کد خبر:۷۲۳۲۳۹

نرخ حمل و نقل جاده‌ای بر اساس تن کیلومتر تا ماه آینده/ واردات لاستیک برای ۱.۲ میلیون خودرو سنگین

کارشناسان عنوان کردند، مصوبه جدید محاسبه نرخ حمل و نقل جاده‌ای بر اساس تن بر کیلومتر تا یک ماه دیگر اجرایی می‌شود.
 به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، داریوش امانی در برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: این مصوبه ابهاماتی دارد که در حال بررسی و رفع آن‌ها هستیم.

وی گفت: در بحث اضافه دریافت کمیسیون از رانندگان با هزار و ۸۵۰ شرکت متخلف برخورد شده است و ۲۳۰ شرکت حمل و نقل تعطیلی یک تا چند ماهه داشته اند.

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گسترش شرکت‌های تعاونی در زمینه حمل بار را از جمله سیاست‌های این سازمان اعلام کرد و افزود: هم اکنون ۱۷۰ شرکت تعاونی در این زمینه در کشور در حال فعالیت هستند.

دبیر اتحادیه سراسری انجمن‌های صنفی کامیون داران کشور هم در این برنامه گفت: محاسبه نرخ حمل بار در جاده‌ها بر اساس تن بر کیلومتر از خواسته‌های اصلی کامیون داران است که تصویب شده، اما هنوز اجرا نشده است.

احمد کریمی افزود: در این محاسبه جدید همه شاخص‌ها دیده شده و مورد توافق رانندگان کامیون قرار گرفته است.

وی گفت: نرخ کمیسیون بر اساس قانون درصدی از کرایه حمل است که برخی شرکت‌ها با تخلف، تا ۵۰ درصد حق کمیسیون دریافت می‌کنند.

کریمی نبود لاستیک در بازار و قیمت بالای آن را از جمله مشکلات کامیون داران دانست و افزود: در حالی که ۸ ماه از سال گذشته است تنها ۲ حلقه لاستیک به خودرو‌های سنگین حمل بار تحویل شده در حالی که هر خودرو نیاز به تعویض ۶ حلقه لاستیک دارد.

وی گفت: لاستیک خودرو‌های سنگین تا ۳ برابر قیمت دولتی در بازار موجود است و رانندگان مجبور به تهیه آن هستند.

کریمی افزود: این در حالی است که قیمت برخی قطعات خودرو‌های باری سنگین تا ۶ برابر افزایش یافته است.

مدیرکل امور اقتصادی و تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: دولت تمهیدات لازم را برای واردات لاستیک مورد نیاز یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی سنگین اندیشیده است.

محمدرضا کلامی افزود: از این تعداد ۴۰۰ هزار دستگاه خودروی باری و ۵۱ هزار دستگاه مسافربری است.

وی گفت: خودرو‌های سنگین کشور سالانه به ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار حلقه لاستیک نیاز دارند که از این تعداد یک میلیون حلقه در داخل کشور تولید و بقیه وارد می‌شود.

کلامی با اشاره به افزایش نرخ ارز وارداتی لاستیک از ۳ هزار و ۳۰۰ تومان به ۴ هزار و ۲۰۰ تومان افزود: همین مسئله خود باعث افزایش قیمت لاستیک خودرو‌های سنگین شده است.

وی گفت: در مهر ماه گذشته ۱۵۰ میلیون دلار برای واردات یک و نیم میلیون حلقه لاستیک ثبت سفارش و ۳۰۰ هزار حلقه لاستیک توزیع کردیم.

کلامی با بیان اینکه در مجموع ۳۲۰ میلیون دلار برای واردات لاستیک خودرو‌های سنگین ثبت سفارش صورت گرفته است افزود: با تخصیص ارز مورد نیاز در آبان و آذر یک میلیون حلقه لاستیک برای خودرو‌های سنگین وارد کشور می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: با بررسی‌های صورت گرفته دریافتیم که بیشتر مطالبات رانندگان کامیون‌ها به حق و سال هاست که دستگاه‌های اجرایی به خواسته‌های آنان توجه نکرده اند.

محمدرضا رضایی افزود: خیلی از شرکت‌های حمل و نقل با صاحب کالا به توافق می‌رسیدند تا کمتر از حق رانندگان کامیون‌ها به آنان پرداخت شود.

وی گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در برخی از موارد رانندگان کامیون‌ها تنها ۵۰ تا ۶۰ درصد حقشان را دریافت می‌کردند.

رضایی افزود: ناهماهنگی میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی برای تأمین ارز مورد نیاز به منظور واردات لاستیک مشکلاتی را برای رانندگان خودرو‌های سنگین کشور ایجاد کرده است.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار