یک روزنامه هندی روز چهارشنبه خبر داد که هند بدون توجه به تحریمها قصد دارد یک کریدور حمل و نقل ایجاد کند که گجرات و بنگال غربی در نیمه جنوبی این کشور از طریق بندرعباس به قزاقستان و شرق روسیه متصل خواهد کرد.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، روزنامه اکونومیک تایمز به نقل از مقامات هندی نوشت: بر اساس طرح دهلی نو، این کشور قصد دارد بندر موندرا در ایالت گجرات در جنوب غرب هند را به شهر بندر عباس ایران در جنوب ایران متصل کند و سپس آن را به شبکه ریل آهن ایران، قزاقستان و ترکمنستان و در نهایت به شرق روسیه ارتباط دهد. هدف از این طرح دست یابی به بازارهای این کشورها و همچنین ایجاد یک کریدور برای واردات گاز طبیعی با صرف زمان و هزینه کمتر میباشد.
مقامات هندی و قزاقستانی هفته آینده در دهلی نو برای بررسی بیشتر جزئیات این طرح دیدار خواهند کرد. این طرح در کنار کریدور بین المللی حمل و نقل شمال و جنوب و همچنین راهرو بندر چابهار در ایران شکل خواهد گفت. با توجه به این که گجرات فاصله کمی با بندر عباس دارد، یکی دیگر از اهداف این کریدور متصل کردن شرق هند با منطقه اوراسیا با توجه به مفهوم هند و اقیانوسیه میباشد.
در همین حال روسیه به دنبال آغاز مذاکرات با هند برای ایجاد راهرویی است که روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، ایران، عمان و هند را به یکدیگر متصل میکند.
کشورهای قزاقستان و ازبکستان که دارای منابع غنی طبیعی هستند قصد دارند به اقیانوس دسترسی پیدا کنند و بهترین مسیر دسترسی آنها به آبهای آزاد از طریق ایران است. منابع اعلام کردند که این دو کشور آسیای مرکزی با وجود تحریمهای ایران قصد دارند بر اساس منافع ملی خود با تهران روابط خود را حفظ کنند. در همین حال هند، ایران و افغانستان روز گذشته با هدف تسریع در پیشرفت پروژه بندر چابهار در تهران با یکدیگر دیدار کردند.
وزارت امور خارجه هند در بیانیهای گفت: سه طرف مذاکرات مفصلی در مورد عملی شدن کامل توافق سه جانبه کریدور بین المللی حمل و نقل شمال و جنوب از طریق بندر چابهار انجام دادند. همه طرفها توافق کردند که اجرایی شدن کامل قرارداد سه جانبه چابهار باعث تقویت اتصال و توسعه اقتصادی افغانستان و منطقه خواهد شد. سند اجرایی موافقت نامه ترانزیتی چابهار بین سه کشور ایران هند و افغانستان عصر روز (سه شنبه) در تهران به امضا رسید.
توسعه حمل و نقل چند وجهی، تسهیل ترانزیت در منطقه، اصلاح قوانین و مقررات و ایجاد اتحادیه حمل و نقل ترانزیتی در منطقه، از مهمترین محورهای اجرایی شدن این موافقتنامه در بین سه کشور ایران هند و افغانستان است. به گزارش ایرنا، موافقتنامه سهجانبه و ترانزیتی چابهار خردادماه سال ۱۳۹۵ با حضور رییسان جمهوری کشورهای ایران و افغانستان و نخست وزیر هند در تهران به تصویب رسید تا از طریق بندر چابهار که هندیها برای توسعه آن سرمایه گذاری کرده اند، کشورهای آسیای جنوب شرقی، آسیای میانه، روسیه، حوزه قفقاز، دریای عمان و همه کشورهای اقیانوس هند به یکدیگر مرتبط شوند و در کوتاهترین زمان مبادلات تجاری انجام شود.
با گشایش مرحله نخست بندر چابهار در محور شرق ایران، ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر از ۲.۵ میلیون به هشت میلیون تن در سال افزایش مییابد. قرار است یک شرکت هندی ۸۵ میلیون دلار برای تجهیز و اپراتوری این بندر و ۱۵۰ میلیون دلار دیگر برای سرمایه گذاری به صورت فاینانس اختصاص دهد تا کالاهای هندی به سهولت از طریق این بندر به افغانستان و کشورهای آسیای میانه و روسیه حمل شود. طبق قرارداد موقت، مساحت مورد نیاز برای انجام عملیات بندری ۱۰ هکتار و در قرارداد اصلی حدود ۷۰ هکتار تعیین شده است.
پس از خروج آمریکا از توافق هستهای ایران یا برجام در ماه مه (اردیبهشت)، این کشور به سایر ملتها فشار وارد کرده است تا واردات نفت خود از ایران را متوقف کنند.
بخشی از تحریمهای آمریکا علیه ایران در تاریخ ۶ ماه اوت (۱۵ مرداد) اجرایی شدند درحالی که تحریمهای ایران در بخش انرژی در چهارم ماه نوامبر (۱۳ آبان) به اجرا گذاشته میشوند.
بندر چابهار که در دریای عمان قرار گرفته است دسترسی هند به افغانستان از طریق دریا را آسان میکند. دولت هند متعهد به سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری برای توسعه چابهار و همچنین سرمایه گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری برای ساخت مجموعهای از جادهها و راه آهن شده است.