عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان گفت: ما انقلاب فرهنگی کردیم که کتابها و اساتید عوض شوند نحوه انتخاب اساتید عوض شود، اما کتابها همان هاست.
دکتر خزعلی عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با خبرگزاری دانشجو پیرامون آسیبهای اجتماعی که دامن گیر بانوان دانشجو و تحصیلکرده میشود گفت: از ابتدای انقلاب که وارد دانشگاه تا سال ۷۰ که به عنوان مربی گروه معارف استخدام دانشگاه در آمدم تا به امروز، فضای فرهنگی را در حال تغییر بسیار میبینم و به نظر من با آن الگویی که اسلام و انقلاب و حضرت امام به عنوان انقلاب فرهنگی مطرح کرد، خیلی فاصله گرفته ایم.
امام انقلاب فرهنگی را ضروری می دانستند
وی ادامه داد: به آرمانهای حضرت امام اشاره میکنم که فرمودند، ضرورت انقلاب فرهنگی را که امری ضروری و خاص مسلمانان است میبینم و خواسته ام. یک سال و دو سه ماه از انقلاب گذشته بود و خصوصا دانشجویان با ایمان و متعهد نگران هستند. نگران اخلال توطئه گران که گاه آثارش دیده میشود. ملت مسلمان خوف دارند فرصت از دست برود و کار مثبتی انجام نگیرد و فرهنگ همان باشد که درطول مدت سلطه رژیم فاسد شاهنشاهی و کارفرمایان بی فرهنگ او بود و این مرکز مهم و اساسی را در خدمت استعمارگران قرار بدهد.
خزعلی افزود: بهشتی دراین باره میگوید، برای این که بتوانیم برگردیم به استقلال، چنانچه دانشگاه درست نشود استقلال ما در خطر است. اصل انقلاب در خطر است برای برگشت به استقلال باید ۴ عنصر را در دانشگاه بازسازی و بازافرینی کنیم:اول سیستم و تشکیلات، دوم برنامهها و محتواست و منابع و متون، سوم دانشجویان و چهارم اساتید. اما اولویتی که میخواهند برای تغییر قائل شوند اول اساتید، دوم خود دانشجویان، سوم منابع، چهارم ساختار و مدیریت و تشکیلات است. چون اگر واقعا استاد تصمیم بگیرد در هر محیطی با هر دانشجویی و با هر کتاب و منبعی میتواند مدیریت کند و جهت بدهد حتی همان کتاب کاملا کفرآمیز را نقد کند و بچهها را بیدار و هوشیار کند و اگر عکس آن باشد یک استادی که منحرف یا مامور است میتواند از یک کتاب خیلی خوب حتی قرآن هم به روشهای غلط با تفاسیر غلط و اعمال سلیقه و استفاده بد بکند. به همین دلیل بود که روی این تغییرات تاکید زیادی وجود داشت.
تحول علوم انسانی آغاز نشده و این ضربه زننده است
این عضو شورای شورای فرهنگی اجتماعی زنان اظهار داشت: انقلاب فرهنگی به همین دلیل به وجود آمد که این تغییر را در دانشگاه به وجود بیاورد، اما بعد از انقلاب فرهنگی در جایگاه خودش و رشدی که لازم داشت نتوانست آنجایی که قرار بود در مورد دانشجویان، اساتید و روسای دانشگاهها و متون و منابع کار جدی شود. برای تحول علوم انسانی که هنوز آغاز نشده هنوز ما اندر خم یک کوچه هستیم و آثارش را در رفتار دانشجویان و ضربهای که دانشجویان میخورند میبینیم.
وی ادامه داد: در بین دانشجویان کسانی که کار فرهنگی بیشتری میطلبند و کار فرهنگی بیشتری در آینده خواهند کرد و تأثیرپذیری و تأثیر گذاری زیادی دارند، زنان و دختران ما هستند. چرا که در آینده مربی و مدیر جامعه میشوند و از نظر فرهنگی و تحقیقاتی اگر از تربیت مناسب درست بهرهمند شوند در فضای مطلوب هم به همان شدت هم موثر هستند و میتوانند به جامعه بهره وری برسانند و اگر رها بشود، یا مورد سو تربیت ودر دانشگاهها مورد سوتدبیر قرار بگیرند. بیشترین اسیب را دختران میبینند که نیاز به فضای فرهنگی مناسب تربیتی دارند.
فاصله رفتاری زیادی بین دانشجویان یک دانشگاه تا دانشگاه دیگر وجود دارد
خزعلی با اشاره به نقش مادری خود و نقشی که در فضای دانشگاهی کشور دارد گفت: به عنوان مادری که از سال ۶۸ رسما در خدمت جامعه دانشگاهی هستم و تدریس دارم میگویم که فضا خیلی فرق کرده است. آن موقع دختران در یک پرهیز و در هالهای از عفاف، تلاش شدیدی برای درس خواندن بودند. تلاش میکردند تا از دیگران جلوتر باشند و بتوانند هم درس عالی داشته باشند هم فضای اجتماعی را مدیریت کنند. اعزام به جبهه میکردند و یا مثلا پشت جبهه حمایت میکردند و بعد از آن مدل کاری آنها تبدیل به راهیان نور شد.
وی افزود: جالب است بین دانشگاه تهران که محل اصل تدریس خودم هست و گاهی اوقات میهمان میشوم در دانشگاه الزهرا فاصله را خیلی زیاد میبینم دریک شهر و در یک زمان در یک ترم چرا اینجا مختلط است و آنجا تک جنسیتی؟ وقتی بعضی چیزها را برای دانشجویان دختر خود در الزهرا باز میکنم که بیدار شوند میگویند اینها چیست میگویی اینها زشت است درکشور ما این چیزها وجود ندارد وبالعکس در دانشگاه تهران که میگویم میگویند، آب از سر من گذشته به من نگو باید در دبیرستان میگفتی تا در دانشگاه این بلا سرم نیاید. این نشان میدهد که این اختراعات در محیط رها شدن خوابگاه ها، آموزشها و فرهنگ فضای مجازی کار خودش را کرده است و اثر سوء خود رابرجای گذاشته است.
عضو شورای شورای فرهنگی اجتماعی زنان با اشاره به اینکه دانشجویان دختر فعال و تأثیر گذار نیز در کنار اینها داریم گفت: البته بچههای خیلی خوب و فعال هم داریم که برای خودشان و جامعه مفید و موثرهستند. وقتی صددرصد بچهها را نگاه کنیم ده درصدی بسیار عالی فعال هستند ده درصدی بسیار شیطان و مخربند و دیگران را تخریب میکنند حتی تا مرز اعتیاد هم میروند و در خوابگاه ۸۰ درصدی این وسط باید به دادشان رسید و اینها اگر واقعا درست فعالیت نشود تحت تاثیر نیازهای جوانی و دوری از خانواده و دوری از عواطف زمینه لغزش برایشان فراهم میشود و باید در این زمینه کار شود.
بیشترین آسیب سند ۲۰۳۰ متوجه دختران است
وی ادامه داد: این وضعیت موجود داخل کشور است، ولی این تغییرات داخل کشور علتی دارد که من درباره آن برمی گردم به برنامههایی که دشمن برای سلطه بر نظام ما داشته، دارد و خواهد داشت. زمان پهلوی ابتدا با مدرنیته کار خود را شروع کردند و بعد به نام توسعه و بعد توسعه پایدار برنامه ریزی خود را ادامه دادند، که درسال ۲۰۱۵ گفتمان سازی کرده و از آن موقع هم اجرا و تغییر قوانین و سیاستها با مصوبات قانونمند جلو میروند و ۲۰۳۰ تا ۲۰۳۰ پیشنهاد آنها و برنامه ریزی آنها که ان شالله هرگز موفق نخواهند شد این است که بتوانند کل جامعه، به ویژه نسل جوان را مطابق الگوی سکولار غرب تغییر بدهند و چیزی از نسل جوان مومن انقلابی ولایی پای کار باقی نماند. دیگر کسی به حججی و امثال او فکر نکند وتنها دغدغه این باشد که جوان به اعتیاد نکشید اگر اعتیاد کشید چه نوعی باشد که کمتر خطر داشته باشد درمانش را چه کنند و چه طور با یک تفنن و تفریحی سر او را گرم کنند. یعنی گویی یک موجود مضر و مخرب است یک جور با اوقات فراغت سرش را پر میکنند تا خطرش کم شود.
خزعلی اضافه کرد: آن انسان فعال مخترع مبتکر را به ابتذال بکشند و این جوان تبدیل به جوانی بشود که دیگر منتظر ظهور نیست. حججی نیست و احمدی روشن نخواهد شد. اما محال است به این هدف برسند، چون جوان ما بیدار است دوره ۵۰ سال ستم شاهی را پشت سر گذاشته آنی که آنها خواستند نشد به محض این که ندای مطابق فطرتش رسید بچه جبههای مثل شهید همت شد. اما اینکه این سند ۲۰۳۰ روی دختران ما به طور ویژه چه تمرکزی دارد باید گفت: ضرر این سند برای دختران بیشتر است. بند ۴ این سند بر آموزش تمرکز کرده و برای آموزش و پرورش و آموزش عالی نوشته شده است، ولی بازهم برروی آموزشهای جنسی تأکید دارد تا دختران به نام برابری جنسیتی که زن و مرد برابر هستند وزنان مورد ظلم قرار نگیرند باید آموزش ببینند.
وی با اشاره به این که هدف از این بند نیز تغییر فرهنگی در جوانان به ویژه دختران است، گفت: در آن زمینه میگوید هر کسی در هر شرایطی باید به صورت برابر از آموزشهای بسیار متنوع و برابر برخوردار باشد. در حالی که روش ما این است که آموزشی اگر در این عرصه هست برای زن و شوهر و بعد خانواده هست، اما برای این سند اینها قابل قبول نیست هر نوع رفتاری هر نوع ازدواجی و هر نوع زندگی که در دنیا هست همه اش یکسان و برابر است و نباید بین شان تفاوت قائل شویم و بچهها با هر نوع انحرافی مساوی با هر بچه پاک هستند و همه شان باید از یک نوع آموزش مساوی برخوردار باشند و انحراف اخلاقی و جنسی درواقع نوعی تنوع سلیقهای محسوب میشود این در برنامه آموزش است که در این روش باز ضربه را دختران میخورند.
به نام رفع تبعیض از زنان علیه آنان خشونت میکنند
عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان در ادامه پیرامون این سند مخرب گفت: بند ۵ موضوع مختص دختران و به اسم توانمندسازی زنان، رفع تبعیض و خشونت از آنهاست. در واقع هر نوع قانونی که مخالف سیاستها و قوانین غرب هست و زن از آنها بخواهد استفاده کند ولو مغایر با ارزشهای خودش باید آن را لغو کنند. یکی از انها بحثی میشود که در مجموعه رفع خشونت از سال ۹۳ در جامعه ما وارد کردند. یکی اینکه زن هر جور میخواهد از جسمش استفاده کند ولو روسپی گری و سقط جنین و همه اینها انسانی است. اینها مهم نیست من تصمیم دارم که نباشد، نباید باشد. در حالی که اعلامیه حقوق بشر میگوید حیات بزرگترین و مهمترین حق هر بشری است و کسی حق سلب حیات کسی را ندارد، ولی در این سند آزادی سقط جنین، آزادی روسپیگری و برابری زن و مرد و عدم هیچ گونه دخالتی حتی به عنوان پدر و همسر را میخواهد. یعنی دختر میگوید من هر طور بخواهم از جسمم استفاده میکنم و پدرم حق سوال کردن ندارد و در این رابطه خشونت را به معانی خیلی وسیع روحی و جسمی و روانی جوری معنی میکند که حتی اگر پدر سوال میکند از دخترش، آزار روحی و آزار عاطفی تلقی میشود. حتی اگر در مورد درس خواندن تذکر بدهد.
خزعلی توضیح داد: در این بیانیهها و حتی این سندی که به عنوان قانون در مجلس میرود تا این حد جلو میرود اگر پدر مانع آزادی ترددو آزادی روابط فرزندش بشود و یا جلوی تفریح و رفاهش را بگیرد، زیر سوال است. هر چه بچه بگوید من دچار آزارم حتی پدر میداند در کیف فرزندش مواد مخدر است، اما نباید دست به آن کیف بزند و یا سوالی بپرسد. نگاهش پر از غم و حسرت و درد است. درواقع این سند به نوعی جنگ با پدر و مادر است که میگوید در تربیت فرزندت حقی نداری. جالب است همین پدر و مادر اگر این بچه سراغ ماهواره و فضای مجازی رفت و امتحانات خود را پاس نکرد و کلا ترک تحصیل کرد. آنجا پدر و مادر مجازات میشوند که چرا فرزندت ترک تحصیل کرده؟ پدر و مادر پس چه کار کنند. دقیقا پدر و مادر یا باید فرزند نیاورند یا فرزند را نابود کنند یا خودشان را.
وی اظهار داشت: در دانشگاهها چه درس داده میشود؟ از مسائل سیاسی تشکیلات وسیعی که بتواند در همه دانشگاهها براساس آن طرحهای صهیونیستی خود را پیاده کنند. رسما خودشان این را میگویند. همین الان شما روی سایت بزنید تنظیم خانواده ببینید چه میگوید فیلمش را گذاشته اند. بله آموزش تنظیم خانواده مهارتهای زندگی هست، اما نه اینکه منجر به عدم فرزند آوری در جوانان شود. امروز شاهد این هستیم که مسائل اخلاقی و انقلاب جنسی را در دانشگاه پیش میبرند و جوری دانشجو را با مسائل سیاسی مشغول میکنند. جلساتی میگذارند که شما مثلا سازمان ملل هستید بیایید بررسی کنید برای حمله به کره شمالی چه طور باید اقدام کنیم جوری روحیه شان را عوض میکنند انگار دشمن خودش را مثلا کره شمالی میبیند یعنی دقیقا نیازهای امریکا را در درون این پیاده کنند.
عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان گفت: برای اساتید برنامه ریزی مفصلی در سند ۲۰۳۰ هست. حتی میگوید اساتید خوب محقق مخترع را باید صادر کنیم به کشورهای منطقه، مثلا عربستان، و کشور خودمان هم امکاناتش کم شود هم اساتیدش. معلم اگر میخواهد استخدام شود حتما باید مرکزی که در دانشگاه تربیت معلمی که برای یونسکو هست بررسی شود که این توانایی دارد بچهها را متحول کند و آن گونه که آنها میخواهند دانش آموزان را آموزش بدهد و حتی قید میکند آموزش جنسی را به صورت جامع باید آموزش بدهد. ان وقت این معلم موفق است و اجازه استخدام دارد یعنی در روستا میخواهیم کسی را استخدام کنیم باید از یونسکو اجازه بگیریم.
وی افزود: چه دلیلی دارد استادی که با ترجمه غربی رشد کرده حتی اگر رفته خارج دوره دیده است به دانشجویان ما برمبنای فکری غرب درس بدهد، اگر خیلی مومن و مقید باشد خودش تحقیق کند. ما انقلاب فرهنگی کردیم که کتابها و اساتید عوض شوند نحوه انتخاب اساتید عوض شود، اما کتابها همان هاست جامعه شناسی روان شناسی و حقوق ما با منابع قوی غنی در فقه هنوز همان منابع غربی را دارد و اساتید نیز اغلب با همان طرز فکر به تدریس می پردازند.
ما از سخنان شما حمایت می کنیم.