به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، خاندوزی منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در گفتگوی زنده اینستاگرامی که با عنوان به فکر باشیم به همت بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد، گفت: به نظر میرسد سیاستگذاران ما حتی تا 20 روز اول بعد از شناسایی کرونا در ایران هم به عمق این بحران و دامنه و گسترده فاجعه اقتصادی و اجتماعی که میتواند شکل بدهد پی نبرده بودند و همین مسئله موجب شد که واکنش ما نسبت به کرونا واکنش کم برآوردی باشد.
وی با بیان اینکه در دو سه هفته اول، آمادگیها مختص به وقوع بدترین سناریو در کشور نبود و خوشحال نیستم این را بگویم که همین الان نیز همچنان کم برآوردی برای آثار اقتصادی شیوع کرونا در ایران وجود دارد، افزود: به عبارتی اقتصاد شاهد یک رکود کوتاهمدت اما خیلی عمیق خواهد بود؛ البته شرکتهای خیلی بزرگ از این دوره خواهند گذشت اما کسب و کار های کوچک، بخش های خدماتی بویژه خدماتی که خیلی متکی به شرایط پایان سال، گردشگری نوروزی و خریدهای مردم در اسفند ماه هستند و به دنبال آن بخش های تولیدی آسیب می بینند با این وجود باید تدابیری اندیشیده شود تا فشار اقتصادی بر این بخش ها کاهش پیدا کند و هزینههای آنها پایین بیاید. از طرفی باید تقاضا در بازار بالا برود تا این تقاضا موجب گردش و رونق شود همچنین باید هزینه های این بخش ها یا کاهش یابد و به تعویق بیفتد و یا به طور هوشمنده بخشوده شوند. به هر روی بنده به همراه چهار نفر دیگر از منتخبین مردم تهران در مجلس شورای اسلامی این پیشنهادات را طی نامه ای ارائه کرده ایم.
منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با انجام مجموعه ای از اقدامات در یک دوره طلایی می توانستیم زنجیره شیوع ویروس را به مانند تجربه چین، کره جنوبی و برخی دیگر از کشورها قطع کنیم، گفت: پیشنهاد ما این بود که ایامی مانند یک هفته بعد از تعطیلات عید فطر که در خردادماه وجود دارد یعنی فاصله ششم تا پانزدهم خرداد یا یک هفته در شهریور ماه را بهعنوان ایام جایگزین برای دیدوبازدید عید، گردشگری و سفر تعیین کنند تا مشاغلی که در این ایام متضرر شده اند بدانند که یک زمان جبرانی هم دارند. به هر روی ما خیلی سریع می توانستیم از این مرحله عبور کنیم؛ اما متأسفانه مقامات اجرایی کشور با مماشات فقط به توصیه های اخلاقی و اینکه مردم در خانه بمانند اکتفا کردند. و همین مسئله باعث شده تا به گفته برخی از متخصصین پزشکی مجدد افزایشی در تعداد مبتلایان شکل بگیرد و این به این معناست که احتمالاً ما نه تنها در فروردین بلکه در اردیبهشت و حتی خرداد هم باید محدودیت های رقیق خود را ادامه بدهیم؛ چون نخواستیم در آن سه هفتهای که دوران طلایی کنترل بوده است از سختگیریهای ممانعت کنند نسبت به شیوع ویروس استفاده کنیم.
خاندوزی با بیان اینکه بهترین تجارب کشورهای موفق حاکی از اینست که فقط با قیدهای سختگیرانهای امکان گذر سریع از دوره شیوع گسترده ویروس کرونا وجود دارد، اظهار کرد: مکانیزم مدیریت بحران در کشور نیازمند نقد و استیضاح جدی است؛ اما زمان آن بعد از گذر از این بحران خواهد بود. به هر روی بخشی از مشکلاتی که مردم با آن دست به گریبان هستند ناشی از کم کاری نهادهایی است که می بایست پیش از این مقدمات واکنش را آماده می کردند.
وی با اشاره به اینکه در کشور بسته جامعی برای حمایت های اقتصادی در پیش نداریم و این در حالی که است که باید از قبل این بسته را تدوین می کردیم تا الان آن را روی میز بیاوریم و فقط بر آن نظارت کینم، افزود: الان وقت این نیست که در ستاد ملی مقابله با کرونا دور هم جمع شوند و ببینند که چه اتفاقی می افتد و ما باید چه کاری را انجام دهیم یا ندهیم.
منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مهمترین اقدام در آینده این است که حمایت های هوشمند صورت بگیرد یعنی گروه هایی که بیش از 5 الی 10 درصد فروش آنها کاهش پیدا کرده است، مشمول حمایت های هدفمند و هوشمند شوند و این امر از طریق رصد هوشمند تمام سامانه های اقتصادی کشور قابل انجام است. تصریح کرد: بانک مرکزی باید اعلام کند که تمام چک ها تا پایان اردیبهشت ماه به تعویق افتاده است. به هر روی این تصمیم برای بخشی هایی از اقتصاد خیلی خوب است و برای بخشی هایی هم نیازی نیست چون می توانند چک های خود را پاس بکنند.
خاندوزی اضافه کرد: توقعی که وجود دارد این است که براساس سامانه های اطلاعات اقتصادی و کنار گذاشتن تز حوزه محرمانگی و شخصی افراد که بنا نیست سرکشی بکنیم اطلاعات کامل تمام خانواده هایی که قرار است مورد حمایت ویژه قرار بگیرند و همچنین شرکت های آسیب دیده شناسایی شوند. به هر روی اگر آسیب های ویروس کرونا را کنار بگذاریم یکی از فرصت هایی که شیوع این ویروس ایجاد کرده یکپارچه کردن اطلاعات اقتصادی و استقرار کامل دولت الکترونیک است.
وی با بیان اینکه در رابطه با تمهیدات بانک مرکزی برای اعطای کمک های بانکی و ارائه تسهیلات به فعالان اقتصادی ایرادی که وجود دارد این است که این حمایت ها در قالب یک بسته جامع نیست و از منطق مشخصی پیروی نمی کند، افزود: برای جبران کسری بودجه کاهش ترددهای مردم فرصت هایی را هم ایجاد می کند؛ مثلا مازاد بنزین کشور قابل صادرات با قیمت های خوب است و این می تواند درآمدی برای دولت باشد. همچنین بعضی از کارشناسان حرف از عرضه اوراق را می زدنند چون نقدینگی خرد زیاد است.
منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: در همه کشورها تقریباً تا حد زیادی به صورت مشابه تلاش می کنند تا از طریق پرداخت یارانههای بیشتر در یک دوره هزینه خانوار را جبران کنند همچنین از طریق تسهیلات مالی و بانکی جدید به رونق بیشتر کسب و کار کمک می کنند و یا از طریق کاهش هزینهها مثل هزینههای مالیاتی، بیمهای و هزینههای قبوض آب، برق و گاز بخشهای اقتصادی را مورد حمایت قرار می دهند. با این وجود در ایران نیز شاهدیم که به صورت جسته گریخته در مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا و هیات وزیران هم بخشی از این ابزارها نظیر تخفیف یا تعویق دریافت مالیات تا چند ماه آینده ذکر شده است.