کد خبر:۸۵۵۳۷۹
خاکی صدیق خبر داد

کرونا آموزش ۱۴۶ کشور را تعطیل کرد / ۹۲ درصد دانشجویان ایران از آموزش مجازی برخوردار بودند

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: با تلاش دانشگاهیان در طول ۴ ماه گذشته تغییر اساسی در چهره آموزش عالی داشتیم و در این مدت ۹۲ درصد دانشجویان از آموزش‌های الکترونیکی برخوردار بودند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از وزارت علوم، نشست مدیران ارشد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، صبح امروز (دوشنبه) با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری کشور به‌صورت حضوری و مجازی در محل سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد.

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم در این نشست با بیان اینکه در چند ماه گذشته وضعیت آموزش الکترونیکی در دانشگاه‌های کشور در سطح جهانی نیز مناسب و مطلوب بوده است، اظهار داشت: برنامه آتی وزارت علوم در بخش آموزش، توجه بیشتر و صیانت از دستاورد آموزش الکترونیکی و توسعه آن بوده که دستاوردی عظیم برای آموزش عالی کشور محسوب می‌شود.

معاون آموزشی وزارت علوم در خصوص برخی از فعالیت‌های کلان در حوزه آموزش دانشگاهی گفت: در این خصوص می‌توان به مواردی از قبیل تقویت مهارت دانشجویان و ارتقای توان اشتغال‌پذیری آنان، طرح آمایش آموزش عالی، پروژه ملّی اقتصاد مقاومتی «ارتقای ۵ دانشگاه و ۵ واحد پژوهشی برتر کشور به تراز بین‌المللی» و تهدید کرونا فرصتی برای روی‌آوری به روش‌های نوین آموزشی اشاره کرد.

طراحی و اجرای بیش از ۲۱۰۰ فعالیت فرابرنامه‌ای در دانشگاه‌های دولتی از مهرماه ۹۷
وی با اشاره به کلیدی‌ترین برنامه‌های انجام شده در زمینه حرکت به‌سوی آموزش تقاضا / جامعه‌محور گفت: در این زمینه می‌توان به طراحی و تدوین برنامه‌های درسی تقاضامحور که ماهیتاً زمینه اشتغال‌پذیری بالایی دارند، بازنگری بیش از ۶۰ برنامه درسی از مهر ۱۳۹۷ با محوریت مهارت‌افزایی، به‌کارگیری الگو‌های مبتنی بر شایستگی‌های شغلی و حرفه‌ای در طراحی برنامه‌های درسی، طراحی و تدوین بیش از ۲۰۰ عنوان درس مهارت محور از مهرماه ۹۷ تاکنون و اجرایی شدن آن‌ها در دانشگاه‌های کشور و طراحی و اجرای بیش از ۲۱۰۰ فعالیت فرابرنامه‌ای در دانشگاه‌های دولتی از مهرماه ۹۷ اشاره کرد.

خاکی صدیق هدف از اجرای طرح آمایش آموزش عالی را ارتقای کیفی، متناسب‌سازی کمّی و استفاده بهینه از منابع عنوان کرد و گفت: طرح آمایش آموزش عالی بر اساس ۸ اصل: منطقه‌بندی نظام آموزش عالی کشور، مدیریت منطقه‌ای، ساماندهی واحد‌های آموزش عالی، رتبه‌بندی و اعتبارسنجی مؤسسات آموزش عالی کشور، مأموریت گرایی مؤسسات آموزش عالی، نظام جامع سنجش و پذیرش آموزش عالی، نظام جامع آموزش‌های فنی حرفه‌ای و مهارتی و ارتقای سطح اشتغال پذیری تنظیم شده است.

ارتقای دانشگاه‌ها به تراز بین‌المللی
وی همچنین در خصوص پروژه ملّی اقتصاد مقاومتی که منجر به «ارتقای ۵ دانشگاه و ۵ واحد پژوهشی برتر کشور به تراز بین‌المللی» می‌شود، گفت: از اهداف انجام این پروژه می‌توان به مواردی از قبیل افزایش رقابت‌پذیری و تعاملات دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری در سطح بین‌المللی، حضور اثرگذار در تعاملات و همکاری‌های علمی، آموزشی و فناوری کلان بین‌المللی، ایجاد و توانمندسازی آزمایشگاه‌های تحقیقاتی پیشرفته و روزآمد در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های منتخب، قرار گرفتن ۵ دانشگاه کشور در بین ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان و ارتقای ۵ پژوهشگاه به تراز پژوهشگاه‌های ممتاز جهانی، ایجاد روحیه تحرک و کیفیت‌گرایی در بدنه آموزش عالی کشور و ارتقای سطح اثرگذاری اقتصادی علم و دانشگاه در مجموعه ارکان نظام اشاره کرد.

کرونا آموزش ۱۴۶ کشور را تعطیل کرد
معاون آموزشی وزارت علوم در خصوص وضعیت جهانی آموزش در مواجه با بیماری کووید ۱۹ گفت: بر اساس آمار اتحادیه بین المللی دانشگاه‌ها، از زمان شیوع جهانی ویروس کرونا تاکنون ۱۴۶ کشور در تمام مقاطع تحصیلی آموزش شان را تعطیل کرده اند (۵۹ درصد) و در برخی مناطق نیز آموزش به صورت محدود فعال بوده (۳۰ درصد)، ۱۰ در صد نیز در شرایط سختی به فعالیت مشغول هستند و تنها یک دانشگاه در کشور بروندی به فعالیت عادی خود ادامه داده است.

وی افزود: از این میان ۶۷ درصد دانشگاه‌های جهان از آموزش الکترونیکی استفاده کرده اند، ۲۴ د صد از زیر ساخت مناسب برخوردار نبوده و بقیه دانشگاه‌ها نیز تعطیل بوده اند.

خاکی صدیق با بیان اینکه وضعیت آموزش عالی در جهان به دلیل نیاز به خوابگاه، تغذیه، تردد بین شهر‌ها و حتی کشورها، دشوارتر از آموزش در سطح مدارس است، گفت: وزارت علوم در خصوص مقابله با ویروس کرونا و تبدیل این معضل به فرصتی بهینه، اقداماتی انجام داده که در این خصوص می‌توان به مواردی از قبیل: بهره‌مندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از مزایای آموزش الکترونیکی، توان و آمادگی مراکز آموزش عالی در صورت تداوم مشکل و در برخورد با شرایط مشابه، بازنگری در مقررات آموزشی و تفویض اختیار به دانشگاه‌ها، تصمیم‌گیری مستقل دانشگاه‌ها با توجه به تنوع و تفاوت در شرایط اجتماعی و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، گزارش‌گیری مستمر از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، بررسی و تحلیل وضعیت آموزش الکترونیکی در کشور و اطلاع رسانی به مدیران و اقشار جامعه و ارزیابی عملکرد دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در حوزه آموزش الکترونیکی به‌منظور بررسی وضعیت کنونی، سیاست‌گذاری آینده و دسته‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی اشاره کرد.

طی ۴ ماه گذشته تغییر اساسی در چهره آموزش عالی داشتیم
معاون آموزشی وزارت علوم در خصوص وضعیت فعلی آموزش غیر حضوری در دانشگاه‌ها گفت: با تلاش شبانه روزی همه دانشگاهیان در طول ۴ ماه گذشته تغییر اساسی در چهره آموزش عالی داشتیم و در این مدت ۹۲ درصد دانشجویان از آموزش‌های الکترونیکی برخوردار بوده و اکثر دانشگاه‌ها زیر ساخت‌های مناسبی برای آموزش‌های مجازی فراهم کرده و استادان و دانشجویان نیز با این روش آموزشی بیشتر آشنا شده‌اند.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار