کد خبر:۸۳۸۲۴۵

«کرونا» با اقتصاد سینمای ایران چه کرد؟

امیرحسین خان‌احمدی کارشناس و تحلیل‌گر کسب‌وکار‌های رسانه‌ای عنوان کرد طبق محاسبات صورت گرفته، سینما‌های کشور تنها در اکران نوروزی به‌واسطه تعطیلات کرونایی ۴۲ میلیارد تومان ضرر کرده‌اند.

 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، با استمرار تعطیلی سینما‌های کشور در کنار دیگر مجموعه‌های فرهنگی و هنری، حالا دیگر بحران «کرونا» بیش از پیش نمود پیدا کرده و تسریع در تصمیم‌گیری در راستای جبران خسارت‌های اقتصادی وارده به اصناف مرتبط اهمیتی مضاعف پیدا کرده است.

از روز سوم اسفندماه سال ۹۸ و با اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کلیه سالن‌های سینمایی کشور به حالت تعطیل درآمده است و همزمانی این وضعیت با فصل پررونق «اکران نوروزی» تبدیل به خسارتی مضاعف برای چرخه اقتصادی سینمای ایران در آستانه سال ۹۹ شده است.

هرچند هنوز نقطه پایانی برای این تعطیلات مشخص نشده و حتی به‌فرض عبور از بحران کرونا معلوم نیست چه زمانی سینما‌های کشور می‌توانند فعالیت طبیعی خود را از سر بگیرند و میزبان مخاطبان باشند، اما بررسی‌ها نشان از آن دارد که تا همین امروز هم بحران «کرونا» یکی از سنگین‌ترین ضربه‌ها را به اقتصاد نیمه‌جان سینمای ایران وارد کرده است.


خسارت ۴۲ میلیاردی سینما‌ها در نوروز ۹۹


امیرحسین خان احمدی کارشناس و تحلیل‌گر کسب و کار‌های رسانه‌ای که به‌تازگی در قالب گزارشی به بررسی خسارت‌های اقتصادی وارد شده به سینما‌ها به‌واسطه بحران کرونا پرداخته است، درباره تهیه اینفوگرافیک ضرر‌های سینما در تعطیلات نوروزی اظهار کرد: اطلاعات این اینفوگرافی را از داده‌های رسمی پنل «سینما شهر» استخراج کرده‌ایم. باید بگویم وقتی در کشوری بحرانی پیش می‌آید، اولین جایی که دچار آسیب می‌شود حوزه سرگرمی است. با شیوع بیماری کرونا هم سینما‌ها به دلیل ایجاد تجمع مخاطبان در آن، یکی از اولین مراکزی بودند که تعطیل شدند، از همین رو برایمان جذاب بود بررسی کنیم و ببینیم آثار و عواقب شیوع این ویروس بر اقتصاد سینمای ایران تا چه اندازه بوده است.
 
«کرونا» با اقتصاد سینمای ایران چه کرد؟
 
وی افزود: به همین ترتیب آمار فروش سال گذشته و سال‌های پیش را بررسی کردیم و نرخ رشد درآمد سینما‌ها را برای کل سال و اکران نورزی محاسبه کردیم. براساس این محاسبه در اکران نوروزی سال ۹۸ مجموع فروش سینما‌ها مبلغ ۳۸ میلیارد تومان بود، ما با احتساب رشد ۱۰ درصدی در نوروز ۹۹ نسبت به سال ۹۸، پیش‌بینی کردیم که فروش سینما‌ها در اکران نوروزی سال ۹۹ می‌توانست در حدود چهل و دو میلیارد تومان باشد که به‌واسطه بحران کرونا ما آن از دست دادیم و این ضرر متوجه کل سینمای ایران شد، چون از این فروش تنها ۴۵ درصد سهم سینمادار است و سهم تهیه‌کننده و شرکت‌های پخش هم در این میان از دست رفته است.


ضرر ماهانه ۲۵ میلیاردتومانی با تمدید تعطیلات


خان‌احمدی توضیح داد: محاسبه دیگری که برای این اینفوگرافیک انجام دادیم مبنی‌بر این بود که هر یک ماهی که تعطیلی سینما‌ها تمدید شود چه اتفاقی خواهد افتاد. در این محاسبه، رقم فروش اکران نورزی امسال و ماه اسفند سال ۹۸ را که تعطیل بود، حذف کردیم و مجموع درآمد کل سینما‌ها از اردیبهشت تا بهمن سال گذشته را محاسبه و تقسیم بر تعداد ماه‌ها کردیم که با احتساب همان رشد ۱۰ درصدی به نسبت سال قبل، عدد به دست آمده ۲۵ میلیارد تومان بوده است.

وی ادامه داد: یعنی در صورت ادامه تعطیلی‌ها در هر ماه ۲۵ میلیارد ضرر خواهیم داشت. ضمن اینکه ظرفیت اکران سینما‌های کشور در طول سال گذشته ۷۳ فیلم بوده که در بهترین شرایط این تعداد به صد می‌رسد چراکه عامل محدودکننده این موضوع، زمان است وقتی سینما‌ها ۲ یا ۴ ماه تعطیل باشد عملاً تعداد کمتری فیلم می‌توانیم اکران کنیم و در این صورت تعدادی از فیلم‌ها از چرخه اکران حذف می‌شوند که گویا قرار است برخی از فیلم‌ها بدون اینکه اکران شوند، وارد شبکه نمایش خانگی بشوند. این اتفاق خودش یک آسیب دیگر است یعنی صاحبان این آثار اگر سینما‌ها بازگشایی شوند از اکران نشدن فیلم‌ها آسیب می‌بینند.

این کارشناس اقتصاد رسانه، درباره شرایط پس از کرونا اظهار کرد: به نظر می‌رسد سبک زندگی جدید مردم، دارد آنلاین‌تر می‌شوند و برای مدتی به راحتی در تجمعات شرکت نمی‌کنند. به خاطر همین فکر می‌کنم بعد از اتمام دوران کرونایی، دوران طلایی سینما‌ها به این زودی‌ها شروع نخواهد شد.

خان‌احمدی درباره اهمیت این بررسی‌ها گفت: زمانی که تازه به حوزه عرضه آنلاین محصولات ویدئویی مثل وی‌اودی‌ها ورود کرده بودیم، احساس کردیم کسی به حوزه‌های پژوهشی کسب‌وکار‌های این حوزه نمی‌پردازد، یعنی هر چند پژوهش‌هایی در رابطه با محتوا و تحلیل فیلم، همیشه وجود داشته و دارد، اما شناخت درباره ماهیت اقتصادی کسب‌وکار‌های ویدئو آنلاین کمتر وجود دارد.

وی در پایان افزود: در نتیجه ما فعالیت‌هایی را در این زمینه شروع و برندی به نام «پژوها» را انتخاب کردیم که برگرفته از دفتر پژوهش‌های صنعت رسانه و محتواست. به هر حال وقتی حرف از صنعت به میان می‌آید جنبه‌های اقتصادی و مالی و مدیریتی آن پررنگ‌تر از جنبه‌های محتوایی به نظر می‌رسد از همین رو «پژوها» شکل گرفت و تاکنون در آن حدود ۲۵ گزارش در تحلیل صنعت ویدئو، تغییر رفتار مصرف‌کننده تلویزیون و… تهیه شده است که این گزارش‌ها بیشتر حالت مشاوره و مشورت به مدیران تصمیم‌گیر حوزه وی‌اودی‌ها را داشته است.
منبع: مهر
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار