یک استارتآپ تخصصی در حوزه آموزش و پرورش، نرمافزاری برای مدیریت آسان کلاس درس و مدرسه، ویژه پیش از دبستان و دبستان طراحی کرد.
گروه فناوری خبرگزاری دانشجو؛ حمیده آقاجانی- در خاطرات بسیاری از کسانی که درس خواندهاند، مشق و تکلیف مدرسه ماندگار است؛ از دفتر و کتابهای سنگین و حجیم تا دفترچه یادداشتی که اگر جا میماند برنامههای روز بعد از دست رفته بود، اما امروزه دیگر شرایط متفاوت شده است.
پیشرفت تکنولوژی و ظهور گوشیهای هوشمند و تبلتها به بخش مهمی از زندگی بشر تبدیل شدهاند و در کنار آن نرمافزارها و اپلیکیشنهای مختلفی نیز به بازار آمده و خواهد آمد. این نرم افزارها که همه گروههای سنی و مشاغل مختلف را در بر میگیرد راه خود را به مدارس پیدا کرده و از این جهت نیاز است تا نظارت بیشتری برای استفاده از تکنولوژی توسط دانش آموزان صورت بگیرد؛ همچنین ترتیبی اتخاذ شود تا دانش آموزان از برنامههای کنترل شده و با نظارت اولیا و مربیان خود، مرتبط با سرفصلهای درسی و کاربردی آسان بهره ببرند.
بسیاری از شرکتهای استارتآپی نیز طی چند سال گذشته به این حوزه ورود پیدا کرده و پلتفرمهای کاربردی را به بازار عرضه کردهاند؛ یکی از این استارتآپها، پلتفرم کلاسگرام است که با مدیرعامل آن به گفتگو نشستهایم.
سعید یغموری همبنیانگذار و مدیرعامل استارتآپ کلاسگرام، فارغالتحصیل کارشناسی ارشد برنامهریزی آموزشی بوده و ۱۰ سال است که در حوزه تعلیم و تربیت فعالیت میکند.
یغموری در خصوص ایده اولیه راهاندازی این استارتآپ اظهار کرد: قصه تیم ما از آنجا آغاز شد که دیدیم در حوزه نرمافزارهای مدیریت کلاس درس و مدرسه ۳ مشکل اصلی وجود دارد.
وی با اشاره به این مشکلات تصریح کرد: اولا این نرمافزارها با نگاه خودکارسازی (اتوماسیونی) طراحی شدهاند. یعنی کاهش حداقلی نقش انسان و تسهیل و تسریع کارهای تکراری با حداقل هزینه. خودکارسازی، علیرغم مزیتهایش، منجر به ماشینی شدن فرایند تعلیم و تربیت میشود و در محیطی که روابط انسانی از اهمیت ویژهای برخوردار است میتواند آسیبزا باشد.
یغموری ادامه داد: در درجه دوم عمده نرمافزارهای مدیریت کلاس درس و مدرسه به صورت عمومی و برای استفاده در تمام مقاطع تحصیلی طراحی شدند و نه متناسب با مقطع تحصیلی خاص.
مدیرعامل استارتآپ کلاسگرام مسئله سوم را مهمتر دانست و تاکید کرد: هزینهای که مدارس باید برای استفاده از این نرمافزارها بپردازند، موجب شده درصد بسیار کمی از مدارس بتوانند از این نرمافزارها استفاده کنند. عملاً عمده مدارس دولتی و بخش قابل توجهی از مدارس غیردولتی توان پرداخت هزینه استفاده از این نرمافزارها را ندارند.
یغموری یادآور شد: در چنین شرایطی، تابستان سال ۹۶ تیم کلاسگرام کار طراحی و تولید نرمافزاری را برای مدیریت آسان کلاس درس و مدرسه، ویژه پیشازدبستان و دبستان آغاز کرد. همچنین، برای اینکه همه مدارس بتوانند از این نرمافزار استفاده کنند آن را به صورت کاملاً رایگان ارائه کردیم.
وی در خصوص نرمافزار کلاسگرام گفت: کلاسگرام پلتفرمی است که ۴ امکان اصلی ابزارهایی برای ثبت و مستندسازی فعالیتهای دانشآموزان، امکان گزارشگیری و رصد پیشرفت دانشآموزان، جعبهابزار مدیریت آسان و جذاب کلاس درس و ابزارهایی برای ارتباط اثربخش با والدین را فراهم میکند.
همبنیانگذار این استارتآپ درباره آینده کاری تیمش تصریح کرد: بسیار امیدواریم و به شدت تلاش میکنیم تا کلاسگرام به لحاظ تعداد کاربر و میزان استفاده، تبدیل به رتبه اول نرمافزارهای مدیریت کلاس درس و مدرسه در کشور شود.
وی با اشاره به اینکه طی دو مرحله از سرمایهگذاران اکوسیستم استارتآپی، جذب سرمایه داشتهاند، تاکید کرد: در حال حاضر، اولویت اصلی ما جذب کاربر بوده و در صورتی که در این زمینه موفق شویم امکان جذب سرمایه در مراحل بعدی کار بسیار محتمل خواهد شد.
یغموری در خصوص چالشها و مشکلات این استارتآپ گفت: مهمترین چالش ما تولید نرمافزاری بود که برای معلمان و مدیران به قدری مفید و جذاب باشد که تمایل به استفاده از آن داشته باشند. هم چنین بسیار مهم بود که کلاسگرام باری از دوش کاربرانش بردارد و کار آنها را آسانتر از قبل کند. خوشبختانه بر خلاف سال گذشته که بسیاری از مدارس نسبت به استفاده از کلاسگرام رغبت نشان نمیدادند، اکنون ماجرا کاملاً وارونه شده و مدارس علاقه بسیار بیشتری از خود نشان میدهند.
وی با بیان اینکه یک چالش عمومی پیش روی کسب و کار خود دارد، اظهار کرد: چالش عمومی ما استفاده وسیع مدارس از پیامرسانهاست؛ لازم است مدیران مدارس به این موضوع مهم توجه داشته باشند که پیامرسانها برای استفادههای عمومی مناسباند و بسیاری از نیازمندیهای تخصصی مدارس را پوشش نمیدهند. مثلاً اینکه هر دانشآموزی کارپوشه مخصوصی داشته باشد و تمام عملکردهای مهم او در آن طبقهبندی شده و قابلیت گزارشگیری داشته باشد امکان بسیار مهمی است که پیامرسانها از عهده آن برنمیآیند.
همبنیانگذار استارتآپ کلاسگرام خاطرنشان کرد: ما امروز به تیمی منسجم، باتجربه و یکدل شدهایم و امیدواریم مسیر پرپیچوخمی را که تاکنون طی کردهایم با قدرت و سرعت بیشتری ادامه دهیم و به بهتر شدن مدیریت کلاسهای درس و مدرسه و توسعه عدالت آموزشی در میهن عزیزمان کمک کنیم.