مسئول کانون گفتمانسازی و مطالبهگری دفتر بسیج دانشجویی شهرستان کازرون تشکیل هیئت اندیشهورز در دانشگاهها را گام نخست تشکیل هستههای مطالبهگری دانست و گفت: این هیئت در شش حوزه احصا میشود.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست توجیهی طرح تحول و اعتلای بسیج دانشجویی با حضور مسئولین بسیج دانشجویی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی این شهرستان در دفتر بسیج دانشجویی برگزار شد.
محسن رحمانی مسئول بسیج دانشجویی شهرستان با اشاره به تدوین طرح اعلاء در بسیج دانشجویی، اظهار داشت: در رویکردِ جدید بسیج دانشجویی، ماهیت اجتماعی این تشکل دانشجویی مدنظر قرار گرفته شده است.
رحمانی مطرح کرد: مطالبهگری و پیگیری مشکلات مردم یکی از وظایف مهم بسیج دانشجویی است که در رویکرد جدید از بستر هستههای مطالبهگر تخصصی در دانشگاه، این وظیفه مهم بسیج دانشجویی، ساختارمندتر و با مدل ماموریتمحور انجام میگیرد.
مسئول بسیج دانشجویی شهرستان کازرون اضافه کرد: هستههای تخصصی مطالبهگر در پی آن است که با توجه به مسائل بومی و با نگاهی مسئلهمحور و اجتماعی به حل مسائل مردم بپردازد.
وی گفت: توجه بیش از پیش به مسائل مردم، تقویت رویکرد مسئلهمحوری و مطالبهگری علمی و تخصصی در بسیج دانشجویی از جمله اهداف است و همه مسئولان بسیج دانشجویی باید نقش خود را در اجرای این طرح پیدا کنند تا این طرح به گفتمان غالب در بسیج دانشجویی دانشگاهها تبدیل شود.
رضا شفیعی، مسئول کانون گفتمانسازی و مطالبهگری دفتر بسیج دانشجوییشهرستان کازرون نیز در این نشست در تشریح گامهای اجرایی هستههای مطالبهگر تخصصی مسئلهمحور با تاکید بر اینکه تشکیل این هستهها یک فرآیند است، بیان کرد: این فرآیند از شناسایی مسائل و پیدا کردن راهکار حل آن شروع میشود و با مطالبهگری و گفتمانسازی ادامه و در نهایت با رسیدن به نتیجه مطلوب به پایان میرسد.
شفیعی تشکیل هیئت اندیشهورز در دانشگاهها را گام نخست تشکیل هستههای مطالبهگری تخصصی عنوان کرد و اظهار داشت: در این گام میبایست هیئت اندیشهورز که متشکل از اعضای فعال و صاحب فکر شورای مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه، اساتید انقلابی و توانمند، مسئول کنونی و سابق در مسئولیتهای مختلف اجرایی، معتمدین و متنفذین محلی است، مسائل اصلی بومی در شش حوزه صنایع، معادن و انرژی کشاورزی، آب و محیط زیست، سلامت و درمان گردشگری و صنایع دستی و آسیبهای اجتماعی و شهری و سایر حوزهها هر حوزه ۵ مسئله بومی در مجموع سی مسئله احصا میشود.
مسئول گفتمانسازی و مطالبهگری دفتر بسیج دانشجویی شهرستان کازرون، جمعبندی مسائل و مشخص نمودن اولویتها جهت رسیدن به مسئله واحد را گام بعدی تشکیل هستههای مطالب گری تخصصی برشمرد و گفت: در این مرحله هر هسته، مسائل احصا شده را سازماندهی و اولویت بندی میکند و سرانجام به یک مسئله میرسد.
وی گام سوم را تشکیل هسته تخصصی حول مسئل مشخص بیان کرد و افزود: در این گام هر هسته که از افراد دغدغهمند، مطلع و با روحیه جهادی تشکیل میشود به بررسی علمی و دقیق مسئله و راهکارهای حلّ آن میپردازد.
شفیعی بررسی و تعمیق نظری در مسئله مورد نظر را گام چهارم اقدامات هستههای مطالبهگر تخصصی دانست و خاطرنشان کرد: در این گام با استفاده از اساتید انقلابی دانشگاه و سایر اقشار انقلابی، به تعریف دقیق و علت بروز مسئله و قوانین ناظر بر حوزه مرتبط با آن، عملکرد مسئولین و تطابق با قوانین و اسناد بالادستی، شناسایی نهادهای توانمند جهت حل مسئله، راهکارهای اجرایی در حل مسئله و ... مورد بررسی دقیق صورت میگیرد.
مسئول گفتمانسازی و مطالبهگری دفتر بسیج دانشجویی شهرستان کازرون، ورود میدانی در عرصه حلّ مسئله گام پنجم و پایانی بود که مسئول گفتمانسازی و مطالبهگری بسیج دانشجویی شهرستان کازرون به آن اشاره کرد و در این باره گفت: اقدام میدانی و عملیاتی نظیر نامه به مسئولین، بیانیه، جلسات مطالبهگری، مصاحبه، نشریه، سخنرانی، اقدامات رسانهای و ... در این مرحله صورت میگیرد که در این گام باید به تنوع در قالب و خلاقیت توجه ویژهای داشت.