گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- زینبسادات میرسلطانی؛ علم بهتر است یا ثروت؟ جمله ای که همه ما با آن بزرگ شدهایم و اغلب هم در کودکی یادگرفتهایم که بگوییم قطعا علم بهتر است.
در واقع هم اینطور است اما امروزه سیاست آموزش و پرورش توسط افرادی به سمت و سویی هدایت شد که از نظر اغلب افرادی که دارای سطح ضعیف و یا متوسط مالی در جامعه هستند ،کسب درجه بالای علم و دانش جز با توان مالی بسیار خوبی میسر نخواهد شد.آموزش و پرورش یکی از اصلی ترین سیستم های بنیادین کشور بوده و به نوعی تغذیه گر دیگر سیستم های جامعه حتی سیستم نظامی کشور است.تاثیرات سیستم آموزشی بر سایر سیستم ها مستقیم و غیر مستقیم بوده و همین امر از حساسیت بالای جایگاه اداره این نظام آموزشی حکایت دارد.با گذشت زمان و پیشترفت علوم در حوزه های مختلف حکومت بسیاری از افراد درصدد دخالت و دریافت اختیاراتی در نظام آموزشی بوده و هستند.
حال با شنیده شدن زمزمه هایی مبنی بر خصوصی سازی ۱۰ درصد از این نظام مهم که کشو ساز و اندیشه ساز می باشد باید به این نکته توجه کرد که وجود اقشار ثروتمند و مرفه در جامعه از بدیهیات بوده و افراد این طبقه طبیعتا در مکان های خاصی از محله های شهری در کنار هم زندگی خواهند کرد و مدارسی که متعلق به فرزندان این اقشار می باشد هم در همان مکان تعبیه خواهد شد و به دلیل هزینه های گزاف والدین آنها آموزشی که در این گونه مدارس انجام می گردد قابل قیاس با مدارس قشر ضعیف نخواهد بود،همین امر باعث ایجاد طبقات اجتماعی شده و قشر پایین تر جامعه از صدمات آموزشی برخوردار خواهد شد.
در همین راستا در سال ۹۰ سندی به نام سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با تایید مقام معظم رهبری اجرا شد. این سند دارای کار پژوهشی و برنامه درسی ملی (نقشه،کلاس، کتاب و کار) تا یک سال مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت و تا سال ۹۲ با نوشتن نظام رتبه بندی معلمان و تصویب آن قرار بر اجرایی شدن این قانون به صورت مصوبه در کشور بود که دولت دهم انجام آن را متوقف کرد. دولت دهم و یازدهم در این پنج سال به گونه ای عمل کرد که جدا از ناتوانی در استخدام معلمان با بازنشستگی ۱۵۰ نفر از معلمان در حال حاضر مقطع ابتدایی با کمبود معلم مواجه است.از نظر کارشناسان تفکر خصوصی سازی آموزش و پرورش بزرگترین خیانت به نظام آموزشی بوده و نباید آموزش و پرورش را مصرف کننده دانست.
حاجیبابایی: صرفهجویی برای آموزش و پرورش معنا ندارد
حاجی بابایی رییس فراکسیون فرهنگیان اخیرا در مصاحبه ای گفت: اگر بخواهیم کشور را بسازیم هیچ راهی به جز آموزش وپرورش در پیش نداریم، باید آموزش وپرورش در اولویت دولت قرار گیرد تا بتوانیم به سایر مولفه های توسعه دست یابیم. وی تاکید کرد: در طول چهل سال گذشته در آموزش وپرورش تلاشهای زیاد صورت گرفته، اما این فعالیتها نتوانسته است که آموزش وپرورش را به اولویت اول کشور تبدیل کند. رئیس فراکسیون فرهنگیان گفت: دولتمردان ما باید ایمان داشته باشند که آموزش وپرورش مسیر آینده برای توسعه کشور است و حرف اصلی در فرهنگ، اقتصاد و امنیت نیروی انسانی را میزند.
وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه هرچه مردم آگاهتر شوند، ضریب امنیت در آن جامعه بالا میرود، اظهار کرد: در واقع هزینههایی که برایآسیبهای اجتماعی میپردازیم، همان پولهایی است که باید خرج آموزش وپرورش میکردیم، صرفه جویی برای آموزش وپرورش معنا ندارد، به گونهای که اگر برای تامین سلامت صرفه جویی کنیم، باید در درمان پول خرج کنیم، این حقایق باید محور سیاستهای دولت ومصوبات مجلس درخصوص آموزش وپرورش باشد.
حاجیبابایی تصریح کرد: در شرایط فعلی تفکرخصوصی سازی آموزش وپرورش بسیار قوی وقدرتمند است؛ این که مردم برای مساعدت به آموزش وپرورش ورود پیدا کنند، سیاست خوبی است، اما خصوصی سازی غلط است، در پشت این خصوصی سازی دولت نباید برای آموزش وپرورش سرمایه گذاری کمی داشته باشد وکم بگذارد، در این صورت بحرانهایی که وجود دارد لاینحل میماند.
عضو کمیسیون بودجه ومحاسبات با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ سال در دولت و مجلس کار بودجهای کرده ام، گفت: با بودجه و اعداد و ارقام آشنا هستم، هیچوقت قبول نمیکنم برای آموزش وپرورش پول نداریم، باید دولت مجاب شود که برای آموزش وپرورش هزینه کند.
وزیر اسبق آموزش وپرورش گفت: سیاست مازاد اعلام کردن معلمان توسط آقای فانی و بی سواد خطاب کردن معلمان باعث تنزل نگاه دولت به جامعه فرهنگی و به تبع آن نگاه مصرفی به آموزش وپرورش شد، نتیجه سیاست آقای فانی این بود که دولت مجاب شد با حداقل هزینه میتواند قافله آموزش وپرورش را به سرمنزل برساند و فارغ از دغدغههای آموزش وپرورش به اولویتهای دیگر خود بپردازد.
وی تصریح کرد: نیمه تعطیل کردن دانشگاه فرهنگیان باعث شد که بعداز چهار سال مقام معظم رهبری دانشگاه فرهنگیان تشریف بردند و اعلام خطر کردند که تا سال ۱۴۰۰، حدود ۳۰۰ هزار کمبود معلم خواهیم داشت.
حاجی بابایی گفت: آقای عسگری آزاد و آقای فانی دولت و مجلس را مجاب کردندکه آموزش وپرورش را میتوان با این حداقلها پیش برد، اما رهنمودهای مقام معظم رهبری همواره بر ۲ اولویت تاکید داشته است، که ۲ چیز را از آموزش وپرورش دریغ نکنید، پول و اعتبار تا حد حل تمامی مشکلات ومعضلات این دستگاه عظیم فرهنگی و تاثیرگذار و نیروی انسانی کارآمد و فرهیخته که تنها حلال مشکلات تمام آسیبهای موجود در کشور است.
رئیس فراکسیون فرهنگیان گفت: همه هجمهها برای خصوصی سازی آموزش وپرورش بود، مدارس استعدادهای درخشان تضعیف شدند، هر روز یک ایده مثل حذف مشق شب، معلم تمام وقت، همه اینها پوششی برای حرکت برای خصوصی کردن آموزش وپرورش است.
توئیتریها چه میگویند؟
در همین راستا افراد متفاوت با هر طیف سیاسی و جناحی همه زبان به مخالفت با این تفکر ،یعنی تفکر خصوصی سازی در آموزش و پرورش گشودند و عده ای هم در فضای مجازی بع انتشار این واکنش ها پرداختند، ما نیز به سراغ دانشجویان و کاربران فعال در فضای توییتر رفته ایم و تعدادی از این توییت ها را که با هشتگ #مدرسه_بنگاه_نیست منتشر شده اند را بصورت مختصر در ادامه آوردهایم:
محمد مهدی یوسفی از موثر بودن نظام آموزش و پرورش گفت و نوشت: آموزش و پرورش هزینه ندارد چون هرچه در آموزش و پرورش خرج شود سرمایه گذاری است.
مهدی رحمتی رشد فرهنگ جامعه را در گرو رشد درست آموزش و پرورش دانست و نوشت:
رشد فرهنگ یعنی سازندگی و پیشترفت/رشدفرهنگ یعنی آسایش و آرامش/ رشد فرهنگ یعنی پایندگی و بالندگی
رشد کشور در گرو آموزش و پرورش و آموزش و پرورش حق تمام کودکان ومردم و وظیفه اوا دولت هاست.
رضا خیبری با اشاره به دولتی بودن آموزش و پرورش در تمام جهان نوشت: هیچ عقل سلیمی نظام آموزشی اش را به دست بنگاه داران و سرمایه داران نمی سپارد در همه جهان آموزش و پرورش یک امر دولتی است.حال با کدام عقل و نظر می خواهند نظام آموزش و پرورش کشورمان را نابود کنند؟
جاوید رنجبر نوشت: معیشت، منزلت، حق تحصیل رایگان، آزادی یادمه دوران ابتدایی پشت این دفتر دولتی که بهمون میدادن اینارو نوشته بود.
سید میلاد ناظمی نوشت: مدرسه بنگاه نیست و نباید باشه به خصوص اگر در زمین های رایگان حکومتی دایر شده باشه و به خصوص اگر بنیان گذارش یکی از موثرترین افراد حکومت در حوزه آموزشی باشه.
حمیدرضا قائم پناه نوشت: آقای روحانی اگر سالانه 10 درصد دانش آموزان تحت پوشش طرح خرید خدمات آموزشی از بخش خصوصی قرار بگیرند در طول 9سال باید کل آموزش و پرورش به بخش خصوصی واگذار بشود. این تفکر خطرناک در هیچ جای دنیا مشاهده نمی شود وهیچ کشوری با آینده سازان خود اینگونه رفتار نمی کند.
کاربری با نام وحید در حمایت از معلمان نوشت: جناب آقای دکتر اگر به دنبال کارمند ارزان هستید بهتر است کهبه جای حقوق بگیران نجومی از آنها استفاده کنید نه به جای یک معلم ساده با حقوق یک میلیون و دویست تومان.
علی کامران نژاد نوشت: سیل خصوصی سازی دولت لیبرال به کوهپایه آموزش و پرورش رسید.
محمدجواد ابراهیم آبادی با لحنی جالب و محلی خطاب به روحانی اینطور نوشت: جناب آقای روحانی مستحضر باشید در روند اجرایی شدن سند تحول بنیادین اشکیل افتاده است که آن اشکیل دقیقا شما و هم فکرانتان وتفکر لیبرالیستی تان است.(اشکیل :مشکل بزرگ و دشوار)
آتوسا دولت یاری با اشاره به مفید بودن خصوصی سازی در سیاست دولت نوشت: خصوصی سازی خوبه اما نه برای مدرسه و نظام آموزشی که نظارت بر بخش خصوصی رمقی نداره ونتیجه اون میشه فربه شدن مافیای اموزشی نباید سرمایه گذاری در نظام تعلیم و تربیت با بار مالی وهزینه اضافی اشتباه گرفت.
علیرضا شبانی با مثالی جالب اینگونه به نقد این تفکر پرداخت: دستور: هرچه می توان باید برای این مجموعه (تعلیم و تربیت)سرمایه گذاری در توسعه ی کمی و کیفی کرد . مجری: بفروشیدش
مژگان با اشاره به اصل سی ام قانون اساسی و با مخاطب قرار دادن روحانی نوشت:اصل سی ام: دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم آورد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد. مدرسه بنگاه نیست جناب روحانی.
نگار صادقی مقدم در خصوص این طرح در آموزش و پرورش نوشت: یه جوری داریم پیش میریم که در آینده خیلی نزدیک تحصیل فقط برای قشر خاصی امکان پذیره مدرسه بنگاه نیست کافیه پول داشته باشی مهم نیست دیگه بچه ات درس خون باشه یا نه! ساکت باشه یا سربه هوا!
سجاد صدیقی نوشت: شیخ فقط در حال فروش است: فروش استقلال کشور فروش امنیت کشور فروش دستاوردهای علمی کشور فروش اموال و دارایی مردم به دلار فروش حیثیت خانواده های مستضعف و حالا فروش تربیت نسل کشور
علی چاهه با اشاره به اصل قانوناساسی مبنی بر رایگان بودن تحصیل نوشت: ایران فقط تهران نیست اما در همین حاشیه های تهران نیز خانواده هایی وجود دارند که نمی توانند برای تحصیل کودکانشان هزینه کنند حال شاهد ان هستیم که مدارس هیئت امنایی مانند قارچ هایی سمی می رویند. آموزش رایگان یکی اززاصول قانون اساسی است به قانون برگردید.