به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، قراردادهایی در شبکههای اجتماعی دست به دست میشد که نام برنامههای مختلفی در حوزه سلامت سیما به چشم میخورد. برنامههایی که پزشک برای حضور و استفاده از آنتن، به ازای هر دقیقه بایستی مبلغی هنگفت پرداخت کند. حتی در فضای مجازی و برخی از رسانهها نوشتند که این حضور پزشکان در صداوسیما به این شیوه به یک رویه و عرف تبدیل شده و آنها برای این کار قراردادی را میان خودشان تنظیم میکنند. این ماجرا و هجمهها با یک توئیت و انتشار قراردادی شدیدتر شد؛ جایی که یک مبلغ قرارداد برای حضور به عنوان کارشناس برنامه تلویزیونی «دکتر سلام» شبکه آموزش، منتشر شد که در آنجا مبلغ هنگفتی قید شده بود.
حتی برخی از کارشناسان اعلام کردند که صداوسیما اطلاعی از پرونده پزشکان ندارد؛ گاهی اوقات پزشکی که از کار محروم شده روی آنتن کارشناسی میکند. این صحبت علی فتاحی معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی بود که در هفتههای قبل مطرح شد؛ او همچنین گفت: آمادگی این را داریم که در هر رشته پزشکی که صداوسیما میخواهد به آنها کارشناس معرفی میکنیم. فتاحی حتی در واکنش به دریافت پول برخی پزشکان برای حضور در برنامه تلویزیونی هم گفت: «معنایی ندارد که از پزشکان برای حضور در برنامه به عنوان کارشناس پولی دریافت شود؛ این کار به چه معناست؟
مسعود احمدیافزادی مدیر شبکه آموزش هم به این نکته واکنش نشان داد و گفت: برنامههای سلامتمحور سیما نه لزوماً «دکتر سلام»، در شبکههای مختلف اخیراً در فضای مجازی مورد این جمله و هجمه قرار گرفتند. پیگیریهای زیادی انجام دادیم. اولاً این برنامهها مورد رصد و پایش دائمی مراکز نظارت و خود شبکه آموزش سیماست و شبکههای مختلفی که این برنامه ها را دارند. و ثانیاً این برنامهها صاحب طرح و برنامه و بودجه مصوب هستند. از طرفی نیازی ندارند به این سمت حرکت کنند و البته مصوبه و مجوزی ندارند که این کار انجام شود.
وی با اشاره به اینکه هیچکدام از این پزشکان محترم نه به داخل برنامه آمدهاند و نه این قراردادها متعلق به صداوسیما بوده است، افزود: تمامی برنامههای مشارکت محور سیما در حوزه مشارکتها تعریف شده و مشخص خواهد شد و آنجا مصوب میشود. تاکنون برنامههای سلامتمحور، مشارکتی نداشته و فعلاً هم نخواهیم داشت. آن نکاتی که هم که در فضای مجازی بینام و نشان پخش شده ما پیگیری کردیم هیچکدام از این پزشکان محترم نه به داخل برنامه آمدند و نه این قراردادها متعلق به صداوسیما بوده است. طبیعی است که شرکتهای بی نام و نشان هم هیچ کدام مرتبط با سازمان نیستند.
مدیر شبکه آموزش در پاسخ به این سوال که شکایت هم کردید و پیگیریها به کجا میرسد، خاطرنشان کرد: تمام این موارد در بخش حقوقی سازمان صداوسیما پیگیری شده و پیگیریها هم ادامه خواهد داشت.
وی در پاسخ به این سوال که برخی مهمانان تلویزیونی خاصه پزشکان پول میدهند به تلویزیون بیایند، تأکید کرد: اصلاً امکان ندارد همین موارد اخیر که مطرح شد، صحت نداشت. در جلسه شورای سلامت با حضور رئیس سازمان صداوسیما و نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس قرار شد یک نماینده از این کمیسیون هم در شورای سلامت رسانهملی حضور داشته باشد. البته ناگفته نماند پزشکانی هم کارشناس برنامههای تلویزیونی میشوند که حتماً دارای اعتبار و مرجعیت باشند.
کارشناس و برنامهساز تلویزیون: برنامهسازی به خلاقیت نیاز دارد نه ذوقزدگی!/ اسیر فضای مجازی و سطحینگری شدیم
احمدیافزادی در خصوص برنامههای کنکوری صداوسیما هم گفت: برنامههای کنکوری قریب به پنج ماه است با توجه به حساسیتهایی که شورای آموزش رسانهملی و معاونت سیما برای این مسئله قائل بوده، بیش از 50 درصد آن را کاهش داده و حوزه تبلیغات آموزشی هم در بخش بازرگانی تا حدود 70 درصد کاهش پیدا کرده است. یعنی شما امروز در واقع بسیارکمتر این برنامه ها را دارید مگر به ضرورت و مقرراتی که حوزه مشارکتها ایجاب میکند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا «یقه هفت» به عنوان یک برنامهسازی با آیتمسازی مناسب و سر و شکل حرفهای و جدید آنطور که باید و شاید معرفی و دیده نمیشود به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفت: «یقه هفت» یک برنامه کاملاً متفاوت است و در فضایی که آیتمسازی امروز فراموش شده و همه سعی میکنند یا گفتگومحور باشند یا خیلی ساده از کنار مباحث برنامههای زنده رد بشوند ما یک بار دیگر در برنامه «یقه هفت» به لحخاظ شکلی می خواهیم به مخاطب و خودمان بفهمانیم که آیتمسازی بسیار ارزشمند و بسیار مهم در برنامهسازی تلویزیونی به شمار میرود.
وی در خاتمه خاطرنشان کرد: این نقطه قوت برنامه «یقه هفت» در حوزه شکل است و در حوزه محتوا هم صراحت، صداقت و پرداختن به مهارتهای مختلف را به همراه دارد. یک مجری مولف را آوردن و اینکه عامه مردم را درگیر کردن به نظرم یک کار نواورانه است و تصور میکنم همانطور که اشاره کردید «یقه هفت» هم هنوز جای بسیار برای کار و معرفیکردن دارد. حتماً باید آرامآرام برای این برنامه بیشتر تبلیغ شود تا مردم بیشتری مخاطب این برنامه باشند.