
کد خبر:۸۶۱۳۶۸
دبیر ستاد گیاهان دارویی:
محصولات ۱۵۰ شرکت تولیدکننده داروهای گیاهی صادر شد
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی معاونت علمی گفت: نزدیک به ۵۰۰ شرکت بهعنوان تولیدکننده فرآوردههای طبیعی و سنتی مشغول فعالیتند که از این تعداد ۱۵۰ شرکت صادرات داشتهاند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری، با توجه به ظرفیت بالایی که صنعت گیاهاندارویی در حوزه صادرات دارد، توسعه زنجیره ارزش فرآوردههای دارویی گیاه پایه، یکی از اصلیترین اولویتهای ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.
محمد حسن عصاره دبیر این ستاد گفت: صنعت گیاهان دارویی و فرآوردههای طبیعی، از یک زیستبوم پویا و روبهرشد برخوردار است که هزاران فعال بخش خصوصی در آن فعالیت میکنند. در این میان، بر اساس گزارش سازمان غذا و دارو، حدود ۵۰۰ شرکت، به عنوان تولیدکننده فرآوردههای طبیعی و سنتی مطرح هستند.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته از این تعداد، حدود ۱۵۰ شرکت توانستهاند که محصولات خود را به خارج از کشور صادر کنند. با توجه به اینکه بیش از ۴ هزار دارو و فرآورده گیاهی و سنتی مجوز تولید اخذ کردهاند، باید تلاش کرد که تعداد صادرکنندگان این حوزه افزایش یابد. البته توسعه مقاصد صادراتی در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده های طبیعی و طب سنتی نیازمند برخورداری از دانش بازاریابی بینالمللی است.
وی با اشاره به محدودیتهای ناشی از تحریم و مشکل نقل و انتقال پول، افزود: باید به صادرکننده کمک کرد که علاوه بر غلبه بر این چالشها، مزیت رقابتی کالای صادراتی خود را افزایش دهد. با توجه به ارزش افزوده کم صادرات به روش خام فروشی، بیشتر بستههای حمایتی به صادرات محصولات فرآوری شده، تخصیص یافته است که از ارزش افزوده بالاتری برخوردار هستند.
عصاره افزود: ارزش کل صادرات صورت گرفته در حوزه گیاهان دارویی و فرآوردههای سنتی در سال ۱۳۹۷ بیش از ۷۰۰ میلیون دلار بوده است. در این میان با وجود برخی محدودیتها سهم گروه داروها و فرآوردههای گیاهی خاص، بیش از صد میلیون دلار بوده است. البته، باید تلاش کرد تا این سبد صادراتی متنوعتر باشد. باید تمام ظرفیت گیاهان دارویی کشور را در حوزه صادرات به کار ببریم.
وی زیره، رازیانه، موسیر، گلمحمدی، گشنیز و شیرینبیان را از جمله محصولاتی دانست که از ظرفیت خوبی برای توسعه و تولید منتهی به صادرات برخوردار هستند.
محمد حسن عصاره دبیر این ستاد گفت: صنعت گیاهان دارویی و فرآوردههای طبیعی، از یک زیستبوم پویا و روبهرشد برخوردار است که هزاران فعال بخش خصوصی در آن فعالیت میکنند. در این میان، بر اساس گزارش سازمان غذا و دارو، حدود ۵۰۰ شرکت، به عنوان تولیدکننده فرآوردههای طبیعی و سنتی مطرح هستند.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته از این تعداد، حدود ۱۵۰ شرکت توانستهاند که محصولات خود را به خارج از کشور صادر کنند. با توجه به اینکه بیش از ۴ هزار دارو و فرآورده گیاهی و سنتی مجوز تولید اخذ کردهاند، باید تلاش کرد که تعداد صادرکنندگان این حوزه افزایش یابد. البته توسعه مقاصد صادراتی در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده های طبیعی و طب سنتی نیازمند برخورداری از دانش بازاریابی بینالمللی است.
وی با اشاره به محدودیتهای ناشی از تحریم و مشکل نقل و انتقال پول، افزود: باید به صادرکننده کمک کرد که علاوه بر غلبه بر این چالشها، مزیت رقابتی کالای صادراتی خود را افزایش دهد. با توجه به ارزش افزوده کم صادرات به روش خام فروشی، بیشتر بستههای حمایتی به صادرات محصولات فرآوری شده، تخصیص یافته است که از ارزش افزوده بالاتری برخوردار هستند.
عصاره افزود: ارزش کل صادرات صورت گرفته در حوزه گیاهان دارویی و فرآوردههای سنتی در سال ۱۳۹۷ بیش از ۷۰۰ میلیون دلار بوده است. در این میان با وجود برخی محدودیتها سهم گروه داروها و فرآوردههای گیاهی خاص، بیش از صد میلیون دلار بوده است. البته، باید تلاش کرد تا این سبد صادراتی متنوعتر باشد. باید تمام ظرفیت گیاهان دارویی کشور را در حوزه صادرات به کار ببریم.
وی زیره، رازیانه، موسیر، گلمحمدی، گشنیز و شیرینبیان را از جمله محصولاتی دانست که از ظرفیت خوبی برای توسعه و تولید منتهی به صادرات برخوردار هستند.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.