شاخصهای عملکرد به پنج حوزه تقسیم می شوند: آموزش (محیط یادگیری)، تحقیق (میزان تحقیقات، درآمد و شهرت)؛ استنادها (تأثیر تحقیقات)؛ چشم انداز بینالمللی (کارکنان، دانشجویان و تحقیقات)، درآمد صنعت (انتقال دانش).
تدریس و آموزش ۳۰ درصد وزن این رتبه بندی را به خود اختصاص می دهد که از این میان ۱۰ درصد مربوط به اعتبار دانشگاه، ۶ درصد نسبت اعضای هیات علمی به دانشجو، ۳ درصد نسبت دانشجویان دکتری به دانشجویان لیسانس، ۸ درصد نسبت اعضای هیات علمی دارای درجه دکتری و ۳ درصد درآمد سازمانی دانشگاه است.
این رتبه بندی امسال بین نوامبر ۲۰۱۸ و مارس ۲۰۱۹ انجام شده است و تلاش شده است که از توزیع متوازن پاسخ دانشگاه ها در رشته ها و کشورهای مختلف اطمینان حاصل شود. دادههای سال ۲۰۱۹ با نتایج نظرسنجی سال ۲۰۱۸ ترکیب شده و بیش از ۲۱ هزار مورد پاسخ جمع آوری شده اند.
تحقیقات نیز ۳۰ درصد وزن دیگر این رتبه بندی را به خود اختصاص می دهد که از این میان بررسی اعتبار تحقیقات ۱۲ درصد، درآمد دانشگاه از تحقیقات ۹ درصد و بهره وری تحقیق نیز ۹ درصد در این شاخص سهم دارند. برجستهترین شاخص در این رده، شهرت یک دانشگاه برای برتری تحقیقات در میان همسالان خود است.
برای سنجش میزان بهره وری، تعداد مقالات چاپ شده در ژورنال های دانشگاهی نمایه شده از پایگاه های اسکوپوس (Scopus) و الزویر (Elsevier) را برای هر محقق، از نظر اندازه سازمانی مقیاس بندی و ارزیابی شده است. در واقع توان تحقیقاتی دانشگاه برای انتشار مقالات در مجلات با کیفیت ارزیابی شده اند.
استنادات یا تأثیر تحقیقات در این رتبه بندی ۳۰ درصد وزن دارند و در این شاخص به نقش دانشگاهها در گسترش دانش و ایده های جدید پرداخته شده است.
تایمز برای بررسی این موضوع داده های استنادات و کتابشناختی ۷۷.۴ میلیون استناد به بیش از ۱۲.۸ میلیون مقاله ژورنال، مقالات مروری، مقالات کنفرانسی، کتاب و فصول کتاب که در بیش از پنج سال گذشته منتشر شدهاست، را بررسی کرده اند. این دادهها شامل بیش از ۲۳ هزار و ۴۰۰ نشریه دانشگاهی است که در پایگاه های اسکوپوس (Scopus) و الزویر (Elsevier) و سایر نشریات بین سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ نمایه شده اند.
چشم انداز بین المللی نیز ۷.۵ درصد وزن دارد که از این میان نسبت دانشجویان بین المللی ۲.۵ درصد، نسبت اعضای هیات علمی بین المللی ۲.۵ درصد و همکاری بین المللی ۲.۵ درصد در این شاخص وزن دارند. در واقع توانایی دانشگاه برای جذب دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی و اعضای هیات علمی از سراسر دنیا، میزان موفقیت یک دانشگاه در صحنه جهانی محسوب می شود. در همکاری بین المللی، تایمز تعداد کل نشریات تحقیقاتی دانشگاه با حداقل یک نویسنده بین المللی مدنظر بوده است.
شاخص درآمد صنعت (انتقال دانش) نیز در این رتبه بندی ۲.۵ درصد وزن دارد. در واقع توانایی دانشگاه برای کمک به صنعت با نوآوری و اختراعات به مأموریت اصلی دانشگاههای دنیا تبدیل شده است. تایمز برای وزن دهی به دانشگاهها به میزان درآمد دانشگاهها از صنعت و اعضای هیات علمی موثر در صنعت و میزان فعالیتهای انتقال دانش نگریسته است.