اولین کنفرانس ملی «آموزش ترکیبی ایران» به میزبانی دانشگاه پیام نور امروز و فردا ۲۹ و ۳۰ آبان ماه با حضور ۱۰۰ استاد، دانشجو و پژوهشگر برگزار میشود.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از دانشگاه پیام نور، بهمن زندی رئیس پژوهشکده آموزش باز و از دور دانشگاه پیام نور از برگزاری اولین کنفرانس ملی «آموزش ترکیبی ایران» به میزبانی سازمان مرکزی این دانشگاه طی امروز و فردا ۲۹ و ۳۰ آبان ماه خبر داد و گفت: این کنفرانس با هدف معرفی رویکرد نوین آموزش از دور تحت عنوان «آموزش ترکیبی» و با حضور ۱۰۰ استاد، دانشجو و پژوهشگر از دانشگاههای پیام نور، علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی شیراز، فرهنگیان، امیرکبیر، نیوکاسل استرالیا و دانشگاه ملی آموزش از دور اسپانیا برگزار میشود.
زندی با اعلام این خبر «آموزش ترکیبی» را رویکرد جدید آموزشی دانشگاه پیام نور طی چند سال اخیر دانست و افزود: دانشگاه پیام نور، به عنوان بزرگترین دانشگاه دولتی ایران، تاکنون نقش مهمی در گسترش آموزش عالی و تحقق عدالت آموزشی در اقصی نقاط کشور داشته و به انتقال دانش و فرهنگ از مناطق برخوردار به سایر نقاط کشور کمک کرده است. این دانشگاه با استفاده از دو رویکرد آموزش حضوری و الکترونیکی (ترکیبی) توانسته است امکان تحصیل مختلف مردم را در نزدیکترین محل زندگی آنها فراهم کند.
وی افزود:چند صباحی است برنامه ریزان دانشگاه سعی دارند با جایگزینی رویکرد نوین آموزش ترکیبی به عنوان رویکرد مترقی آموزش عالی در قرن بیست و یکم، روح جدیدی به کالبد دانشگاه دمیده و کیفیت آموزشی آن را بیش از پیش اعتلا بخشند و خوشبختانه اکنون در شرایطی هستیم که این دانشگاه با توجه به رویکرد آموزشی برتر جهانی، یعنی آموزش ترکیبی، دارای این پتانسیل است که بر کیفیت آموزشی خود بیفزاید.
آموزش ترکیبی؛ رویکرد نوین آموزشی قرن ۲۱ / آموزش مکاتبه ای، اولین نسل آموزش و بازگشت به عقب رئیس پژوهشکده آموزش باز و از دور دانشگاه پیام نور تصریح کرد: اکنون رویکرد برتر آموزشی قرن بیست و یک آموزش ترکیبی است و طبعا اگر هر دانشگاهی از جمله دانشگاه پیام نور بخواهد خدمات آموزشی خود را فقط به صورت غیرحضوری یا تمام حضوری ارائه کند، این انتخاب با یافتههای علمی حوزه علوم تربیتی و آموزش باز و از دور کاملا منافات دارد. البته باید اضافه کنم در ادبیات جهانی اموزش از دور اصطلاح «غیر حضوری» وجود ندارد. دوستانی که این اصطلاح را به کار میبرند شاید به نسل اول آموزش از دور یعنی «آموزش مکاتبه ای» توجه دارند. در صحنه عمل هم بازگشت به آموزش غیر حضوری نوعی «ارتجاع آموزشی» محسوب میشود. چرا که مدتهاست از این مرحله عبور کرده است.
زندی با اشاره به تاریخچه فعالیت دانشگاه پیام نور اظهار داشت: دانشگاه پیام نور بیش از ربع قرن است که به عنوان یکی از زیر نظامهای آموزش عالی با هدف توسعه عدالت آموزشی در اقصی نقاط کشور تاسیس شده است. از آن زمان تاکنون این دانشگاه همگام با تغییر و تحولات علم آموزش از دور به روشهای مختلف خدمات آموزشی خود را ارائه کرده است. درسالهای نخست با انتشار کتابهای خودآموز در کنار نرم افزارهای آموزشی و وسایل کمک آموزشی فرایند یاددهی – یادگیری در این دانشگاه سامان یافت. اما در مراحل بعد با رشد فناوری به ویژه فناوری مبتنی بر وب، دانشگاه سعی کرده است همزمان با استفاده از کلاسهای نیمه حضوری، آموزش الکترونیکی را نیز توسعه دهد.
رئیس پژوهشکده آموزش باز و از راه دور دانشگاه پیام نور با عنوان اینکه برخی ماموریت دانشگاه را صرفا آموزش غیرحضوری میدانند، اذعان داشت: دانشگاه پیام نور با داشتن ظرفیتهای آموزش حضوری مانند کلاسها، آزمایشگاهها، و... در سراسر کشور به شکل مطلوبی میتواند با استفاده از این امکانات در قالب رویکرد آموزش ترکیبی (حضوری -الکترونیکی) خدمات آموزشی مناسبی به دانشجویان ارائه دهد، مضافا اینکه در رویکرد نوین آموزش از دور، یعنی آموزش ترکیبی تاکید متخصصان تعلیم و تربیت بر استفاده توامان از آموزشهای حضوری و الکترونیکی است.
وی با عنوان اینکه دانشگاه پیام نور هیچگاه از ماموریت خود عدول نکرده است، یادآور شد: ماموریت دانشگاه مانند هر دانشگاه دیگر آموزش منابع انسانی در سطح عالی، پژوهش برای گسترش مرزهای دانش و حل مسایل جامعه بوده وخواهد بود. در این راستا دانشگاه تاکنون گامهای مهمی برداشته و علاوه بر تربیت بیش از یک میلیون و ششصد هزار نفر نیروی متخصص، با انجام پژوهش و انتشار مقالات علمی به زبان فارسی و زبانهای خارجی وظایف آموزشی و پژوهشی خود را به انجام رسانده است.