یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: در حوزههای مختلفی که ایران در آن مولفههای قدرت را به دست آورده است میتواند به طرف غربی هزینه وارد کند و به این ترتیب نتایج بهتری در موضوعاتی نظیر اینستکس کسب کند.
سیدمصطفی خوش چشم، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص اقداماتی که بهتر بود در طول سال 98 در حوزه سیاست خارجی انجام میشد و جای خالی آن به چشم میخورد، گفت: به نظر میرسد اتخاذ سیاست استراتژی مقاومت فعال در سطح حداکثری انجام نشده و بهتر بود ظرف یک سال گذشته این استراتژی در سطح حداکثری به معنی تنوع اقدام در حوزههای ممکن و شدت اقدامات، بالاتر از شرایط موجود میبود.
وی با بیان اینکه در این صورت در مقابل سیاست فشار حداکثری آمریکا سیاست تقابل و مقاومت حداکثری ایران به رخ کشیده میشد، گفت: از این منظر حوزههای مختلفی که ایران در آن حوزهها مولفههای قدرت را به دست آورده است میتواند به طرف غربی هزینه وارد کند و بهتر بود که فعالتر مورد اقدام قرار گیرد.
خوش چشم مصداق این حوزهها را پناهندگان و افرادی دانست که از شرق آسیا و مرزهای شرقی ایران به سمت اروپا به راه افتاده اند و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی سالانه میلیاردها دلار در خصوص این افراد و برای جلوگیری از تردد آنها به سمت مرزهای اروپا هزینه میکند بدون اینکه کمکی از طرف سازمان ملل دریافت کند این در حالی است که ترکیه سالانه ۶ میلیارد دلار از اتحادیه اروپا برای همین منظور یعنی جلوگیری از مهاجرت پناهندگان به سمت مرزهای اروپایی دریافت میکند.
این کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی این ابزار را به سادگی نادیده گرفته است، یادآور شد: البته این به معنی اخراج پناهندگانی که ایران را به عنوان مقصد انتخاب کردند نیست بلکه مربوط به جمعیتهای آواره یا پناهندگانی است که میخواهند از ایران به عنوان یک گذرگاه استفاده کرده و به اروپا برسند و اگر ایران این راه را باز میگذاشت تبعات بسیار زیادی برای اتحادیه اروپا به همراه داشت.
وی با بیان اینکه این اقدام ایران میتوانست روی تصمیم گیری اروپا در راه اندازی اینستکس و دادن امتیازات بیشتر به جمهوری اسلامی راهگشا باشد، افزود: همین مسئله در حوزه ترانزیت مواد مخدر به اروپا نیز مصداق دارد که اروپاییها حتی دوربین دید در شب نیز به جمهوری اسلامی نمیدهند و این اقدام آنها نه تنها از جهت تحریم است بلکه حتی اگر کسی بخواهد این دوربینها را خریداری کرده و در بیابانهای جمهوری اسلامی استفاده کند دستگیر و مورد پیگرد قرار خواهد گرفت و مصداق آن بارها اتفاق افتاده است.
خوش چشم ادامه داد: این در حالی است که جمهوری اسلامی سالانه چندین هزار شهید و میلیاردها دلار برای مبارزه با کاروانهای ترانزیت مواد مخدربه سمت اروپا هزینه میکند.
این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه در زمان تحریم اولویتهای هر کشوری تغییر میکند، یادآور شد: اولویتهای اقتصادی ما وقتی عوض شود لاجرم میتوان این مسئله را به اولویتهای ثانویه تبدیل کرد و این موضوع میتواند فشار مضاعفی به اتحادیه اروپا وارد کند البته هر دو این مسائل از سوی معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان مطرح شد، اما دلیل بازخورد منفی آن، این بود که این مسئله اولا در رسانههای فارسی زبان مطرح شد و دوما به شکلی عنوان شد که همه تصور کردند منظور عراقچی اخراج برادران فاطمیون از ایران است در حالی که این طور نبود.
وی ادامه داد: تفاوت بین پناهندگانی که ایران را مقصد خود انتخاب میکنند مثل جمعیتهایی از افغانستان و آوارگانی که میخواهند تنها از ایران عبور کنند و به اتحادیه اروپا برسند کاملا مشخص است.
خوش چشم تصریح کرد: ضمن اینکه جمهوری اسلامی در حوزههایی مانند موشک نیز میتواند ادعای افزایش برد موشکهای خود را مطرح کند و از این ابزار برای چانه زنی استفاده کند بالا بردن برد موشکها یا حتی فقط اعلام این تصمیم از طرف جمهوری اسلامی میتواند فشار مضاعفی را بر طرف خارجی اعمال کند.
این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه بخش نظامی و غیرنظامی ما میتواند سیاست مقاومت جمهوری اسلامی را حداکثر کند، افزود: فشار حداکثری و هزینه حداکثری روی غرب نتیجه همین تصمیمات خواهد بود که متاسفانه چندان جدی گرفته نشده است و تا زمانی که این اقدامات انجام نشود نمیتواند توقع نتیجه حداکثری از اروپا داشت.
وی خاطرنشان کرد: با میزان فشار کنونی که مقاومت فعال ما فقط مختص به دو مسئله تقابل نظامی با پهپاد آمریکایی و کشتی انگلیسی بود و دیگری کاهش تعهدات برجامی به صورت گام به گام مقاومت فعال حداکثری رقم نخواهد خورد.
خوش چشم در پایان گفت: جمهوری اسلامی در صورتی که انتظار نتیجه حداکثری از اقدامات غرب را دارد باید مقاومت فعال خود را نیز در درجه حداکثری انجام دهد.