یک طراح بازی گفت: متاسفانه سرمایهگذاری در حوزه بازیها در ایران بسیار کم است به همین خاطر بازی سازها به دنبال ساخت و تولید این مدل محصول میروند که زود بازده باشد.
محمدرضا حسنزاده طراح، بازیساز و نماینده گروه اردیبهشت استودیو در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، درخصوص تیم اردیبهشت اظهار کرد: ما یک تیم طراحی و توسعه بازی هستیم که آبان سال ۹۳ در دانشگاه قزوین با حمایت رئیس دانشگاه کار خود را شروع کردیم و تا امروز توانستهایم سه محصول منتشر کنیم.
وی افزود: آخرین کار منتشر شده گروه ما، بازی کلماتیک از سری بازیهای سرگرمی کلمات است و حدود یک سال از انتشار آن میگذرد.
حسنزاده ادامه داد: در این سه سال توانستهایم دو بازی جدید طراحی و تولید کنیم و همچنین یک جایزه بینالمللی از جشنواره بازیهای موبایلی خاورمیانه که سال گذشته برگزار شد، کسب کردهایم.
این طراح بازی با اشاره به این که این بازی هنوز به بازار عرضه نشده است، گفت: با وجود این که این جشنواره سال گذشته برگزار شد و توانستیم جایزه هم بگیریم، اما به دلیل مشکلات مالی که داشتیم انتشار بازی چند وقتی به تاخیر افتاد و تصمیم گرفتیم بازی که سریعتر به درآمد میرسد را روانه بازار کنیم.
وی تصریح کرد: به همین دلیل رفتیم سراغ بازی کلماتیک تا با درآمدی که از انتشار این بازی کسب میکنیم روی همان بازی سرمایه گذاری کرده و پیش بینی میکنیم تا عید هم نسخه اولیه آن منتشر شود.
حسنزاده ادامه داد: این بازی در حوزهی بازیهای چهارچرخه ماشین و موتور آنلاین است؛ ترکیب بازی ماشین با استراتژیهای جدید و سبک جدیدی که دارد توانست جایزه بینالملل را کسب کرده و در بخش بازیهای چند نفره جایزه بهترین بازی را کسب کند.
وی افزود: در جشنواره جهانی که در سانفرانسیسکو برگزار شد نیز نامزد بهترین بازی موبایلی شدیم، اما نتوانستیم جایزه را از آن خود کنیم.
این طراح بازی با اشاره به این که ۱۰ نفر بر روی پروژه بازیها کار میکنند، گفت: ۵ نفر از اعضای تیم به صورت ثابت روی طراحی بازی کار میکنند و ۵ نفر دیگر تیم همزمان با تحصیل با ما همکاری میکنند.
حسنزاده با اشاره به حضور موفق تیمهای بازی ساز ایرانی در سطح خاورمیانه، تصریح کرد: سال گذشته در مسابقات بازی سازی خاورمیانه از بین ۵۰ تیم شرکت کننده ۱۶ تیم ایرانی بودند و ایرانیها بیشترین نامزد در بازیها را داشتند و امسال هم دو تا سه بازی ایرانی جایزه برد.
وی در پاسخ به این سوال که جایگاه ایران در بازی سازی در سطح منطقه چگونه است؟ گفت: فکر میکنم اگر بخش آسیایی ترکیه را به حساب نیاوریم، ایران از همه کشورهایی که در خاورمیانه حضور دارند در حوزههای بازی سازی بهترین است.
این طراح بازی در خصوص جشنواره بازیهای خاورمیانه و جایگاه ایران، اظهار کرد: این جشنواره سه سال است که برگزار میشود؛ایران در دوره اول شرکت نکرد، اما در دو دوره بعدی حضور خوبی داشته است.
وی در پاسخ به این سوال که علت حضور بیشتر بازی سازان ایرانی در عرصه تولید بازیهای موبایل چیست؟ گفت: در ایران بازی کنسول از طرفداران بسیاری برخوردار است، اما ساخت بازی کنسول به شدت سخت بوده و نیازمند سرمایه بسیار است، اما بازیهای موبایلی هم تقاضای بیشتری دارد و از طرفی مراحل ساخت و اتمام کار آن سریعتر است.
حسنزاده ادامه داد: به همین دلیل است که بیشتر بازی سازان به این سمت کشیده شدند اما متاسفانه سرمایهگذاری در حوزه بازیها در ایران بسیار کم است به همین خاطر بازی سازها به دنبال ساخت و تولید این مدل محصول میروند که زود بازده باشد، متاسفانه سرمایهگذاران حتی به حرفهای بازیسازان گوش نمیکنند و هیچ دید مثبتی در این حوزه ندارند.
وی افزود: ما در بازی سازی فقط نگاه داخلی نداریم بلکه به دنبال جذب بازار کشورهای همسایه در حوزه بازیهای موبایل هستیم و در حال حاضر ۳۰ مرحله بازی کلماتیک به زبان عربی طراحی شده و امیدواریم تا پایان سال ۹۷ بتوانیم بازی خود را در کشورهای همسایه با نسخه عربی منتشر کنیم و فکر میکنیم اتفاق خوبی برای این بازی بیفتد.