در این شبکه، تمامی محتواهای تولیدی ـ اعم از خبر و گزارش ـ فقط بازتاب یک پدیده طبیعی نبوده، بلکه زائیده ایدئولوژی مدیران ارشد شبکه و نوع نگاه آنها به موضوعات هستند.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، واژه ها و تصاویری که به صورت ترکیبی برای روایت رویدادهای مختلف در رسانه هایی مثل بی بی سی فارسی استفاده می شوند، با درجات مختلف در لایه های ادراکی مخاطبان اثر گذاشته و قضاوت آنان را شکل می دهند.
در این شبکه، تمامی محتواهای تولیدی ـ اعم از خبر و گزارش ـ فقط بازتاب یک پدیده طبیعی نبوده، بلکه زائیده ایدئولوژی مدیران ارشد شبکه و نوع نگاه آنها به موضوعات هستند.
در گزارش تحقیقی پیش رو، پروپاگاندای وبسایت فارسی رسانه دولتی انگلیس درباره موضوع "حجاب" را در بازهای کوتاه بررسی کرده و خروجی آن را با خوانندگان جام نیوز به اشتراک میگذاریم.
در واقع دور جدید پروپاگاندای ضدحجاب در بی بی سی فارسی از ماجرایی آغاز شد که به حرکت "دختران خیابان انقلاب" شهرت یافت.
شیوه تبلیغاتی رسانه دولتی انگلیس در پرونده مورد اشاره را میتوان اینگونه تشریح کرد:
این دور با برجستهسازی کشف حجاب "یک خانم 31 ساله متأهل در خیابان انقلاب تهران" آغاز شد.
بیبیسی فارسی ذیل تیتر "دوراهی جنبش زنان در اعتراضات مردمی اخیر" نوشت: «پس از تظاهرات گسترده یکهفتهای در ایران، بار دیگر مسئله جنبش کنونی زنان و نقش آن در شکلدهی و سازماندهی زنان در خیزشهای اجتماعی پررنگ میشود. سؤال این است که آیا جنبش اعتراضی اخیر میتواند زمینهساز تغییر در وضعیت جنبش زنان ایران در سالهای آینده باشد؟»
در گام بعد، رسانه دولتی انگلیس طی گزارشهای متعدد سعی کرد عامل این هنجارشکنی را بیشتر به مخاطبان خود معرفی نماید و از او سمبل بسازد.
بیبیسی فارسی در خلال گزارشی دیگر با عنوان "دختر خیابان انقلاب کجاست؟" از بیان نقش خود در برجستهسازی وی ابا نمیکند و مینویسد: «رسانههای مختلف جهان از جمله بیبیسی و سیانان از این دختر بهعنوان یکی از نمادهای اعتراضهای اخیر مردمی در ایران نام بردهاند و خبر کاری که او کرد را به همراه تصویرش در حال حرکت دادن پرچم سفید، پوشش دادهاند.»
وبسایت بیبیسی فارسی سپس برای تقویت جنبش مطلوب خود، راهاندازی یک پویش حمایتی را در دستور کار قرار داده و طی گزارشی دیگر مینویسد: «عکسهایی در شبکههای اجتماعی منتشرشده که نشان میدهد بر همان سکویی که نخستین دختر معترض به حجاب اجباری ایستاده بود و با همان پرچم سفید، دختر دیگری ایستاده است.»
از این مرحله، بیبیسی فارسی چهره رسانهای کارآزموده در مدیریت کمپینهای ضدحجاب یعنی "مسیح علینژاد" را وارد صحنه کرده و با او همافزایی میکند.
بهعنوان مثال، در گزارشی با تیتر "از چهارشنبههای سفید تا دختران خیابان انقلاب" این دو حرکت هنجارشکنانه را به یکدیگر پیوند زد تا موج بزرگتری ایجاد کند.
مجموع اين اقدامات در طول یک سال نتوانست برای طراحان به نتیجه مطلوب منجر شود؛ بنابراین بي بي سي فارسي در فاز تکمیلی کوشید فضايی امنیتی از كشور ترسیم کند و آن را ناشی از کمپین فوق جلوه دهد.
بهطور معمول، خط خبری بیبیسی در اینگونه پروندههای تبلیغاتی، ایجاد فضای تقابل میان مردم و حاکمیت است.
در ماههای اخیر هم که با ورود به فصل گرما، پدیده بدحجابی مورد توجه رسانهها قرار گرفته است، بی بی سی فارسی از همان الگو و فرمول برای حمله همزمان به حجاب و حاکمیت بهره میبرد.