عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما گفت: رشته مدیریت رسانه را باید عمیقتر بررسی کنیم؛ زیرا آینده شغلی دانشجویان در این رشته مبهم است.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گردهمایی دانشجویان مدیریت رسانه دانشگاههای تهران به میزبانی انجمن علمی ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما در جهت بررسی کنفرانسهای مدیریت رسانه در جهان و همچنین ارائه گزارشی از کنفرانس IMMAA ۲۰۱۹ قطر برگزار شد.
در ابتدای جلسه داتیس خواجهئیان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به حضور خود در کنفرانس IMMAA ۲۰۱۹ اظهار کرد: این انجمن یک کنفرانس بینالمللی است که به منظور گرد هم آمدن افراد مختلف، هر ساله تشکیل میشود.
وی افزود: کنفرانسها فضایی برای هم نظری افراد و ارائه نسخههای اولیه مقالات است که شرکت در آن به بهبود مقالات میانجامد، کنفرانس محل تعامل و معاشرت است.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه دانشجویان ایرانی میتوانند هم سطح دانشجویان جهان باشند؛ گفت: تفاوت زیادی بین دانشجویان ایرانی مدیریت رسانه با دانشجویان این رشته در سایر کشورها نیست این تجربهای است که من از شرکت در انجمنهای علمی مدیریت رسانه دنیا به دست آوردهام.
خواجهئیان افزود: دانشجویان ایرانی از لحاظ علمی فاصله زیادی با سطح عالی جهانی ندارند البته برخی تواناییهای دانشجویان ایران همچون تسلط به زبان انگلیسی باید تقویت شود، هر چقدر سطح تعامل افراد با جوامع بینالمللی بیشتر شود به توانایی ارتباط گیری به زبان انگلیسی افزوده میشود.
وی تصریح کرد: انجمنهای علمی مدیریت رسانه به ما این فرصت را میدهند که افراد مختلف با یکدیگر تعامل داشته باشند، ما در این کنفرانس با افراد مختلفی آشنا شدیم و متوجه شدیم که تفاوت چندانی بین سطح دانشجویان ایرانی و دانشجویان سایر کشورها وجود ندارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه کنفرانس اقتصاد و کارآفرینی در رسانه آمریکا از نظر علمی سطح بالایی دارد؛ تاکید کرد: به دانشجویان توصیه میکنم بدون ترس و اضطراب در کنفرانسها شرکت کنند، فضای کنفرانس فضای حمایت گری است نه حوزه رقابت به طوری که در آن جا ایدههای افراد بهبود مییابد.
خواجهئیان با بیان اینکه در دانشگاه تهران هدف گیری رشته مدیریت رسانه کارآفرینی رسانهای است؛ اظهار کرد: مزیت رقابتی مدیریت رسانه ایران دانشجویان آن است، زیرا هیچ کس به اندازه دانشجویان ایرانی پشتکار و علاقه به علم آموزی ندارد.
وی ادامه داد: بازار ایران نیز تشنه عمل دانشجویان است این یک گنج بزرگ است، ایران میتواند بهترین قطب در مدیریت رسانه باشد، بزرگترین نقطه ضعف ما در این رشته نداشتن تالیفات بینالمللی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: در ایران توانستهایم جذب دانش را به خوبی انجام دهیم، اما نتوانسته ایم علم خود را جهانی کنیم، ما میتوانیم منبعی باشیم که دیگر کشورها برای آموزش این رشته از آن استفاده میکنند.
خواجهئیان افزود: اگر بتوانیم مجموعه دانشی که به دست آوردهایم را با آنچه در کشورمان وجود دارد در قالب روشهای تحقیق ارائه دهیم به جرئت میتوانیم بگوییم تا پنج سال آینده درسنامههای دانشگاههای دنیا از مجموعه مقالات ایرانی تهیه شود، همانطور که اکنون در سوئد نیز برخی از این مقالات تدریس میشود.
وی با بیان اینکه ما در رشته مدیریت رسانه از دنیا عقبتر نیستیم؛ مطرح کرد: در رقابت با دیگران شانه به شانهایم، اما باید مواظب عقب افتادن از جوامع بینالمللی باشیم فقط باید تولیداتمان را به زبان جهانی درآورده و طرح درسهای ایرانی به جوامع جهانی ارائه دهیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه دانشجویان باید بهترین ژورنالها و مقالات را مطالعه کنند؛ گفت: بهترینها را هدفگیری کنید و از زمین خوردن نترسید، بعد از چند بار زمین خوردن میآموزید که چگونه روی پای خودتان بایستید، مهمترین نبرد ما این است که تصویر اساتید و دانشجویان ایرانی را به وسیله تالیف کتابهای جهانی در دنیا مستقر کنیم.
سیاوش صلواتیان، عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما نیز در این جلسه گفت: آنچه برای ورود به فضای بینالمللی احتیاج داریم جسارت است، همواره این نکته را به دانشجویان میگویم که مسیرپایان نامهنویسی سخت و ترسناک نیست بلکه مبهم است به همین دلیل از مواجهه با آن طفره میرویم.
وی افزود: مسیر ورود به عرصه توسعه ارتباطات بینالمللی نیز مبهم است مهم این است که این ابهام را بپذیریم و با آن مواجه شویم.
عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما ادامه داد: اولین و راحتترین اقدام برای توسعه ارتباطات بینالمللی شرکت در کنفرانسها است، برای شرکت در کنفرانسها ارائه یک ایده مختصر در حد یک چکیده ۳۰۰ تا ۵۰۰ کلمهای نیز کافی است.
صلواتیان با بیان اینکه رویکرد کنفرانسها حمایتی است؛ تصریح کرد: اکنون انجمنهای علمی در سطح بینالمللی نقش راهبری فضاهای دانشگاهی را دارند و مانع اصلی حضور نداشتن دانشجویان ایرانی در کنفرانسهای بینالمللی «من نمیتوانم» است که حتی منجر به ناتوانی در صحبت کردن به زبان انگلیسی خواهد شد.
وی افزود: ما خودمان را در مواجهه با دیگران ندیدهایم بنابراین نمیتوانیم وزن علمی خود را در مقایسه با سایر دانشجویان مقایسه کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما تصریح کرد: انجمن علمی ICA امسال هفتادمین کنفرانس بینالمللی ارتباطات را در استرالیا برگزار میکند و من به دانشجویان پیشنهاد میکنم که جسارت به خرج داده و در این کنفرانس شرکت کنند، حتی حضور فیزیکی در کنفرانسها نیز الزامی نیست.
صلواتیان تاکید کرد: مسیر بینالمللی شدن را از کنفرانسها شروع کنید میان بر زدهاید و در زمان کمتری به نتیجه مطلوب خواهید رسید.
وی افزود: دانشجویان مدیریت رسانه در ایران ایده پرداز بوده، زیرا بیشتر دانشجویان این رشته دغدغهمند بوده و از سایر حوزهها به این رشته ورود کردهاند، بگذارید صدای مدیریت رسانه ایران به سطح بینالمللی برسد.
عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما افزود: دانشگاه تهران و علامه و صدا و سیما از حضور دانشجویانشان در کنفرانسهای بینالمللی حمایت میکنند و هزینه ثبتنام در کنفرانس را پرداخت میکنند این نشان از هشیار شدن دانشگاههای مجری این رشته است و ما نیز نسبت به توسعه برند مدیریت رسانه ایران باید هشیار باشیم.
صلواتیان با بیان اینکه در حال حاضر بازار کاری برای حضور بینالمللی دانشجویان ایرانی وجود دارد، افزود: منطقه خاورمیانه فرصتها و بازارهای رسانهای جدی دارد.
وی ادامه داد: خانواده مدیریت رسانه ایران باید همگرایی درونی خود را نیز افزایش دهد، به کار گرفتن سرفصلهای هماهنگ و ارائه درسنامه جدید در دانشگاههای مجری این رشته، همگرایی دانشجویان را افزایش میدهد، اما جای خالی یک انجمن علمی در این حوزه که بتواند اتفاقات و مسیر حرکت دانشجویان را راهبری کند محسوس است.
عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما بیان کرد: قدم اول برای تقویت برند مدیریت رسانه ایران در مجامع بینالمللی تقویت انجمنهای علمی دانشجویی است و در قدم بعدی نیز میتوانیم یک انجمن علمی رسمی تشکیل داده تا مدیریت رسانه ایران در آینده بتواند حرفهای بیشتری برای گفتن به مجامع بینالمللی داشته باشد.
در ادامه جلسه پس از پرسش و پاسخ دانشجویان، داوود نعمتی، عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما گفت: فارغ التحصیل مدیریت رسانه باید پژوهشگر این حوزه باشد، اما متاسفانه دانشجویان ما صرفا به دنبال مدیر شدن در رسانهها هستند باید در آینده این رشته را عمیقتر بررسی کنیم و مشاغل متعددی که برای این رشته تعریف میشود را به دانشجویان ارائه کنیم. زیرا آینده شغلی دانشجویان این رشته در ایران مبهم است.
همچنین محمد میناوند یکی دیگر از اعضای هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما نیز در این پیوند اظهار کرد: اساتید رشته مدیریت رسانه در کشور ما فاصله سنی زیادی با دانشجویان آن ندارند و این باعث میشود که روند انتقال دانش به روز بهتر انجام گیرد.
وی افزود: در این رشته اساتیدی داریم که تلاش و جنب و جوشی بیشتر از دانشجویان دارند، اگر دانشجویان کم کاری کنند به خودشان مدیون شدهاند، زیرا در حزوه مدیریت رسانه ما در لبه دانش قرار داریم.
عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما گفت: مهمترین چیزی که باید دانشجویان ما بیاموزند این است که یک مدیریت رسانه ایجاد کنند که زبان جهانی داشته و در عین حال کاربرد بومی نیز داشته باشد.
میناوند افزود: اگر بخواهیم دانش مدیریت رسانه بومی در ایران ساخته و آن را به جهان گسترش دهیم باید ژانر چهارمی از رسانه تعریف کنیم که صدا و سیما نمونه آن باشد، زیرا صدا و سیما کاملا زیر سلطه دولت نیست، همچون رسانههای خصوصی توسط قدرت و ثروت کلنیزه نشده است، رسانهای نیست که مردم آن را اداره میکند.
وی با بیان اینکه سنتز صدا و سیما بین انواع نیروهای رسانهای جهان استثنایی است؛ ادامه داد: اکوسیستم اجتماعی ایران ویژگیهای خاصی داشته است که توانسته این سازمان را خلق کند، مدیریت رسانه را باید به عنوان راهبردی برای اداره و پیش برد صدا و سیما ببینیم، بینالمللی فکر کنیم و به زبان بینالمللی حرف بزنیم، اما کاربردی.
دیگر سخنران این نشست امیررضا بشیری دبیر انجمن علمی ارتباطات دانشگاه صداوسیما بود. او ضمن تشریح شکلگیری ایده اولیه برای برگزاری این گردهمایی، از لزوم افزایش این جلسات و ایجاد پیوندهای بیشتر بین دانشجویان مدیریت رسانه سخن گفت.