هاشمی از امضای تفاهم نامهای ساماندهی حاملان چرخ دستی فعال در محدوده بازار تهران خبر داد؛ و گفت: اصلیترین معضل امروزه که در بازار لمس میشود، تردد موتورسواران است.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سید مناف هاشمی در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری ساماندهی حاملان چرخ دستی با بیان اینکه منطقه ۱۲ به نوعی تاریخ و قلب تهران است، افزود: حفظ این نقش و تاریخ با کارکردهای امروزی، بسیار مهم است. ۴۵ درصد بازار ایران در شهر تهران متمرکز است که نیمی از ۴۵ درصد در منطقه ۱۲ وجود دارد؛ بنابراین مشکلات این منطقه بیش از سایر حوزهها و مناطق است.
معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران ایجاد هماهنگی بین ماهیت و ساختار اصلی بازار بزرگ تهران با نحوه عملکرد و فعالیتهای تجاری کنونی در آن را از ضروریترین اقدامات جهت بازگرداندن نظم و انضباط در عبور و مرور و حمل و نقل کالا در داخل بازار دانست و گفت: درحال حاضر راستههای بازار با تراکم بالای فعالیتهای تجاری بدون ضابطه مواجه بوده و حضور و تردد قابل توجه حاملین کالا در قالب انواع چرخ دستیها در کنار حجم انبوه عابرین پیاده، عملاً سطح سرویس تردد در بازار را در بدترین خود وضعیت قرار داده است.
معاون شهردار تهران با تاکید بر ضرورت ساماندهی چرخ دستیها و حاملان بار و کالا در محدوده مرکزی شهر، یادآور شد: تجربه ساماندهی چرخهای دستی در گذشته وجود داشته، اما موفق نبوده است، از این رو طرح ساماندهی گاری و چرخ دستیهای محدوده بازار به منظور ایجاد مدیریت سامانه حمل بار جهت بالا بردن امنیت و سرعت از مبدا به مقصد، شناسایی و ساماندهی باربران و حمایت حقوقی، اجتماعی و رفاهی انان، طراحی انواع مختلف چرخهای دستی متناسب با حجم بار و بدون ایجاد مزاحمت برای شهروندان و همچنین پیشگیری از سرقتهای احتمالی و جابه جایی کالاهای غیر مجاز و قاچاق، ایجاد انضباط ترافیکی در بازار، کنترل هزینه حمل بار برای کسبه و شهروندان و رعایت امنیت سرعت و کیفیت در حمل بار اجرایی میشود.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات اصلی در مناطق مرکزی شهر تهران نبود پارکینگهای محلی است که باید از منابع کسری پارکینگ ساخته شود. ادامه داد: اصلیترین معضل امروزه که در بازار لمس میشود، موتورسواران است.
هاشمی مهمترین مشکل بازار تهران را تردد موتورسواران دانست و گفت: استفاده موتورسواران از پیاده روها، امنیت عابران پیاده را به خطر میاندازد؛ که این موضوع در منطقه ۱۲ تهران بیشتر مشاهده میشود.
معاون شهردار تهران در پایان ابراز امیدواری کرد: با امضای این تفاهمنامه ساماندهی حاملان چرخ دستی انجام شود و دولت برای آنها تسهیلات و وامهای درنظر بگیرد. با انجام این تفاهمنامه شناسایی و ثبت اطلاعات حاملان چرخ دستی انجام خواهد و شد و دولت به منظور ارائه تسهیلات به آنها میتواند از بانک اطلاعاتی شهرداری تهران استفاده کند. باید حواسمان باشد که زندگی این اقشار سختتر نشود.
نقش اساسی اصناف بازار در ساماندهی حاملان چرخ دستی
مهدی اسماعیل بیگی، معاون بار و کالا سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره ضرورت این تفاهمنامه، گفت: بازار تهران به عنوان قطب اقتصادی کشور و تهران شناخته میشود. روزانه ۴ هزار و ۵۰۰ تن بار به صورت خرده بار در بازار تهران حمل میشود. به علت محدودیتهایی که در معابر بازار تهران اعمال میشود، امکان تردد خودروهای باربری وجود ندارد بنابراین چرخ دستیها نقش اساسی حمل بار را ایفا میکنند.
وی با بیان اینکه طی سالهای متمادی نگاه درست و جامعی به چرخ دستیها نشده است، افزود: علت آن ندادن هویت شغلی مستقل به حاملان چرخ دستیها است. برای نخستینبار در تاریخ این صنف، ارائه پروانه بهره برداری و هویت بخشی به فعالیت چرخ دستیها انجام میشود.
اسماعیل بیگی ضمن اشاره به نقش اساسی مجموعه اصناف بازار به عنوان صاحبان بازار در طرح ساماندهی چرخ دستیها، گفت: در گذشته طرحهای مقطعی بدون جامعه اصناف بازار به صورت پلیسی انجام شده بود که به شکست انجامید.
به گفته او؛ بستر نرم افزاری از سمت معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برای ثبت بانک اطلاعاتی حاملان چرخ دستی و صدور پروانه آماده شده که تحت نظارت عالی وزارت کشور صورت گرفته است.
معاون بار و کالا سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره مشکلات چرخ دستیها توضیح داد: مشکلات بسیاری در حوزه حاملان چرخ دستی اعم از قیمت گذاری نامناسب، عدم اعتماد، مشکلات معیشتی حاملان چرخ دستی، آسیبهای فیزیکی به عابران و … وجود دارد. یکی دیگر از مشکلات مهم و جدی اختلال در ترددها در محدوده بازار تهران به علت تردد نادرست چرخ دستیها است. امضای این تفاهمنامه مقدمهای برای همکاریهای گستردهتر در منطقه ۱۲ و حل مشکلات بازار تهران خواهد بود.
هر اقدامی با مشارکت ذی نفعان خواهد بود
علی سعادتی، شهردار منطقه ۱۲ شهر تهران، در ادامه مراسم بیان کرد: موضوعات منطقه ۱۲، پیچیده و منحصر به فرد است. علت حضور و فعالیت گسترده حاملان چرخ دستی برای امرار معیشت است. موضوع چرخ دستیها، پدیده جدیدی نیست و از سالیان گذشته همراه با مشکلات کم و زیاد وجود داشته است.
او در ادامه افزود: غفلت عمومی در مدیریت شهری گذشته برای سیاست گذاریها در اینباره وجود داشته که آن غفلت عدم استفاده از مشارکت مخاطبان، شهروندان و بازاریان است، اما امروز فصل جدیدی از این نوع اقدام با مشارکت ذی نفعان رقم میخورد. بسیاری از پروژهها علی رغم صرف انرژی و هزینههای سنگین بدون مشارکت مردم و ذی نفعان نتیجه مثبتی نداشته است.
شهردار منطقه ۱۲ شهر تهران هدف طرح را ساماندهی، شناسایی و کنترل بهتر و بیشتر به منظور ارائه خدمات باکیفیتتر به شهروندان ذکر کرد و یادآور شد: با اجرای این اقدام امنیت محیطی و بزههای محیطی ناشی از این فعالیت کاهش پیدا خواهد کرد. امید است که این تفاهمنامه زمینهای برای حل دیگر معضلات دهها ساله با یک رویکرد مشارکتی و همراه با استفاده از ظرفیتهای اصناف و بازاریان باشد.