معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از راهاندازی ۲۶ انجمن علمی در این دانشگاه و اجرای اقدامات پیشگیرانه برای دانشجویان در معرض آسیب خبر داد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دکتر مهدی کدخدازاده، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به راه اندازی بیش از ۲۶ انجمن علمی طی ۶ ماه گذشته در دانشگاه گفت: این مساله نشان دهنده وجود بستر لازم در دانشگاه و ظرفیت بالای دانشجویان است که در صورت فراهم شدن شرایطی مناسبتر و شناساندن بیشتر این حوزه به دانشجویان این رقم تا چند برابر صعود خواهد کرد.
وی با اشاره به فعالیت سایر انجمنها و تشکلهای دانشجویی در سطح دانشگاه عنوان کرد: علاوه بر تشکلهای سیاسی و انجمنهای علمی، در حال حاضر در تمام دانشکدهها و خوابگاههای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شوراهای صنفی فعال بوده و ۱۴ کانون فرهنگی هنری، گروه همتایاران مشاور، کمیته دانشجویی مفدا و انجمنهای ورزشی نیز در دانشگاه فعال شده اند.
کدخدازاده درباره فعالیت تشکلهای دانشجویی در دانشگاه گفت: در حال حاضر بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی و انجمن عدالت طلب در دانشگاه فعال هستند و تشکل انجمن اسلامی متحد نیز اخیراً مراحل اخذ مجوز را طی کرده است.
وی با اشاره به تصمیم گیری درباره وضعیت تشکلهای دانشجویی در هیأت نظارت بر تشکلهای دانشگاه، عنوان کرد: درخواستهای مختلف دانشجویان برای ایجاد یا تقویت تشکلها و همچنین موضوعاتی همچون اختصاص فضای فیزیکی به آنها در این هیأت بررسی میشود.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تأکید بر اینکه تک صدایی نه تنها برای دانشگاه بلکه برای کل جامعه خطرناک و آسیب زننده است، گفت: قطعاً تک صدایی برای دانشگاه فیدبک منفی خواهد داشت، به همین دلیل ما در معاونت دانشجویی و فرهنگی از روز اول مطرح کردیم که دانشگاه برای تمامی دانشجویان و کلیه سلایق دانشجویی است.
وی با بیان اینکه گروههای مختلف دانشجویی باید در فضای دانشگاه فعالیت کنند، عنوان کرد: شایسته دانشگاه و دانشجو نیست که تحت تأثیر جریانهای سیاسی بیرون قرار بگیرد قاعدتاً دانشجو خودش باید جریان ساز و گفتمان ساز باشد نه این که تحت تأثیرگروههای سیاسی خارج دانشگاه فعالیت کند.
کدخدازاده گفت: دانشجو باید با تکیه بر آداب دینی که همه ما به آن پایبندیم همه صحبتها، دیدگاهها و نقطه نظرات را شنیده و پس از بررسی و جمع بندی، خودش جریان سازی و ایده پردازی کند. اگر دانشجوی ما اهل مطالعه و خواندن تاریخ، فلسفه و یا مطالب جامع و اجتماعی نباشد به راحتی تحت تأثیر و مورد سوء استفاده قرار میگیرد که این شایسته دانشجو نیست.
وی با بیان اینکه هدف اصلی معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه تربیت و پرورش نیروی انسانی توانمند برای خدمت به جامعه است، اظهارکرد: معمولاً مستعدترین افراد جذب دانشگاههای تیپ یک کشور میشوند که بیشتر توجه و تمرکز آنها روی مباحث درسی و آموزشی است.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: با این حال برای پرورش یک دانش آموخته توانمند لازم است ضمن شناسایی استعداد و ذائقه دانشجو، برنامههای فرهنگی، هنری و ورزشی متناسبی برای ارتقای مهارت اجتماعی دانشجو تعریف و اجرا شود.
وی همچنین با اشاره به برنامه معاونت برای احیای برخی از کمیتهها، عنوان کرد: کمیته صیانت از حقوق شهروندی، کمیته عفاف و حجاب و کمیته مبازه با مواد اعتیاد آور برخی از این کمیته هاست که در حال حاضر کارگروههای آن فعال شده و به زودی فعالیتهای پژوهشی و پیشگیرانه در این گروهها آغاز میشود.
کدخدازاده با ابراز تاسف نسبت به روند رو به رشد مصرف مواد مخدر، دخانیات و همچنین مواد الکلی در سطح جامعه و دانشگاه، عنوان کرد: یکی از اقداماتی که معاونت دانشجویی و فرهنگی برای پیشگیری از افزایش این روند در پیش گرفته، برنامه ریزی و اجرای برنامههای متنوع فرهنگی و ورزشی در سطح دانشگاه است.
وی افزود: در صورت نداشتن برنامههای متنوع برای دانشجویان به خصوص دانشجویان خوابگاهی، احتمال گسترش آسیبها و به دنبال آن افکار خودآسیب رسانی و استفاده از دخانیات و مشروبات الکلی افزایش مییابد.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: مرکز مشاوره دانشجویان دانشگاه در رابطه با فرهنگسازی و پیشگیری از سوء مصرف مواد و اقدامات درمانی برای ترک نیز برنامههایی را اجرا میکند.
وی با اشاره به دغدغه اغلب دانشجویان درباره آینده شغلی و ازدواج، اظهارکرد: در این رابطه مرکز مشاوره دانشگاه برنامههای جالبی تدوین و اجرا کرده، یکی از این اقدامات پخش و نقد فیلمهای سینمایی مرتبط با مسایل اجتماعی و برگزاری کارگاههای روانشناسی مرتبط با فیلم است که برای اولین بار در دانشگاه اجرا و با استقبال خوبی از سوی دانشجویان روبرو شد.
کدخدازاده با اشاره به فعالیت انجمنهای علمی دانشجویی در حوزه اشتغالزایی عنوان کرد: رویکرد اغلب انجمنهای علمی کارآفرینی و تولید محصول و کالاست که همین مساله به صورت اتوماتیک، آمار اشتغالزایی را افزایش میدهد.
وی با بیان اینکه نگرانی نسبت به آینده شغلی یکی از دلایل بروز افسردگی در میان دانشجویان است، گفت: دانشجویی که تصویر شفافی از آینده خود ندارد دچار افسردگی میشود و این وظیفه ما در حوزه دانشجویی است که برای رفع این دغدغهها اقدام کنیم که راه اندازی انجمنهای علمی در همین راستا انجام شده است.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه استعداد و ذائقه دانشجو باید شناسایی و پرورش داده شود، گفت: در این راستا معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علاوه بر اجرای برنامههای فرهنگی، انجمنهای علمی متنوعی را با توجه به ذائقه و علاقه دانشجوی علوم پزشکی طراحی و تدوین کرده تا بتواند به جذب حداکثری مشارکت دانشجویان کمک کند.
وی گفت: در همین رابطه به تمامی مدیران حوزه نیز ابلاغ شده تا برنامهها را براساس سلایق و ذائقه دانشجو و به صورت متنوع تنظیم کنند.
کدخدازاده با اشاره به فعالیت انجمنهای علمی دانشگاه در عرصههای فرهنگ سازی، دانش افزایی، مهارت افزایی، ایجاد اشتغال و شرکتهای دانش بنیان، تاکید کرد: انجمنهای علمی محیطی مناسب برای فعالیت دانشجویان علاقمند به کارهای علمی و تولید محصول فراهم کرده است و فضای ایجاد شده به حرکت دانشگاه به سمت دانشگاههای نسل سوم و چهارم یا کارآفرین، بهره ور و اشتغالزا کمک میکند.