کد خبر:۸۶۸۵۴۵
در برنامه «به وقت ایران» مطرح شد؛

حکیم زاده: فرهنگ سازی باید از خانواده آغاز شود / زاهدی: اختلاف طبقاتی باعث بی‌عدالتی در آموزش می‌شود

حکیم زاده گفت: فرهنگ سازی باید از خانواده آغاز شود. برای آموزش فرهنگ‌سازی به خانواده، نهاد تعلیم و تربیت برنامه‌های صدا و سیما و ... می‌تواند تاثیرگذار باشند.
 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی برنامه، «به وقت ایران» شب گذشته به موضوع مهارت آموزش کودک پرداخت. طبق روال هرشب، برنامه با اجرای شهرام شکیبا آغاز شد.

شکیبا با اشاره به آمار طبقه بندی جمعیتی کشور گفت: ۱۵ درصد از جمعیت کشور زیر ۱۰ سال است. ما برای آموزش مهارت به کودکان چه کرده ایم، چه می‌کنیم و چه باید بکنیم.

شکیبا با عنوان کردن این مقدمه از دو مهمان این برنامه، دکتر محمد زاهدی وزیر اسبق دولت نهم و همچنین خانم دکتر رضوان حکیم زاده نماینده اسبق هیأت اجرایی جذب هیأت علمی دانشگاه تهران در کارگروه صلاحیت‌های علمی گروه روش‌ها، دعوت کرد که به داخل استودیوی «به وقت ایران» حضور پیدا کنند.

گفتنی است برنامه شب گذشته به دلیل موضوع بسیار نزدیک با تمامی مردم از تمامی اقشار، از قالب چالشی و مناظره به سمت تعاملی بین مهمانان مبدل شد.

مشروح کامل این برنامه به شرح زیر است:

شکیبا: از چه زمان باید آموزش مهارت‌ها آغاز شود؟

حکیم زاده: با نگاهی به علم تعلیم و تربیت، سن شروع مهارت آموزی از سنین اولیه کودکی می‌باشد. این فرصت طلایی نباید از دست برود. مهارت‌های زندگی باید از سن کم آغاز شود. در کشور ما از دوره متوسطه آغاز می‌شود که بیشتر مهارت‌ها مربوط به شغل‌ها است. الان قرار است هر دانش آموز یک مهارت خاص در پایان دوره مدرسه بیاموزد.

شکیبا: آقای زاهدی وضعیت آموزش مهارت‌ها به کودکان به چه شکلی است؟

زاهدی: تصویب سند نقشه جامع علمی کشور در سال ۸۹ در بیانیه ارزش‌ها در بند ۳ بدین گونه است: تلفیق آموزش با تربیت، پژوهش و مهارت. الگوی نظام باید به صورت تلفیقی انجام شود بدین صورت که آموزش از دوره ابتدایی آغاز شود. متاسفانه تاکنون در آموزش و پرورش مهارت به صورت تخصصی نداشته‌ایم ما باید بحث مهارت از پیش دبستانی و مهد کودک آغاز کنیم. نقدی به صحبت خانوم دکتر که محدود کردن آموزش در دوران متوسطه است وارد است. کشور‌های پیشرفته چیزی به عنوان سرایدار ندارند چراکه همه با قوانین و امور کار‌ها آشنا می‌شوند و فعالیت می‌کنند و بدین گونه مهارت آموزی می‌شود.

شکیبا: نظر شما درباره صحبت‌های آقای زاهدی چیست آیا با نظر ایشان موافقید یا خیر؟

حکیم زاده: مهارت‌هایی که باید از کودکی آغاز شود باید از ۳ سالگی شروع شود ۸۰ درصد کشور‌های موفق کودکان از سن سه سالگی به مهد می‌روند. درباره باید‌ها صحبت می‌کنیم باید آموزش از سنین کودکی آغاز شود و حتی زودتر از آن خانواده می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.

شکیبا: بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی در سیستم تربیتی بسیار بحث شده است، اما چرا تاکنون اتفاق خاصی نیفتاده است؟

زاهدی: سال ۸۹ سیاست‌گذاری مهارت‌آموزی از سنین کودکی آغاز شد یعنی بحث عملیاتی شدن مهارت‌ها در مدارس آغاز شد. نقدی به مهد کودک‌ها وارد است که امتیاز دهی را بهزیستی می‌دهد، اما نظارت در دست آموزش و پرورش است اتفاقی که در این بین پیش می‌آید مهد‌های کودک، چون امتیاز را از بهزیستی گرفته‌اند به آن سمت سوق داده می‌شوند و در این بین آموزش و پرورش نادیده گرفته می‌شود و این امر باعث کمرنگ شدن آموزش و پرورش و سیاست‌های کلان و تحول می‌شود.

شکیبا: وضعیت امتیاز بهزیستی و نظارت با آموزش و پرورش از نظر شما چگونه است؟

حکیم زاده: مدیریت یکپارچه باید حاکم بر بحث اداره تربیت کودکان باشد هر جا که این امر اتفاق نیفتد دچار چالش و مشکل می‌شویم

شکیبا: آیا نظارتی بر تربیت کودکانه ماهر مهد‌های کودک و کلاس‌های آموزشی برای کودکان وجود دارد این نظارت‌ها باید از کجا آغاز شود؟

حکیم زاده: سال‌هاست که دانشگاه اهمیت بسیار زیادی در بین مردم دارد به همین دلیل خانواده‌ها هم به دلیل اهمیت به دانشگاه بحث مهارت آموزی را جدی نمی‌گیرند. فرهنگ سازی نیاز به برنامه جامع دارد باید این گرایش در خانواده و دانش آموز وجود داشته باشد.

شکیبا: چه کسی باید فرهنگ سازی را مشخص و نظارت کند؟

حکیم زاده: فرهنگ سازی باید از خانواده آغاز شود. برای آموزش فرهنگ‌سازی به خانواده، نهاد تعلیم و تربیت برنامه‌های صدا و سیما و ... می‌تواند تاثیرگذار باشند.

شکیبا: آیا میشود متولی نظارت و آموزش دهی در مهد‌های کودک یکی شود؟

زاهدی: اگر قانون گذاری شود می‌توان متولی‌ها یکی شوند، اما بحث فرهنگ سازی نقطه شروع خانواده است و در گام بعدی مربی‌ها و معلم‌ها می‌باشند ایجاد فضای کاذب برای بچه‌ها از سوی خانواده‌ها و حتی از بابت استخدامی، تعیین نوع رشته و تحصیلات جزیی از فرهنگ‌های غلط است که به دنبال مهارت آموزی نیستند

در میان صحبت‌های میهمانان برنامه مصاحبه آنلاین با آقای شه‌شناس برقرار شد که نظر ایشان درباره صحبت‌ها به شرح زیر می‌باشد:

شه‌شناس: مفهوم کودک و نوجوان باید از هم جدا باشد باید آموزش سن کودک ۳ تا ۱۲ و نوجوان ۱۳ تا ۱۸ سال با هم متفاوت باشد. در کشور ما محتوای مناسب برای آموزش وجود ندارد متاسفانه بچه‌های ۸ و ۹ ساله در بحث سکه و دلار بسیار شرکت می‌کنند که این باعث جلوگیری از فعالیت و خلاقیت کودکان می‌شود و این باعث دچار مشکل در سنین بالا و حتی برای کشور می‌باشد.

شکیبا: با توجه به صحبت‌های آقای شه شناس آیا محتوای مناسب نداریم؟

حکیم زاده: ما از بابت محتوا خیلی مشکل نداریم، اما در بحث مهارت‌آموزی برنامه در دست اجرا نداریم باید محتوا‌های موجود تبدیل به مهارت آموزشی شوند و تنوع استعداد‌ها در بچه‌ها را به رسمیت بشناسیم.

شکیبا: با توجه به اسناد نوشته شده کجای کار ایراد دارد؟

حکیم‌زاده: کسانی که ما به عنوان مربی به کار می‌گیریم باید مهارت کافی داشته باشند علاوه بر بحث نگرش در سطح خانواده‌ها تعلیم و تربیت بحث تخصصی می‌باشد.

شکیبا: آیا باید اول قانون تصویب شود تا فرهنگ سازی شود؟

زاهدی: قانون به اندازه کافی برای این موضوع داریم، اما باید محتوا تعریف شود، برای مثال نظم و پاکیزگی ادب و ... برای کودکان محتوا می‌شود، اما نوع محتوا فرق دارد، باید مرجعی باشد که صلاحیت مربی به کار گرفته شده را تشخیص دهد.

میهمان آنلاین دوم برنامه خانم فراهانی درباره موضوع برنامه صحبت کردند که به شرح زیر می‌باشد:

خانم فراهانی: زمانی که کودکان گوشی و تبلت به دست می‌گیرند و از همان زمان محتوای آموزشی برای بچه‌ها آغاز می‌شود حجم زیاد این محتوا‌ها برای تولیدات خارج از کشور است و باید تمرکز روی تولید محتوا باشد خیلی از مهارت‌ها را با بازی میتوان آموزش داد.

شکیبا: بحث عدالت آموزشی در کشور چگونه است؟

حکیم زاده: برنامه‌ها در آموزش و پرورش تدوین می‌شوند که در کل کشور یکسان است، اما مکانات خانواده و منطقه‌ای تاثیر گذار است رقابت‌های بیجای خانواده‌ها برای ثبت نام فرزندان در انواع کلاس‌های آموزشی بدون در نظر گرفتن استعداد‌ها باعث ضعف در مهارت آموزی می‌شود. آموزش مهارت‌های زندگی از کودکی برای همه لازم است. فرستادن مربیان با توانایی بالا در مناطق محروم یکی از عواملی است که می‌تواند به عدالت در آموزش کمک کند.

شکیبا: مجلس کنونی باید به جای افزودن قانونگذاری نظارت را بیشتر کند، از ابزار‌های نظارتی مجلس چه مقداری استفاده می‌شود؟

زاهدی: وظیفه نظارت بر عهده شورای عالی فرهنگی است در بحث نظارت نباید کوتاه آمد طبق جلسه‌ای که با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتیم، از طرف مجلس اعلام آمادگی کمک کردیم. در فرهنگ‌سازی اختلاف طبقاتی بسیار مهم است. در کشور‌های پیشرفته اختلاف درآمدی حداکثر ۷ برابر است، اما در کشور ما خیلی بیشتر از این رقم می‌باشد، این امر باعث می‌شود که از دوران کودکی خانواده‌ها به دنبال آموزش کودکان برای درآمد در آینده باشند. باید اختلاف طبقاتی و بی‌عدالتی در این باره وجود نداشته باشد. اصلاح قوانین استخدامی نکته مهم دیگری در فرهنگ سازی است که موضوع صلاحیت استخدام مهارت حرفه‌ای بسیار مهم می‌باشد.

حکیم زاده: با توجه به اهمیت این موضوع انشاالله وقت دیگری برای ادامه بحث باشد چرا که بحث بسیار مهم و وقت کم است.

شکیبا در پایان برنامه توضیح داد: در این برنامه بیشتر بحث فرهنگی مطرح شد و جناب زاهدی نیز بحث‌های قانونی را مطرح کردند که امیدواریم در کنار یکدیگر بحث نظارتی بیشتر پیگیری شود.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار