مرکز راهبردی فناوریهای همگرا معاونت علمی با انتشار یک فراخوان، فرصتی عالی برای استارتآپهای این حوزه ایجاد کرده است.
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از معاونت علمی، فرصتی عالی برای استارتآپهای این حوزه فراهم کرده است. این فرصت با انتشار نخستین فراخوان نوپاهای همگرا در اردیبهشت ماه سال جاری ایجاد شد. پس از استقبال این فراخوان مرکز همگرا دومین فراخوان را نیز منتشر کرد. استارتآپهای نوپا در حوزه همگرا تا پایان بهمن ماه برای ثبت نام در این فراخوان فرصت دارند.
همرسانی فناوران و توسعه دهندگان کسب و کار به هر حال مرکز همگرا با انتشار این فراخوان ایجاد بستری مناسب برای تجاریسازی دستاوردهای تحقیقاتی محققان و جامعه علمی کشور را دنبال میکند. همچنین شناسایی و توانمندسازی گروههای فناور و آشنا کردن آنها با فرایند توسعه محصول و دنیای کسب و کار و تجاریسازی از اهداف انتشار این فراخوان است. البته در کنار این موارد باید به معرفی فرصتهای کسب و کار مبتنی بر نیازهای فعلی کشور و مراکز توسعه دهنده کسب و کار به جامعه محققان و فناوران نیز اشاره کرد.
همچنین به هم رسانی فناوران، سرمایه گذاران و توسعه دهندگان کسب و کار برای تجاریسازی محصولات نوآورانه در این فراخوان مد نظر است.
ورود به دوره پیش شتابدهی طرحهای ارسالی استارتآپها پس از داوری و ارزیابی توسط داوران برای مصاحبه حضوری دعوت میشوند. همچنین استارتآپهای منتخب در فرآیند داوری وارد دوره پیش شتابدهی میشوند. در دوره پیش شتابدهی استارتآپها میتوانند محصول کسب و کار خود را اعتبار سنجی کنند.
همچنین استارتآپهایی که دوره پیش شتابدهی را با موفقیت سپری کنند به مراکز حامی توسعه کسب و کار معرفی میشوند.
حوزههای سلامت و درمان، کاربرد آب در صنعت، مواد آرایشی و بهداشتی، انرژی و تجهیزات و ملزومات پزشکی محورهای این فراخوان هستند. البته برخی محورهای ویژه همچون رابطهای مغز و رایانه، چاپگرهای زیستی سه بعدی و دستگاههای نسل جدید توالی یابی نیز در نظر گرفته شده است.
در نخستین فراخوان چه گذشت بر اساس این گزارش، در فراخوان نخست ۱۶۰ طرح از سوی استارتآپ ها به دبیرخانه مرکز ارسال شد که پس از دو مرحله داوری در نهایت ۲۷ استارتاپ انتخاب شد که به صورت ۲ گروه مجزا که هر یک متشکل از ۱۴ استارتآپ بود دوره پیش شتابدهی را آغاز کردند.
دوره پیش شتابدهی برای گروه اول به اتمام رسیده که در طول آن ۷ استارتآپ با موفقیت دوره را تمام کردند و ۶ استارتآپ موفق به جذب سرمایه گذار شدند. ۱۴ استارتآپ دیگر (گروه دوم) نیز در حال گذراندن مرحله پیش شتابدهی هستند. طرح از سوی استارتآپها به دبیرخانه مرکز ارسال شد که پس از دو مرحله داوری در نهایت ۲۷ استارتآپ انتخاب شدند که به صورت ۲ گروه مجزا که هر یک متشکل از ۱۴ استارتآپ بود دوره پیش شتابدهی را آغاز کردند.
دوره پیش شتابدهی برای گروه اول به اتمام رسیده که در طول آن ۷ استارتآپ با موفقیت دوره را تمام کردند و ۶ استارتآپ موفق به جذب سرمایه گذار شدند. ۱۴ استارتآپ دیگر (گروه دوم) نیز در حال گذراندن مرحله پیش شتابدهی هستند.