رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: یکی از جهتگیریهای این مرکز، بسترسازی برای بازیگران ترویج علم و ایجاد هماهنگی میان افراد در نظر گرفته شده است.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، وحید احمدی، مشاور وزیر علوم و رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در برنامه کارگاه بین المللی سیاست گذاری ترویج علم که هم اکنون در وزارت علوم در حال برگزاری است، گفت: انتظارات ما از این کارگاه سه روزه را میتوانیم در سه محور اصلی تعریف کنیم اولین محور با مفاهیم پایه در حوزه ترویج علم و سیاست گذاری مرتبط است و انتظار میرود که بحث و تبادل نظرات در پنلهای تخصصی این سه روز برای درک بهتر ضرورت ترویج علم به ما کمک کند.
احمدی ادامه داد: این درک بهتر قطعا به همه ما کمک خواهد کرد که در بحث سیاست پژوهی و سیاست گذاری در حوزه ترویج علم با شناخت عمیق تری به موضوع ورود کنیم و به نتایج بهتری برسیم.
وی اشاره کرد: دومین محور از انتظارات موضوع انتقال تجربیات است که این کارگاه میتواند محمل مناسبی برای این موضوع باشد تا تمامی تجربیات و آموختهها در حوزه ترویج علم ارائه شود.
مشاور وزیر علوم اظهار داشت: در این کارگاه همچنین انتظار داریم که بحث طراحی پارادایمهای جدید به خوبی دنبال شود و شیوههای جدید برخورد با پدیده ترویج علم و سیاست گذاری در این حوزه هم زمان با ارائه راهکارها به بحث و بررسی گذاشته شود.
احمدی درباره نقش دولت و حاکمیت در فرآیند ترویج علم عنوان کرد: هنگامی که درباره سیاست گذاری در حوزه ترویج علم صحبت میکنیم درست مانند سیاست گذاری در هر حوزه دیگر اولین پرسش این است که حد و مرز دخالت دولت در این حوزه کجاست و دولت تا چه اندازه و در چه زمینههایی باید به کمک نظام ترویج علم در یک کشور بیاید.
وی ادامه داد: این پرسش در جوامعی که بنیاد نظم اقتصادی و سیاسی شان بر مبنای بازار آزاد گذاشته شده پرسش کلیدی است و اگر به حوزههای مختلف سیاست گذاری در این جوامع رجوع کنیم میبینیم که در همان مراحل اول سیاست گذاری موضوع نقش دولت یک دغدغه اساسی و اولیه برای کسانی است که مسئول صورت بندی سیاستها هستند.
رئیس مرکز تحقیقات کشور بیان کرد: دولت چتر خود را بر همه امور گسترده و بنابراین مسئول اصلی هر مسئلهای دانسته میشود در چنین شرایطی هنگامی که پرسش از ترویج علم و نقش دولت و دستگاه سیاست گذاری دولت در نظام ترویج علم به میان میآید به طور طبیعی همه اذهان به این سمت تمایل پیدا میکنند که طرحی برای نقش آفرینی دولت از صدر تا ذیل فرآیند ترویج علم ایجاد کنند.
احمدی با بیان اینکه نگاه تصدی گرانه به نقش دولت اشتباه است و باید اصلاح شود، گفت: در حوزه ترویج علم و البته در همه حوزههای دیگر برای سیاست گذاری موثر نیازمند نظریهای هستیم که به ما نشان دهد حد و مرز دولت کجاست، نقش اساسی دولت چیست و دولت باید در کدام عرصهها و تا چه میزان وارد شود و به ایفای نقش خود بپردازد.
مشاور وزیر علوم اظهار داشت: در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور نگاه ما به سیاست پژوهی و سیاست گذاری در حوزه ترویج علم از چنین منطقی برخوردار بوده است و جهت گیری ما در مرکز بسترسازی برای بازیگران ترویج علم، ایجاد هماهنگی میان افراد و نهادهای مروج علم و تعریف و ارائه مشوقها و جایزههای جذاب در این حوزه بوده است.
وی ادامه داد: مرکز و گروه ترویج علم ما پیوندهای قوی با انجمن ترویج علم ایران دارد و یک نمونه از فعالیتهای مشترک با این انجمن برگزاری سالانه مراسم جشنواره جایزه ترویج علم است که به منظور قدردانی از تلاشهای مروجین علم و تشویق عموم به فعالیت و زمینه سازی برای ارتقای بینش و تفکر علمی در جامعه برگزار میشود و از افراد یا سازمانهایی که بهترین و موثرترین عملکرد را در همگانی کردن علم، گسترش اندیشه و فرهنگ علمی در ایران و کاربرد علم در هر یک از سطوح زندگی اجتماعی انجام داده اند، تقدیر میکند.
احمدی عنوان کرد: در ادامه فعالیتهای مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در حوزه سیاست گذاری ترویج علم امروز شاهد برگزاری این کارگاه معتبر بین المللی هستیم که با مشارکت کشورهای عضو مرکز علم و فناوری جنبش عدم تعهد برگزار میشود.