مدیر اجرایی استارت آپ همیان گفت: خانوادهها به راحتی میتوانند با یک استارتآپ صندوقهای خانوادگی خود را مدیریت کنند.
امیرضا زنگنه، کارشناس ارشد رشته کارآفرینی و مدیر اجرایی استارت آپ همیان در گفتگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو ، در خصوص ایده اولیه برای راه اندازی این استارت آپ اظهار کرد: همیان یک سامانه برای مدیریت صندوقهای خانوادگی و قرض الحسنه است.
وی ادامه داد: تقریبا از آبان ۹۶ بود که با چند نفر از هم بنیان گذاران دور هم جمع شدیم و با انجام تحقیقات بازاری به این نتیجه رسیدیم که صندوقهای خانوادگی و قرض الحسنه با یک سری چالشهای همیشگی بین اعضا و مدیران مواجه هستند که می توان آنها را به سادگی حل کرد.
زنگنه افزود: رفع این چالشها به راحتی و در قالب یک اپلیکیشن و در بستر IT اتفاق میافتد و مدیران به راحتی میتوانند صندوقهای خود را مدیریت کنند.
مدیر اجرایی استارت آپ همیان در خصوص زمان شکل گیری این ایده اظهار کرد: از ایده اولیه تا رسیدن به نسخه اولیه تقریبا ۳ ماه زمان برد تا بتوانیم طرح اولیه را لانچ کنیم و نسخه اولیه را اسفند ۹۶ منتشر کردیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۵۰۰ صندوق فعال در اپلیکیشن همیان داریم و تقریبا ۷ هزار کاربر در ماه از این سیستم استفاده میکنند.
زنگنه در خصوص امکاناتی که این نرم افزار به کاربران خود ارائه میکند، گفت: امکاناتی برای مدیر و کاربر در نظر گرفته ایم و از آنجا که صندوقها در کشور ما به دو صورت کلی قرض الحسنه و قرعه کشی است این شرایط پیش بینی شده است.
وی افزود: در این اپلیکیشن خدماتی همچون پرداخت حق عضویت به صورت آنلاین از طریق درگاههای بانکی صورت میگیرد، همچنین امکان قرعه کشی برای مدیر به صورت تصادفی توسط خود برنامه و یا به صورت انتخابی وجود دارد.
مدیر اجرایی استارت آپ همیان تصریح کرد: علاوه بر امکانات گفته شده رویدادهای صندوق به اعضا و مدیر یادآوری و اطلاع رسانی میشود و همه اطلاعات بین اعضا شفاف است؛ از طرف دیگر تمام تراکنشها به صورت خودکار ثبت میشود و تقریبا دیگر نیازی به حسابداری صندوقهای قرض الحسنه نیست.
زنگنه تاکید کرد: فرآیند صندوقها به این شکل است که مدیر یا ایجاد کننده گروه وارد برنامه شده و گروه را ایجاد میکند و از طریق دفترچه تلفن همراه میتواند اعضا را اضافه کرده و متناسب با تعداد سهم آنها اطلاعات را وارد نماید.
وی در خصوص اختیارات و امکاناتی که در اختیار مدیر قرار میگیرد، گفت: مدیر میتواند به صورت مستقیم از طریق اپلیکیشن با اعضا تماس برقرار کند و یا قرعه کشی، برداشت و وام دهی را به اعضا اطلاع دهد و این امکان وجود دارد که در صندوق قرض الحسنه بیش از یک مدیر تعریف شود، زیرا این صندوقها یک حسابدار یا معاون مالی نیز دارند.
زنگنه درخصوص اعضای تیم، افزود: همه بچههای تیم ما از دانشکدههای مطرح فارغ التحصیل شدهاند که بیشتر آنها دانشجویان دانشگاههای بهشتی، علم و صنعت و علامه طباطبایی هستند.
وی با اشاره به چالش و مشکلاتی که بر سر راه ایجاد یک استارت آپ وجود دارد گفت: پروراندن یک ایده و تبدیل آن به یک محصول در قالب کسب و کار و استارت آپ موانع و مشکلات زیادی را پیش روی خود دارد و اولین چالش ایجاد تیم و ایده است که باید کار را عملیاتی کنند.
مدیر اجرایی استارت آپ همیان ادامه داد: تامین سرمایه نیز که کمک میکند تا یک ایده به محصول تبدیل شده و در نهایت به محصول نهایی برسد و در دسترس کاربر قرار گیرد، اهمیت ویژهای دارد.
وی تصریح کرد: تیمی باید گرد هم جمع شوند که نیازهای کلی آن کسب و کار و استارت آپ را پوشش دهند و هر فردی در یک حوزه بتواند پوشش دهی کند و از طرفی سرمایهای که این تیم باید داشته باشد تا آزمون و خطاهایی را تجربه کند و آن کسب و کار را به سرانجام برساند.
زنگنه در پایان با اشاره به جذب سرمایه از بخش خصوصی، خاطرنشان کرد: طی تجربه کارآفرینی از مراحل ابتدایی توانستیم سرمایه جذب کنیم و این یکی از موفقیتهای ما بود، زیرا بدون سرمایه نمیتوانستیم راه را ادامه دهیم و شرکت دانش بنیان برکت با سرمایه گذاری بر روی پروژه ما، ما را در این مسیر حمایت کرد.