آخرین اخبار:
کد خبر:۷۳۱۷۰۵
گزارش بیست|

درآمد بازی‌سازی بیشتر از فیلم‌سازی!/ رشد بازی‌سازی در ایران مطلوب است

بازی‌های موبایلی علاوه بر سرگرمی ‌می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به یکی از پول‌سازترین مشاغل دنیا تبدیل شود.
منتشر نشودگروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ حمیده آقاجانی - وقتی از همه چیز خسته اید و یا مجبورید زمان طولانی در اتوبوس و مترو باشید و کاری برای انجام ندارید اولین چیزی که شمارا درگیر خود می‌کند تلفن همراهتان است. امروزه دیگر کمتر فردی را می‌بینید که از گوشی تلفن همراه استفاده نکند. حتی پدر و مادر‌ها برای آرام نگه داشتن فرزندانشان یک گوشی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

هر فرد فراخور علاقه و توانایی‌های خود ممکن است از تلفن هوشمند خود استفاده‌ای کند، ممکن است امور مالی و حسابرسی انجام دهد و یا کتاب‌های الکترونیک را مطالعه کند، اما همه ما بدون استثنا از گوشی‌هایمان دو استفاده دائمی داریم، گوش دادن به موزیک و بازی‌های موبایل.

شاید نوستالژیک‌ترین بازی موبایلی برای ما بازی افسانه‌ای مار با گرافیکی بسیار پایین باشد و یادآور خاطرات اولین گوشی تلفن همراهی که در دست داشتیم، اما حالا دیگر بازی‌های موبایلی با هوشمند شدن تلفن‌های همراه رواج بیشتری یافت و تبدیل به یک صنعت بزرگ در جهان شده است. امروزه شرکت‌های بزرگ بازی سازی در دنیا به دنبال کسب درآمد از این بازی‌ها هستند و رقابتی تنگاتنگ با یکدیگر دارند.

از طرفی بازی‌های موبایلی علاوه بر سرگرمی می‌توانند به پرورش خلاقیت و باز شدن ذهن کنند و این یعنی بازی سازان در اندیشه جذب سهم بیشتری از بازار برازی هستند. بدون شک ایرانی‌ها هم تلاش کرده‌اند تا از این قافله عقب نمانند و البته در مسیر بازی سازی گام‌های خوبی نیز برداشته‌اند.  

بازی ترند اول دنیا است
در همین خصوص با  کاوه نجفی سرپرست تیم بازی سازی کاسپین از دانشگاه آزاد قزوین به گفتگو نشسته ایم:

کاوه نجفی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو درخصوص فعالیت خود در حوزه بازی‌سازی، اظهار کرد: دو تیم کاسپین و اردیبهشت ۳ سال است که در حوزه بازی کار می‌کنیم و محصولاتی داریم که در کافه بازار ارائه شده و در حال حاضر این بازی‌ها به بیش از ۱۰۰ هزار دانلود رسیده است و تازه بعد از ۳ سال در حال کسب و درآمد هستیم.
 
منتشر نشود//// درآمد بازی‌سازی از ساخت فیلم بیشتر است/ رشد بازی‌سازی در ایران مطلوب بوده است/ سهم بازی سازان ایران 7درصد از کل درآمد فروش بازی است
وی افزود: البته ناگفته نماند که ما ۳ سال بدون وقفه تلاش کردیم تا امروز به نقطه درآمدزدایی رسیدیم و خوشبختانه تیم خوبی هستیم، تیم ما شامل برنامه نویس، طراح بازی، هنرمند ۲ بعدی و ۳ بعدی و کسانی که در حوزه بَکند و سرور و سایت است و در واقع تیم بازی سازی ترکیبی از چند رشته است که در کنار یکدیگر فعالیت می‌کنند.  

نجفی ادامه داد: در کنار همه این افراد باید یک روابط عمومی قوی حضور داشته باشد تا بازی را به مردم معرفی کرده و بتواند ارتباط مثبتی ایجاد کند و پیشرفت زمانی به دست می‌آید که این امر محقق شود.  

وی تصریح کرد: در حال حاضر بازی سازی در مشاغل صنعتی و پول ساز دنیا ترند روز بوده و طی ۲ سال گذشته درآمد بازی سازی از بزرگترین شرکت‌های فیلم ساز هالیوود و بالیوود جلو زده است.
منتشر نشود//// درآمد بازی‌سازی از ساخت فیلم بیشتر است/ رشد بازی‌سازی در ایران مطلوب بوده است/ سهم بازی سازان ایران 7درصد از کل درآمد فروش بازی است/
 
تا سال ۲۰۲۲ درآمد بازی‌سازی یک و نیم برابر رشد خواهد داشت
نجفی گفت: از آنجا که درآمد بازی سازی یک درآمد خالص است بالاتر از سینما قرار گرفته و پیش بینی سایت گوگل این است که در سال ۲۰۲۲ درآمد بازی سازی که یک رقم بالایی است یک و نیم برابر خواهد شد.

وی درخصوص بازی‌هایی که توسط این دو تیم تولید شده است، تصریح کرد: بازی‌هایی که روی آن کار کردیم در دسته کلمات و دانستنی‌ها است. در ایران بازی‌هایی در حوزه‌ی تفننی و ورزشی محبوبیت زیادی دارد، ولی در دو سال گذشته کلمات و دانستنی‌ها ترند ایران و جهان شده است و این بازی‌ها در دنیا خیلی معروف هستند و در ایران نیز نمونه معروف آن در ایران بازی آمیرزا است.

نجفی ادامه داد: تیم ما دو بازی گلچین و کلماتیک را ساخته که از مرز ۱۰۰ هزار دانلود گذشته و نزدیک به ۲۰۰ هزار است. همچنین این  بازی‌ها رِنج سنی خاصی ندارد و هر فردی که سواد نوشتن و خواندن داشته باشد از ۷ سال تا ۷۰ سال می‌تواند این بازی‌ها را انجام دهند و شاید یکی از بزرگترین محاسن این بازی‌ها جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر باشد.
 
منتشر نشود//// درآمد بازی‌سازی از ساخت فیلم بیشتر است/ رشد بازی‌سازی در ایران مطلوب بوده است/ سهم بازی سازان ایران 7درصد از کل درآمد فروش بازی است/

سرمایه گذار در ایران ریسک پذیر نیست
وی افزود: عمده مشکل ما در ساخت بازی مارکتینگ است و اینکه بتوان کسب درآمد کرد، اما همه این بچه‌ها سال‌ها است که سعی کرده اند مسائل مالی را خودشان حل کنند. درواقع عمر ما رفته تا بتوانیم یک بازی را به سرانجام برسانیم، اما من خیلی به سرمایه گذاری در ایران اعتقادی ندارم، زیرا سرمایه گذار در ایران ریسک پذیر نیست، اما در کشور‌های دیگر ریسک را می‌پذیرند.

نجفی تاکید کرد: در کشور‌های اروپایی و آمریکایی سرمایه گذار می‌داند که هر بازی ۱۵% موفقیت دارد، روی ۲۰ بازی سرمایه گذاری می‌کند و شاید ۲ بازی به نتیجه برسد و سرمایه وی باز گردد، ولی در ایران سرمایه گذار روی یک بازی سرمایه گذاری می‌کند و دنبال نتیجه روی همان یک بازی است.

وی درخصوص حمایت‌های دانشگاه آزاد قزوین گفت: این دانشگاه مکان بسیار مناسبی را فراهم کرده و حمایت‌های خوبی صورت گرفته است. تمام مواد اولیه از کامپیوتر تا لوازم طراحی را در اختیار تیم بازی سازی ما قرار داده و محیطی سرشار از آرامش را فراهم کرده است.

آرامش در کار عنصر اصلی پیشرفت است
سرپرست تیم بازی سازی کاسپین در خصوص عوامل موثر در پیشرفت کار را آرامش دانسته و تصریح کرد: آرامش تنها عنصری است که به ما کمک می‌کند تا راه موفقیت را طی کنیم. مسئولین باید به جوانان باور داشته باشند و این تصور نباشد که حتما در سال اول شروع کار موفقیت حاصل شود، باید به تیم‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند حداقل ۵ سال فرصت دهند و صبور باشند.

نجفی افزود: پروژه‌ای به نام ارسطو پس از مطالعه بر روی عوامل موثر در ماندگاری بازی‌ها و تیم‌های بازی ساز با بررسی فاکتور‌های مختلف به این نتیجه رسیده است که مهمترین عامل موفقیت یک تیم ماندگاری آن است.

وی با اشاره به رشد نسبتا مناسب بازی سازی در ایران گفت: ایران از سال ۹۰ به عرصه بازی سازی خصوصا بازی‌های موبایلی وارد شده و توانسته در این زمان کم عملکرد مناسبی از خود ارائه دهد. البته سهم بازی سازان ایرانی از درآمد کل بازی‌ها در ایران امسال ۷ درصد بوده و متاسفانه مابقی این درآمد به جیب بازی سازان خارجی سرازیر می‌شود.

سرپرست تیم بازی سازی کاسپین با اشاره به این که بازی سازی در ایران نسبت به اروپا از سطح پایین تری برخوردار است، خاطرنشان کرد: شاید تنها نقطه قوت ما این باشد که فرهنگ خود را به خوبی می‌شناسیم، اما آن‌ها با با فرهنگ و زبان فارسی آشنایی ندارند؛ به طور مثال بازی کلمات و دانستنی‌ها که به هیچ عنوان شرکت‌های خارجی توان رقابت با تیم‌های بازی ساز ایرانی  در این حوزه را ندارند و این دسته از بازی‌ها به طور کامل در اختیار ایرانی‌ها است.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار