کد خبر:۸۴۸۴۷۰
به منظور پاسخ‌گویی به سوالات؛

راهنمای تحصیلی دانشجویان ارشد دانشگاه خواجه نصیر منتشر شد / امکان حذف درس تا ۱۳ خرداد ماه

دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي راهنمای ویژه دانشجویان کارشناسی ارشد در نیمسال ۹۹-۹۸ را به منظور برخی اطلاع رسانی‌ها و پاسخگویی به سوالات منتشر كرد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، شیوع ویروس کرونا، شرایط ویژه‌ای را در نیمسال جاری ۹۹-۹۸ بوجود آورده است. دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی در این شرایط سوالاتی دارند که پاسخ آن‌ها در آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های مصوب دانشگاه وجود نداشته یا در نیمسال جاری قابل استفاده نیست.

پیرو اعلام برخی تدابیر آموزشی در تاریخ ۱۴ فروردین سال جاری توسط معاون آموزشی، مدیریت تحصیلات تکمیلی دانشگاه خواجه نصیر، راهنمای ویژه دانشجویان کارشناسی ارشد در نیمسال  ۹۹-۹۸ را به منظور برخی اطلاع رسانی‌ها و پاسخگویی به سوالات دانشجویان و همکاران تهیه کرده است.

چگونگی ارتباط با مسئولین و طرح درخواست‌ها

با توجه به اینکه در شرایط فعلی، حضور دانشجویان در اماکن دانشگاه ممنوع است، پیگیری کلیه امور آموزشی تا عادی شدن شرایط صرفاً از طریق پست‌های الکترونیک ادارات آموزش در دانشکده‌ها و دفاتر مدیران حوزه معاونت آموزشی در سازمان مرکزی امکانپذیر است.

تقویم آموزشی اصلاح شده نیمسال ۹۹-۹۸

با تصویب شورای آموزشی دانشگاه، تقویم آموزشی نیمسال ۹۹-۹۸ اصلاح و به منظور اطمینان از برگزاری کلاس‌های جبرانی و ایجاد فرصت کافی برای رفع اشکالات دانشجویان، حدود ۲ هفته به طول نیمسال اضافه شده است. به موجب تقویم جدید، تاریخ خاتمه کلاس‌ها ۶ تیرماه و بازه برگزاری امتحانات از ۷ تا ۲۳ تیرماه ۱۳۹۹ خواهد بود. در صورت عدم امکان برگزاری امتحانات به صورت حضوری، از فرصت مذکور برای انجام تکالیف و پروژه‌ها استفاده می‌شود.

تقویم آموزشی اصلاح شده، در سایت مدیریت تحصیلات تکمیلی دانشگاه قابل مشاهده است. وضعیت دانشجویان ثبت نام نکرده دانشجویانی که به دلایلی از جمله نقص مدارک تحصیلی موفق به ثبت‌نام و انتخاب واحد در زمان مقرّر در این نیمسال نشده‌اند و وضعیت ترم ایشان در نیمسال جاری ثبت‌نام نکرده است، امکان اخذ واحد درسی ندارند و صرفاً می‌توانند پس از رفع نقص پرونده آموزشی نسبت به ثبت درخواست حذف ترم در این نیمسال اقدام کنند.

از آنجائی که عدم انتخاب واحد دانشجو به منزله عدم مراجعه تلقی می‌شود، در صورت استمرار وضعیت مذکور (نقص پرونده آموزشی) تا پایان این نیمسال، مطابق مقرّرات مندرج در دستورالعمل اجرایی آموزش، اقدامات قانونی در این زمینه انجام خواهد شد.

وضعیت دانشجویانی که با مصوبه مراجع قانونی، فقط اجازه ادامه تحصیل در نیمسال ۹۹-۹۸ را پیدا کرده‌اند دانشجویانی که با مصوبه کمیسیون موارد خاص دانشگاه یا کمیسیون موارد خاص استانی صرفاً در این نیمسال تحصیلی مجاز به ادامه تحصیل شناخته شده‌اند، یا ادامه تحصیل ایشان مشروط به نتیجه و نمرات کسب شده در نیمسال جاری شده است، در صورت تمایل به حذف ترم جاری، بایستی حداکثر تا سیزدهم خرداد ماه ۱۳۹۹ در پیشخوان خدمت سیستم جامع آموزشی دانشگاه (گلستان) درخواست خود را ثبت کرده و پس از آن درخواست مرخصی بدون احتساب خود را از طریق پیشخوان خدمت سیستم گلستان به کمیسیون موارد خاص دانشگاه ارسال کنند. کمیسیون موارد خاص با درخواست مرخصی بدون احتساب این گروه از دانشجویان در صورت احراز شرایط لازم موافقت خواهد کرد.

وضعيت تمدید سنوات دانشجويان

آن دسته از دانشجویانی که در بازه تمدید سنوات قرار دارند توجه داشته باشند در صورت درخواست حذف ترم، وظیفه
پیگیری و کسب موافقت تمدید سنوات از سازمان‌ها و مراجع خارج از دانشگاه را شخصا به عهده خواهند داشت. کمیسیون
موارد خاص در صورت احراز شرایط لازم با درخواست مرخصی بدون احتساب این گروه از دانشجویان موافقت خواهد کرد، اما دانشگاه مسئولیتی در قبال موافقت یا عدم موافقت سازمان‌ها و مراجع خارج از دانشگاه (از جمله سازمان نظام وظیفه) بر عهده نخواهد داشت.

وضعیت دانشجویانی که در ششمین نیمسال تحصیلی خود هستند

آن دسته از دانشجویان ترم ششم که به دلیل شرایط خاص نیمسال جاری، امکان دفاع از پایاننامه را پیدا نکنند، می‌توانند
درخواست مرخصی بدون احتساب خود را حداکثر تا پایان شهریور ماه ۱۳۹۹ از طریق پیشخوان خدمت در سیستم گلستان
ثبت کنند. در صورت تأیید استاد راهنما و احراز شرایط لازم، کمیسیون موارد خاص با چنین درخواست‌هایی موافقت خواهدکرد. در صورت تمدید مهلت مجاز برای دانش آموختگی در نیمسال جاری به بعد از شهریور، مراتب به اطلاع دانشجویان خواهد رسید.

وضعیت دانشجویانی متقاضی شرکت در آزمون دکتری سال ۱۳۹۹

دانشجویانی که قصد شرکت در آزمون دکتری سال ۱۳۹۹ را دارند مطابق ضوابط سازمان سنجش آموزش کشور محدودیّت حداکثر زمان تاریخ دانشآموختگی در مقطع کارشناسیارشد را خواهند داشت؛ بنابراین به این گروه از دانشجویان توصیه می‌شود که در صورت تمایل به حذف ترم، ضوابط سازمان مذکور را مورد توجه قرار دهند تا با مشکلات بعدی مواجه نشوند. درصورت تمدید مهلت مجاز برای دانش آموختگی در نیمسال جاری به بعد از شهریور، مراتب به اطلاع دانشجویان خواهد رسید.

درخواست حذف درس

دانشجویان با توجه به شرایط موجود می‌توانند بدون الزام به رعایت اخذ حداقل واحد در ترم، درخواست حذف یک درس را
حداکثر تا تاریخ سیزدهم خرداد ماه ۱۳۹۹ و از طریق پیشخوان سیستم گلستان ارائه دهند. به دانشجویان توصیه می‌شود که
قبل از اقدام به حذف درس، به محدودیت‌های ارائه برخی از دروس در نیمسال‌های اول و دوم هر سال تحصیلی توجه کنند.

درخواست حذف ترم

امکان حذف ترم از طریق پیشخوان سیستم گلستان در نیمسال جاری بدون انجام روند‌های اداری معمول فراهم شده است.
حذف ترم از این طریق به ترتیبی که در اطلاعیه‌های معاونت آموزشی ذکر شده با احتساب تلقی می‌شود. دانشجویانی که
متقاضی تبدیل حذف ترم خود به مرخصی بدون احتساب هستند باید متعاقباً و به ترتیبی که در اطلاعیه‌های معاونت آموزشی ذکر شده است نسبت به تکمیل فرم درخواست و ارائه مدارک لازم به کمیسیون موارد خاص از طریق پیشخوان خدمت سیستم گلستان اقدام کنند.

وضعیت درس سمینار کارشناسی ارشد

در مورد درس سمینار، ارائه شفاهی دانشجویان بسته به نظر استاد درس سمینار می‌تواند به صورت غیرحضوری و یا حضوری انجام شود. چنانچه نظر استاد به ارائه حضوری باشد، جلسات ارائه شفاهی می‌تواند حداکثر تا پایان شهریورماه برگزار شود.

چنانچه امکان برگزاری جلسات ارائه شفاهی تا تاریخ مذکور فراهم نشود، ارائه‌های دانشجویان باید با استفاده از سامانه آموزش غیرحضوری حداکثر تا پایان شهریور برنامه ریزی و صورت گیرد.

وضعیت دروس عملی

در مورد بخش‌هایی از دروس دوره کارشناسی ارشد که مستلزم انجام کار عملی و حضور در دانشگاه هستند، پس از ابلاغ شرایط حضور دانشجویان در دانشگاه بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا، تصمیمگیری خواهد شد.

عدم امکان میهمانی دانشجویان (تک درس و ترمی) در نیمسال ۹۹-۹۸

با توجه به ارائه کلاس‌ها به صورت غیر حضوری، شرایط سایر دانشگاه‌ها، و سایر تسهیلات پیش بینی شده در نیم‌سال جاری، تصمیمی برای معرفی دانشجویان به صورت میهمان تک درس و یا میهمان ترمی به سایر دانشگاه‌ها اخذ نشده است.

نحوه تصویب پروپوزال کارشناسی ارشد

دانشجویانی که لازم است در نیمسال جاری تصویب پروپوزال کارشناسی ارشد خود را انجام دهند می‌توانند به صورت غیرحضوری و با هماهنگی اداره آموزش دانشکده مربوطه، مراحل انتخاب استاد راهنما، تکمیل فرم‌ها و تصویب موضوع پایان‌نامه خود را پیگیری کنند. در خصوص مهلت ارائه و تصویب پروپوزال در شورای گروه و شورای آموزشی دانشکده، همکاری لازم با دانشجو به عمل خواهد آمد.

نحوه برگزاری جلسه دفاع کارشناسی ارشد

دانشجویانی که برای دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد در نیمسال جاری آماده بوده و به دلیل شیوع بیماری کرونا در کشورموفق به برگزاری جلسه دفاع نشده‎اند، می‎توانند در صورت تأیید استاد راهنما و شورای آموزشی دانشکده، در اولین
فرصت ممکن از پایان نامه خود دفاع کنند. پیشنهاد می‌شود که در صورت امکان، دفاع از پایان نامه به شکل حضوری و فقط با حضور دانشجو، هیئت داوران و نماینده تحصیلات تکمیلی دانشکده و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و مصوبات ستاد ملی کرونا صورت گیرد.

در شرایط ضروری به تشخیص شورای دانشکده، دفاع از پایان نامه می‌تواند به صورت غیر حضوری نیز در سامانه مورد تایید معاونت آموزشی دانشگاه برگزار شود. استفاده از این امکان بخصوص در موارد خاص (مانند غیر بومی بودن دانشجو) توصیه میشود. در صورت برگزاری جلسه دفاع به شکل غیر حضوری، ضبط جلسه الزامی بوده و فایل جلسه ارائه باید در اختیارآموزش دانشکده قرار گیرد. صورت جلسه دفاع بر اساس مفاد جلسه ضبط شده، توسط نماینده تحصیلات تکمیلی دانشکده تکمیل و امضا می‌شود. نماینده تحصیلات تکمیلی دانشکده همچنین صورتجلسه را از طرف اعضای هیات داوران نیز امضا میکند.

ضمنا بر اساس مصوبه ۱۶ اردیبهشت ماه هیات رئیسه دانشگاه، در موارد ضرورت و به تشخیص شورای دانشکده، می‌توان به جای داور خارجی یک داور داخلی را با حفظ شرایط مربوط به مرتبه علمی اعضای هیات داوران تعیین کرد.

چگونگی برگزاری امتحانات پایان ترم

با توجه به اصلاحیه تقویم آموزشی دانشگاه، بازه برگزاری امتحانات از هفتم تیر ماه تا بیست و سوم تیر ماه ۱۳۹۹ خواهد بود. در صورت عدم امکان برگزاری امتحانات بصورت حضوری، عملکرد دانشجویان در طول نیمسال توسط اساتید مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. از اساتید خواسته شده است که روش ارزیابی خود را در صورت عدم برگزاری امتحان حضوری به دانشجویان اطلاع دهند.

لازم به ذکر است؛ به دانشجویانی که از پایان نامه خود دفاع کرده‌اند توصیه می‌شود که در کوتاهترین زمان ممکن نسبت به تکمیل مراحل پژوهشی و تسویه حساب‌های اداری لازم برای دانشآموختگی اقدام کنند. با توجه به امکانات پیشبینی شده در سیستم گلستان برای تکمیل مراحل مختلف تسویهحساب، این قبیل دانشجویان میتوانند با اخذ راهنمایی لازم از اداره آموزش
دانشکده مربوطه، اقدامات لازم را به عمل آورند.  
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار