چهارمین فستیوال بین المللی موسیقی معاصر تهران از روز شنبه اول تیر ماه با حمایت بخش خصوصی و تعدادی از هنرمندان و گروههای ایرانی و خارجی برگزار میشود.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، چهارمین فستیوال بین المللی موسیقی معاصر تهران از روز شنبه اول تیر تا پایان روز سه شنبه ۴ تیر با حضور تعدادی از هنرمندان و گروههای مختلف ایرانی و خارجی در تهران برگزار میشود.
بر اساس جدول ارائه شده از سوی ستاد برگزاری فستیوال، برنامه اجراهای این دوره به همراه توضیح هر یک از پروژهها به شرح زیر اعلام شده است:
جمعه ۳۱ خرداد
مجموعه بنیاد رودکی (ساعت ۱۱) – ویژه برنامه ماراتن موسیقی معاصر ایران
پروژه IDFT در سال ۲۰۱۲ با یک قطعه به نام A-۱ در Soundcloud شروع به کار کرد که پس از مدتی به علت سبک بسیار متمایز نسبت به موسیقیهای حاضر، مورد توجه یک رادیوی مستقل ایتالیایی قرار گرفت و چندین بار توسط این رادیو پخش شد. پس از مدتی قطعه دیگری با نام R. به انتشار رسید و بازخوردهای بسیاری داشت، از درخواست این قطعه برای یک ویدئوآرت و تئاتر انفرادی تا شامل شدن این قطعه در چندین پلیلیست و مجموعه، سرانجام پس از به اتمام رسیدن یک EP در سال ۲۰۱۴ موفق به اولین اجرا در پنجمین نمایشگاه سالانه هنرهای دیجیتال تهران در مهرماه و همچنین موجب انتشار این EP توسط یک انتشارات اینترنتی نروژی شد. این پروژه بیشتر سمت و سوی صدا و چیدمان صدا نسبت به موسیقی دارد و ناشر آن را نزدیک به سبکهای امبینت و اکسپریمنتال میداند همینطور که مجله Side-Line از IDFT به عنوان یک پروژه تجربی یاد میکند.
آنسامبل Elecnoise در زمستان ۱۳۹۷ توسط پرویز داوودی با طرح چند ایده و در میان گذاشتن آن با امید صاحباختیاری و رضا نوازشی در ارتش شکل گرفت. این آنسامبل فعالیت خود را با چند اتود کوتاه آغاز کرد و هماکنون در حال بسط و مسیریابی هنری خویش است. رویکرد این گروه ایجاد رنگ صوتی تازه در یک بستر آشنای قومی است که این مهم توسط الگوهای ریتمیک و اشل صوتی موسیقی ایران صورت میپذیرد. Elecnoise به طور متمرکز روی موسیقی فولک و همچنین موسیقی سنتی و شهری ایران فعالیت میکند و همچنین در تلاش برای اتصال رنگهای صوتی تازه به الگوهای مرسوم کهن موسیقی ایران است.
باربارا بورُویچ فارغالتحصیل آکادمی موسیقی کراکف لهستان در رشته نوازندگی کلارینت است. وی تحصیلات خود را در رشته نوازندگی در آکادمی ملی سانتا چچیلیا شهر رم ادامه داد و پس از آن در دانشگاه موسیقی وین به تحصیل در رشته نوازندگی آنسامبل پرداخت. او در سال ۲۰۱۷ موفق به اخذ درجه دکتری در نوازندگی و آنسامبل شده است. او همچنین تحت نظر Suzanne Stephens بر بیان موسیقایی آثار اشتوکهاوزن متمرکز شد. باربارا به عنوان سولیست کلارینت، فعالیت حرفهای خود را با همکاری با ارکستر فیلارمونیک اُپول در لهستان آغاز کرد و پس از آن با ارکسترهای مطرحی در کشورهای آلمان، یونان، ایتالیا، اسلوونی همکاری کرده است.
ارتوش سائودان نیز دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته نوازندگی از آکادمی موسیقی کراکف است و در حال حاضر دانشجوی مقطع دکتری است. این هنرمند فعالیت حرفهای خود را به عنوان نوازنده با همکاری با ارکستر فیلارمونیک اُپول لهستان آغاز و پس از آن با ارکسترهایی همچون ارکستر «سونورا» مجارستان، «کراکویا سیمفونیتا» و تعدادی دیگر همکاری داشته است. او همچنین به عنوان نوازنده آثار موسیقی معاصر در فستیوالهای معتبری همچون فستیوال پاییز ورشو، فستیوال موسیقی نو «دارمشتات»، موسیقی نوین «کاتویتسه» به اجرای برنامه و برگزاری ورکشاپهای آموزشی پرداخته است.
گیرت کالااِرت، نوازنده ویرتوز پیانو، آموزش موسیقی را با حضور در کلاسهای ژان ورمولن در دانشکده لوکا آرتس مؤسسه لمن در لوون بلژیک آغاز و توانست بالاترین مدرک را در نوازندگی پیانو، موسیقی مجلسی، آکومپانیمان، تحلیل پیشرفته موسیقی، آهنگسازی و رهبری (جایزه ویژه لمنتینل) را کسب کند. گیرت طی دوران تکوینیاش در بسیاری از سمینارها از جمله کلاسهای اشتوکهاوزن، و سمینارهای ایرکام پاریس شرکت کرد. او بیشتر به دنبال تکنوازی و موسیقی تالاری در داخل و خارج از کشورش بود، زیرا با ذوق هنریای که او داشت میتوانست از موسیقی کلاسیک گرفته تا مدرن را اجرا کند. کالاارت همچنین آهنگساز و استاد موسیقی پیانو و مجلسی برای دانشجویانی است که قصد دارند در کارهای معاصر تخصص کسب کند. آهنگسازان مختلفی از سرتاسر دنیا همچون مارک یاتس (بریتانیا)، روبرت گراسلات (بلژیک)، آیدین صمیمی مفخم (ایران)، کیانگ جونگ (سنگاپور) و مارتینا کوسسکا (لهستان) زیباترین موسیقی پیانوشان را برای وی آهنگسازی کرده اند. کالااِرت عضو هیات رئیسه هنری و یکی از بنیانگذاران و مجریان اصلی گروه هرمس است. در آغاز سال ۲۰۱۶ اتحادیه آهنگسازان بلژیکی به خاطر اجرای حیرتانگیز موسیقی هنری بلژیکی نشان «فوجی» را به وی اعطا کرد.
کلاریز کشاورز فارغالتحصیل رشته نوازندگی فلوت از دانشگاه میزوری آمریکا و برنده بورس دکتری نوازندگی فلوت دانشگاه استونی بروک نیویورک است. او نوازندگی فلوت را نزد اساتیدی همچون الیس دید، آذین موحد، مجید سینکی و محمد علی لقا آموخته است. کلاریز کشاورز سابقه همکاری با آنسامبل موسیقی معاصر میزو، فستیوال موسیقی معاصر MICF، ارکستر سمفونیک میزوری، ارکستر ساوث ساید فیلارمونیک امریکا، انجمن آهنگسازان ایرانی زن و ارکستر سمفونیک تهران را در کارنامه خود دارد. وی همچنین برنده جایزه Artist Presentation Society آمریکا، برنده مسابقات MMTA امریکا، نوازنده برگزیده مسابقات Emerging Artist دانشگاه میزوری است.
آمبات حاصل همکاری جدید بین ۲ هنرمند ایسلندی پان تورنسن و تورکل آتلاسون (گیتاریست و آهنگساز) است. آثار آتلاسون در اروپا و آمریکا بارها اجرا شده و خود او نیز در زمینه موسیقی تجربی در ریکیاویک (پایتخت ایسلند) مشغول به فعالیت است. پان تورنسن نیز در دوازده سال گذشته آلبومهای متعددی را در زمینه موسیقی الکترونیک تولید کرده و یکی از آهنگسازان شناختهشده ایسلند میاست. او همچنین فستیوال موسیقی الکترونیک Extreme Chill را در ایسلند با دعوت از هنرمندان موسیقی الکترونیک پایهگذاری کرده است. پان و تورکل هر ۲ اعضای آنسامبل «استریو هیپنوسیس» هستند.
دوشنبه سوم تیر
کارگاه دکور بنیاد رودکی (ساعت ۱۶) – کنسرت مشترک آمبات و اسپکترو از کشور ایسلند
دوئت اسپکترو توسط مارتینا کوسِسکا (آهنگساز، پرفورمر و رهبر ارکستر لهستانی) به همراه آیدین صمیمی مفخم (آهنگساز و پرفورمر ایرانی) پایهگذاری شد. از سال ١٣٩٢، تمرکز آنها بر اجراهای زنده الکترونیک و الکتروآکوستیک تجربی است، که گاهی با فرمهای سازهای پیچیده و باقی اوقات بر پایه بداههنوازیهای آزاد دنبال شدهاند. موزیک دوئت اسپکترو همواره بر پدیدههای سایکوآکوستیک و ادراک شنیداری تمرکز داشته است. آنها همیشه مخاطب را به دنیای ناشناختهای از صداهایی که برای هر پروژه خلق میکنند؛ فرا میخوانند.
ایوو نیلسُن (متولد ۱۹۶۶) آهنگساز و نوازنده ترومبون، فارغالتحصیل موسیقی از کالج سلطنتی استکهلم و ایرکام فرانسه است. نخستین فعالیت حرفهای او در زمینه آهنگسازی در سال ۱۹۸۹ و در همکاری با آنسامبل L’Itinéraire و رادیو فرانسه شکل گرفت. در این همکاری قطعه اُکتت از ایوو نیلسُن ضبط و پخش گردید. پس از این همکاری موفق، قطعات وی به عنوان آهنگساز توسط آنسامبلهای متعددی در دنیا اجرا و ضبط شده است.
تالار رودکی (ساعت ۲۱) – کنسرت آنسامبل بادی فستیوال تهران
آنسامبل بادی فستیوال تهران، در سال ۱۳۹۷ با حمایت و مدیریت فستیوال موسیقی معاصر تهران و با هدف اجرای آثار موسیقی کلاسیک / معاصر و همچنین توجه به قابلیتها و اهمیت جایگاه سازهای بادی در موسیقی معاصر تأسیس و شروع به فعالیت کرده است. این آنسامبل در چهارمین فستیوال بینالمللی موسیقی معاصر تهران علاوه بر اجرای برنامهای مستقل، در شکلگیری و اجرای نخستین پروژه «مینیاتورهای آهنگسازان جوان ایرانی» نقش به سزایی داشته است. آنسامبل بادی فستیوال تهران در نظر دارد تا با همکاری آهنگسازان و تعریفهای هنری مستقل، برنامههای فصلی خود را نیز در کنار برنامههای هر ساله فستیوال موسیقی معاصر تهران، برگزار کند.
محمدرضا گواهی (مُورِگو) آهنگساز، تهیه کننده، طراح صدا و دارنده گواهی تکنولوژی موسیقی از دانشگاه آدلاید استرالیا است. در کارنامه هنری مورگو، ۲۳ آلبوم، ۱۵ سینگل و EP دیده میشود. او در بیش از ۳۰ آلبوم کامپیلیشن بینالمللی حضور داشته است. وی در اولین فستیوال بینالمللی موسیقی معاصر تهران (TCMF) در ششمین سالانه هنرهای دیجیتال تهران (TADAEX)، عمارت روبرو و خانه نمایش دا اجرای زنده داشته است.
سهیل سهیلی هنرمند بینارشتهای و محقق و مترجم اهل تهران است. او در خانوادهای با ریشههای فرهنگی به دنیا آمد به طوری که از خردسالی شروع به نوازندگی سازهای ضربی موسیقی سنتی ایرانی و نهایتاً به آهنگسازی با سازهای موسیقی غربی و نوازندگی گیتار و باس پرداخت. او دوره نیمه رسمی خود در حوزه هنر را به عنوان نوازنده در گروه موسیقی مستقلی به نام پاتریام در اوایل دهه ۸۰ خورشیدی شروع کرد. گروهی که در خلال آن سالها در یک فیلم سینمائی داستانی مطرح شد. سهیلی از آن زمان به عنوان تکنسین صدا و صدابردار اجراهای صدا و استودیوهای ضبط مشغول به کار است و به عنوان هنرمند استودیوی ضبط و صداگذاری تعداد زیادی از اجراهای تئاتر و فیلمها را برعهده داشته است. تحصیلات او در زمینه ادبیات انگلیسی است، ولی به دلیل تغییر رشته دانشگاهی از مهندسی به سمت و سوی رشتههای زیرشاخه فرهنگ و هنر و همچنین حوزه تحقیق او - نقدادبی - موضوعات مورد بررسی او شامل عنوانهای گستردهای مانند جامعهشناسی، زبانشناسی، تاریخ و موارد بیشتر است. با دسترسی به این منابع الهام، او هیچگاه فعالیت کاری خود را به یک رشته یا زیرسبک خاص در حوزه فرهنگ و هنر یا علم محدود نمیکند به طوری که با انواع بیشماری از مدیومها مانند متن، صدا و ویدئو که شامل سبکهای مشترک و زیر سبکهای آنها مشغول به کار است.
تالار رودکی (ساعت ۱۸) – کنسرت ارکستر نیلپر به مدیریت احسان تارخ و نوید گوهری
ارکستر نیلپر یکی از فعالترین ارکسترهای خصوصی در تهران است که از سال ۱۳۸۳ تأسیس و مشغول به فعالیت در حوزه موسیقی جدی است. ارکستر نیلپر در سالهای فعالیت خود همواره تمرکز اجراهای صحنهای خود را بر اجرای آثار موسیقی معاصر از آهنگسازان ایرانی و بینالمللی حفظ کرده است. همچنین همکاری با نوازندگان جوان به عنوان سولیست و امکان حضور آنان در صحنههای رسمی موسیقی نیز بخش دیگری از اهداف ارکستر نیلپر را در این سالها شامل شده است. ارکستر نیلپر شاید یکی از معدود ارکسترهای خصوصی در ایران است که با سازماندهی فعالیتها و تمرینهای خود توانسته است بر مشکلات کار گروهی فائق آمده و حیات خود را همچنان تضمین کند. موفقیتهایی که ارکستر نیلپر در طول سالهای فعالیت خود به ثبت رسانده است، آن را به یکی از ارکسترهای مهم و تأثیرگذار در میان اهالی موسیقی و به موسیقی جدی تبدیل کرده است. این ارکستر از سال ۱۳۹۶ در کنار برنامههای فصلی مستقل، به عنوان ارکستر ثابت فستیوال بینالمللی موسیقی معاصر تهران فعالیت میکند.