معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان گفت: برنامههای درسی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، به روز، لازم و ضروری هستند.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، رضا کچوئیان معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان در برنامه رادیویی «زیر رادیکال» رصد کیفیت دانشجویانی که وارد حوزه تدریس میشوند را یکی از وظایف این معاونت دانست و عنوان کرد: تضمین کیفیت، حلقههای متفاوت دارد و نخستین حلقه آن، شناسایی مسیر درست است. اگر قرار باشد تضمین کیفیت را تنها در خروجیهای دانشگاه فرهنگیان محدود کنیم، دچار خطا شدهایم، زیرا باید ابتدا بررسی شود کسانی که به قصد ورود به حرفه معلمی وارد دانشگاه فرهنگیان میشوند، از صلاحیت لازم برای ورود به این حرفه برخوردار هستند یا خیر.
کچوئیان صلاحیت معلمین را مجموعهای از شایستگیهای متفاوت دانست و اظهار کرد: شایستگیها حداقل در سه سطح عمومی، تخصصی و حرفهای طبقهبندی میشوند. نخستین حلقه تضمین کیفیت، ورودی نیروهایی است که به دانشگاه فرهنگیان وارد میشوند و در تضمین کیفیت این افراد، باید به این سؤال پاسخ دهیم، آیا آنها راه را درست آمدهاند و انتخاب درستی انجام دادهاند.
معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه سازمان سنجش بیش از دو تا سه برابر ظرفیت دانشگاه فرهنگیان نیرو به این دانشگاه معرفی میکند، گفت: طبیعتاً انتخاب درست از بین این تعداد متقاضی، نخستین حلقه تضمین کیفیت برای خروجی از دانشگاه را تشکیل میدهد.
وی در ادامه با تصریح بر اینکه کیفیت بخشی نیروی انسانی در دانشگاه فرهنگیان یک فرآیند مستمر است، عنوان کرد: کیفیت بخشی در حقیقت پایانی ندارد و تمام اقداماتی که در طول چهار سال آموزش دانشجو معلمان انجام میدهیم، ادامه دارد.
کچوئیان با بیان اینکه برنامههای تربیت معلم دائماً با حضور وزرای آموزش و پرورش، صاحب نظران و رئیس دانشگاه فرهنگیان رصد میشود، تصریح کرد: برنامههای درسی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، به روز، لازم و ضروری است و مورد تقاضای دانشجویان است تا مشکلی از مشکلات دانشجویان را حل کند.
معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را روح حاکم بر آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: نمیتوانیم خارج از شش زیر نظامی که در سند تحول بنیادین آورده شده است، عمل و به همین جهت برنامه درسی را طبق آن ریل گذاری میکنیم.