
پژوهش در ایران جایگاه خود را پیدا نکرده است/ هفته پژوهش و فناوری بهانهای برای رشد و شکوفایی ظرفیتها
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ حمیده آقاجانی - روزهای پایانی پاییز است و برگریزان به پایان میرسد، اما برای اهل علم و دانشگاه آغاز بهاری نو است، بالطبع هر آنچه که در حوزه علم و علم آموزی به مرحله ظهور و بروز میرسد از سرچشمه تحقیق و پژوهش نشات میگیرد.
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سال ۱۳۷۹ با هدف ترویج فرهنگ پژوهش هفته آخر از آخرین ماه پاییز را به نام «هفته پژوهش» نامگذاری کرد. بدون شک همه کسانی که درگیر تعلیم و تربیت هستند به این موضوع اذعان دارند که پژوهش بنیان و شالوده اصلی رشد علمی و عملی در حوزه آموزش و در راستای آن توسعه جامعه در همه ابعاد خواهد بود.
با نگاهی به کارنامه پیشرفت کشورهای توسعه یافته در مییابیم که خلاقیت و نوآوری جزئی لاینفک از حوزههای کاری آنها به شمار میرود و در بحث آموزش و دانشگاه به فناوری نوین توجه خاصی شده و بر روی خلاقیت حساب ویژهای باز شده است.
توسعه پایدار بر مبنای فناوری و خلاقیت

البته ناگفته نماند که از ابتدای انقلاب و همزمان با تدوین قانون اساسی به مسئله پژوهش توجه ویژهای شده بود، به این صورت که در اصلهای دوم، سوم، بیست و چهارم و سیام به آن اشاره مستقیم شده است.
حتی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم نیز بر این مسئله تاکید کردند که طی سالهای اخیر سعی شده است تا به کیفیت و کاربردی شدن مقالات و پژوهشها نسبت به کمیت آنها توجه بیشتری شود.
دانشگاههای ایران تلاش میکنند تا در حوزه پژوهش عملکرد مناسبی داشته باشند و آمار نیز موید این موضوع است به طوری که در سال ۲۰۱۷ ایران در بین ۲۵ کشور تولید کننده علم در دنیا بوده و همچنین در سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در پایگاه آی اس آی در رتبه ۱۶ قرار گرفته است.

نبود حمایتهای مالی مناسب و یا اختصاص وامهای محدود و بها ندادن به حوزه پژوهش و پژوهشگران جوان شاید از عوامل مهم و موثری باشد که موجب شده بسترهای لازم پژوهش در کشور مهیا نشود.
از آنجا که ایران کشوری جوان است و ما میتوانیم با استفاده از این نقطه قوت در حوزه پژوهش از نظر نیروی انسانی خیالی آرام و راحت داشته باشیم. لذا؛ توقع میرود تا همه مسئولین از دولت و وزارت علوم تا دانشگاهها و معاونین پژوهشی هر کدام به نوبه خود شرایطی را فراهم آورند تا مسئله پژوهش در ایران و دانشگاههای ایرانی در سطح بین الملل جایگاه حقیقی خود را به دست آورد.
وی ادامه داد: برگزاری هفته ملی پژوهش و فناوری جزو برنامههایی است که وزیر علوم در ابتدای حضورشان در وزارتخانه مطرح کردند و برای آن برنامههای خاصی را به مجلس ارائه و مطابق آن ماموریتهای سازمانی را آماده کردند؛ از این رو قرارگرفتن در این هفته نتیجه تلاشها و سیاستهایی است که وزارت علوم در دوره جدید پیگیری میکند.
برومند همچنین نامگذاری روزهای هفته پژوهش ۹۷ را به شرح زیر اعلام کرد که متناسب با هر روز برنامههای ویژهای تدارک دیده شده است:
شنبه ۲۴ آذرماه؛ روز پژوهش و فناوری، مدرسه و دانشگاه
یکشنبه ۲۵ آذرماه (روز نامگذاری شده به نام پژوهش)؛ تجلیل از پژوهشگران و فناوران، پژوهش و فناوری و رسانه
دوشنبه ۲۶ آذرماه؛ پژوهش و فناوری و چالشهای ملی
سه شنبه ۲۷ آذرماه (روز نامگذاری شده به نام وحدت حوزه و دانشگاه)؛ پژوهش و فناوری، علوم انسانی و هنر
چهارشنبه ۲۸ آذرماه؛ پژوهش و فناوری، مسئولیتهای اجتماعی و پژوهش و فناوری، تعاملات بینالمللی
اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ، خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ، اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ، الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ، عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ
کشور باید در تولید مواد خام اولیه ی کارخانجات در علوم پایه، در طراحی قطعات و صنایع در همه ی زمینه ها در علوم مختلف مهندسی، در مدرن کردن کشاورزی، در دارو و پزشکی خودکفا شود