشهها جهتیابی کنند. متاسفانه نقشههای سهبعدی به طور مداوم نیاز به آپدیت کردن دارند. کمپانیهایی که نقشههای سهبعدی را تولید میکنند، ابتدا روی مسیرهای پرتردد تمرکز میکنند و مسیرهای روستایی را پشت سر میگذارند.
تکنیکهای استارتاپ ویو میتواند این نقشههای سهبعدی را به طور کامل ترجمه کند. خودروی توئیزی تنها مجهز به یک دوربین است که در جلوی خودرو نصب شده است. این در حالی است که بسیاری از خودروهای خودران از تعداد زیادی دوربین استفاده میکنند، برای مثال خودروی خودران تسلا هشت دوربین دارد.
این دوربین اطلاعات را بیدرنگ به پردازشگر گرافیکی خودرو میرساند. پردازشگر گرافیکی خودرو کنترل الگوریتم یادگیری تقویتی ویو را برعهده دارد. این الگوریتم نیز کنترل سرعت، ترمز و چرخش فرمان خودرو را برعهده دارد.
طی دوره آموزش خودروی خودران، یک راننده پشت فرمان این ماشین نشسته بود تا هر بار که خودرو از جاده منحرف شد، آن را متوقف کند. هرچه میزان زمانی که سیستم بدون دخالت انسان رانندگی میکرد بیشتر بود، پاداش بزرگتری دریافت میکرد. این خودرو طی ۲۰ دقیقه دریافت که چگونه در جاده پرپیچ و خم رانندگی کند.