وزیر علوم گفت: در زمینه رتبهبندی ملی شاخصها را بازتعریف کرده و توسعه دادیم تا رتبهبندی ملی که ذیل ISC قرار میگیرد را از ابتدای سال ۱۳۹۹ برای تمامی دانشگاههای کشور داشته باشیم.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، منصور غلامی در نشست صمیمانه جمعی از اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای چالوس و نوشهر، گفت: تلاشهای همه همکاران جامعه علمی کشور در راستای تحقق اقتدار مبتنی بر علم و دانش برای جمهوری اسلامی ایران است. بنده از طهرانچی و همکاران ایشان در دانشگاه آزاد اسلامی تشکر میکنم و امیدوارم خانواده آموزش عالی بتواند خدمت خود را انجام دهد.
وی ساماندهی آموزش عالی را یکی از برنامههای مهم و جدی وزارت علوم عنوان کرد و افزود: ساماندهی آموزش عالی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و ما در دو سال گذشته به طور خاص به این موضوع پرداختیم تا بتوانیم بحث کیفیسازی و مأموریتگرا شدن آموزش عالی را پیگیری کنیم. در ساماندهی آموزش عالی، بخش دولتی از منابع دولتی استفاده میکند به صورت ویژه دیده شد و علیرغم اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی ساماندهی را به صورت منطقهای تعریف کرد، ما طراحی خود را بر مبنای استان قرار دادیم و دانشگاههای بزرگ و مادر هر استان را به عنوان نمایندگان وزارت علوم در نظر گرفتیم تا برنامهریزیهای اصلی را برای کیفیتسازی و مأموریتگرا شدن دانشگاهها پیش ببرند.
وزیر علوم با تأکید بر اینکه بخش غیردولتی، بخش مهمی از نظام آموزش عالی کشور را تشکیل میدهد، تصریح کرد: بخش غیردولتی با توجه به زحمات زیادی که انجام داده و منابع مالی که خود کسب کرده، بخش فعال و تلاشگری است که باید در طرح ساماندهی آموزش عالی جایگاه این بخش را در نظر بگیریم، چرا که قرار نیست همه هزینههای آموزش عالی در حوزه آموزش و پژوهش را دولت تقبل کند. به همین دلیل است که بخش غیردولتی ظرفیت بسیار مهمی محسوب میشود.
غلامی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای فعال و خوبی دارد، گفت: با مدیریت طهرانچی که سابقه مدیریتی در دانشگاههای دولتی دارد، رویکرد ساماندهی آموزش عالی در دانشگاه آزاد اسلامی به خوبی خود را نشان میدهد و امیدواریم برنامههای پیش روی این دانشگاه با موفقیت روزافزون محقق شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: آموزش عالی باید در راستای توسعه کشور قرار گیرد. هرچه دانشجویان در دوران تحصیل خود به صورت کیفی آموزش ببینند، در آینده افراد توانمندتری در حوزه اجرایی خواهند بود، بنابراین در قبال آیندگان مسئولیت بزرگی در آموزش نیروی انسانی داریم که اساتید باید به طور جدی به این مسئولیت توجه داشته باشند تا بتوانند دانشآموختگانی با حداکثر توان علمی تحویل جامعه دهند. نیروی انسانی تحصیلکرده باید توان به کارگیری دانش کسبشده را داشته باشد. در این زمینه طرح مهارتافزایی دانشجویان را در دانشگاههای وزارت علوم اجرایی کردهایم تا دانشجویان مهارتهای مرتبط با شغل را بیاموزند.
وی با اشاره به نظام رتبهبندی ملی، گفت: تعداد قابل توجهی از دانشگاههای کشور در حوزه پژوهش در رتبهبندی جهانی، جایگاه خوبی را در اختیار دارند. در زمینه رتبهبندی ملی شاخصها را بازتعریف کرده و توسعه دادیم تا رتبهبندی ملی که ذیل ISC قرار میگیرد را از ابتدای سال ۱۳۹۹ برای تمامی دانشگاههای کشور داشته باشیم.
غلامی ادامه داد: در رتبهبندی داخلی، شاخصهای تأثیرگذاری دانشگاه در سطح ملی به عنوان مؤلفه مهم در نظر گرفته شده تا بتواند مشوقی برای تأثیرگذاری دانشگاه در حل مشکلات کشور باشد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان ابراز امیدواری کرد در ذیل تلاشها و برنامهریزیهایی که همه دانشگاهها بخصوص دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بخش مهم و تأثیرگذار آموزش عالی غیردولتی انجام میدهند، بتوانیم در آینده کشور سهم خود را به خوبی انجام دهیم و باعث سربلندی مردم و توانمندی نسل جوان باشیم.