رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به لزوم توجه دانشکدهها به ارتقای بهره وری بصورت علمی گفت: دانشکدهها از ابتدای سال آینده باید الگوی بهره وری مختص به خود را طراحی کنند.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمد آقاجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نشست صمیمانه با رؤسا و معاونان دانشکدهها که به منظور بررسی دستاوردها و تبیین اهداف سال جدید برگزار شد، ضمن تقدیر از تلاشها و زحمات رؤسا و معاونان دانشکدهها در سال گذشته اظهار کرد: علیرغم مشکلات، موانع، هیجانات، چالشها و کمبودهای موجود در سال ۹۷، خوشبختانه سال خوبی را پشت سرگذاشتیم و دانشکدهها توفیقات بسیار خوبی را کسب کردند.
وی در ادامه ضمن تبیین توفیقات و دستاوردهای دانشگاه در حوزههای مختلف، آموزش نیروی انسانی را فلسفه تشکیل محیطهای آکادمیک برشمرد و تشکیل مرکز امور هیئت علمی و تجمیع تمامی امور اعضای هیئت علمی و کاهش بروکراسی اداری را از جمله دستاوردهای حوزه آموزشی عنوان کرد.
آقاجانی با تاکید برضرورت اصلاح فرایندهای اداری تاکید کرد: در سال ۹۸ باید یک حرکت نو در راستای بازنویسی، بازنگری و اصلاح فرایندهای اداری آغاز کرده و ضمن آسیب شناسی این امر تلاش کنیم یک بازنگری در مورد فرایندهای اداری انجام شود.
وی با اشاره به تدوین سه نقشه تمایز، جذب هیئت علمی و توسعه رشته مقاطع در حوزه آموزشی که فراروی دانشگاه قرار دارد، عمل به نقشه تمایز را سبب متمایز شدن دانشگاه در سطح منطقه و جهان برشمرد.
آقاجانی نقشه جذب را نیز الگویی روشن در فرایند جذب اعضای هیئت علمی برای رشتهها و گروههای مختلف عنوان کرد.
وی با اشاره به جذب ۳۴۶ عضو هیئت علمی از شهریور سال ۹۶ گفت: ۶۶ درصد این اعضا غیربالینی هستند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اجرای فرصتهای مطالعاتی و دورههای آموزشی میان مدت برای کسب مهارتهای خاص در علوم پایه و بالینی، این اقدام را سبب ایجاد تحول و به روز رسانی آموزش عنوان کرد.
وی همچنین اجرای مطلوب بستههای تحول در آموزش پزشکی در دانشگاه و تقدیر معاون آموزشی وزارت بهداشت از دانشگاه در این خصوص را یادآور شد.
آقاجانی در ادامه رشد کمی ۳۶،۵ درصدی و رشد کیفی ۴۹ درصدی تولیدات علمی و صعود ۴۰ پلهای در رتبه بندی لایدن را از جمله دستاوردهای حوزه پژوهشی دانشگاه برشمرد و تاکید کرد: جهت گیری پژوهشی دانشگاه باید به سمت تولید فناوری، ثروت آفرینی و پژوهشهای کارآمد برای حل مشکلات نظام سلامت باشد، همچنین ارتباط با صنعت را باید گسترش داد.
وی با اشاره به ظرفیتها و منابع موجود در دانشگاه از نظر نیروی انسانی، فیزیکی، افزایش بهره وری را بسیار مهم عنوان کرد و مدیریت و حرکت مبتنی بر شواهد را در این راستا ضروری دانست.
آقاجانی با اشاره به اجرای مدل بهره وری در بیمارستانهای دانشگاه از مهرماه ۹۶ خاطرنشان کرد: در این طرح میزان بهره وری منابع نیروی انسانی، فیزیکی و تجهیزات در بیمارستانها در داشبورد مدیریتی سنجیده شده و سعی داریم به سمت اصلاح بهره وری حرکت کنیم.
رئیس دانشگاه اجرای طرح افزایش بهره وری در بیمارستانها را مثبت ارزیابی کرد و افزود: دانشکدهها نیز ضمن بررسی ظرفیتها، منابع و تجهیزات باید به تمامی منابع با دید کارایی و بهره وری نگاه کنند.
آقاجانی با بیان اینکه در آموزش باید به نحوی عمل کنیم که دانشجوی کارآفرین تربیت کنیم، تاکید کرد: تربیت نیروی انسانی در حوزه آموزش هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری محسوب میشود مشروط بر این که این سرمایه ظرف پنج سال بازگردد.
وی با اشاره به اجرای موفق مدل بهره وری در بیمارستانها افزود: دانشکدهها نیز باید رویکرد ارتقای بهره وری را بصورت علمی، مبتنی بر آسیب شناسی با بررسی دقیق و طراحی یک الگو انجام دهند و از ابتدای سال آتی هر دانشکده یک الگوی بهره وری مختص به خود را طراحی کند.
آقاجانی در بخش دیگری از سخنان خود به رویدادهای مختلف در دانشکدهها از جمله ایجاد دانشکده مدیریت و آموزش پزشکی، ایجاد دانشکده بهداشت و ایمنی، انتقال کلینیکهای دانشکده توانبخشی به بیمارستانها اشاره کرد و افزود: در رشتههای غیر پزشکی بین اساتید و دانشجویان برای کار در محیط و فیلد فاصله افتاده است که باید این فاصله را از بین برده و آموزش با حضور دانشجو و استاد هر دو در فیلد اتفاق افتد.
رئیس دانشگاه در پایان ضمن تقدیر از تمامی تلاشهای رؤسا و معاونان دانشکدهها در سال ۹۷ ابراز امیدواری کرد که خانواده پرتلاش دانشگاه با امید و نیروی مضاعف به استقبال سال ۹۸ بروند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در این نشست رؤسا و معاونان دانشکدهها به ارائه نظرات و پیشنهاداتی همچون بازنگری در ظرفیت پذیرش دانشجویان دندانپزشکی ورودی سال جدید، جذب دانشجویان خارجی، ضرورت حرکت به سمت تحصیلات تکمیلی، توفیقات و دستاوردهای حاصله، چالشهای موجود، راه اندازی بخشهای جدید، بازنگری در سرانه تعیین شده برای هر دانشجو، اولویت دادن به بحثهای دانشجویی، انتقال کلینیکها به بالین پرداختند.