مهیار علیزاده آهنگساز جوان از آماده سازی قطعهای برای یک سریال در ژانر وحشت خبر داد که با فضای این روزهای کرونایی جامعه هم سنخ شده است.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مهیار علیزاده که مهمان منصور ضابطیان در برنامه «پنجشنبه جمعه» بود، جمعه شب ۱۱ مهر در پاسخ به این پرسش که اوضاع موسیقی را در زمان همه گیری کرونا چطور ارزیابی میکند، گفت: به شخصه برای من فرصتی ایجاد کرد تا بتوانم به کارهای نیمه تمام و پروژههای عقب افتاده ام سر و سامانی بدهم و پیش تولید یکی دو تا از کارهای جدیدم را آغاز کردم.
وی اضافه کرد: قطعهای را به صورت آزمایشی برای سریالی با ژانر ترس و وحشت آماده کرده بودم که نهایی شد، ولی چند وقت پیش از آنجایی که علاقه خاصی به این قطعه داشتم، در حال مرور آن با خودم بودم که ناگاه احساس کردم فضای این قطعه هم سنخ فضای امروز کرونایی جامعه هست.
علیزاده بیان کرد: به همین جهت این قطعه بی کلام را دوباره ویرایش کردم و ساختم، جالب آن که مورد تقدیر و تحسین یکی از ارگانهای سازمان سلامت جهانی هم قرار گرفت، اما با توجه به شرایط نامساعد و مشکلات کشور پس از کرونا حتی کوچکترین صحبتی در مورد آن در فضای مجازی نکردم. امیدوارم هر چه زودتر این بیماری رخت برکند، ولی مطمئنا من برایش دیگر قطعهای نخواهم ساخت.
این آهنگساز جوان درباره علت استقبال بیشتر مخاطبان از آلبوم «دخت پری وار» که با صدای علیرضا قربانی اجرا شد، اینگونه توضیح داد: من و علیرضا قربانی در آلبوم «حریق خزان» نیز همکاری داشتیم که مورد استقبال بسیاری از هنر دوستان قرار گرفت، اما در آلبوم «دخت پری وار» قطعهای از سریال «پرده نشین» با همین نام جای گرفت که باعث شد این قطعه در هنگام پخش به کرات شنیده شود علی الخصوص که این بار شنوندگان در انتظار شنیدن آلبومی دیگر از همکاری من و علیرضا بودند.
وی ادامه داد: شاید از دیگر دلایل قوت آن آلبومها آزادی بی حد و حصر من در ساخت موسیقی ام بود که حال چنین اتفاقی دیگر رخ نمیدهد، در آن زمان که من درگیر ساخت آلبوم «حریق خزان» بودم تمام فکر و ذکرم بر قطعات بود، ولی متاسفانه امروز به مسائلی نظیر اینکه جامعه چه برخوردی با قطعات من خواهد داشت فکر میکنم که باعث تقابل روحی من و جامعه ام میشود.
نامزد دریافت جایزه بهترین موسیقی تیتراژ فیلم و سریال برای سریال «پرده نشین» در پانزدهمین جشن حافظ با ابراز تاسف از نگاه اغراق آمیز مخاطب به مسائل و حاشیههای ایجاد شده یادآور شد: کافی است یک عنصر نامطلوب در اثر هویدا شود، این باعث میشود هنرمند نتواند به صورت بکر و هنری به سوژه و موضوع خود بپردازد خصوصا که در این مواقع خواننده خود را در موضوع دخالت نخواهد داد، همانطور که در سینما تمام تیرها رو به سیبل کارگردان است در موسیقی نیز تمام اشکالات را منتسب به آهنگساز میدانند. همین امر باعث میشود پای شما برای قدمهای دیگر سست شود و از آن به بعد با احتیاط بیشتری به جلو بروی.
برنده جایزه باربد بهترین آهنگسازی موسیقی ایرانی با کلام در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر برای آلبوم «دخت پری وار» علت انتخاب شعر زیبای دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن را در این قطعه چنین بیان کرد: تمام قطعات این آلبوم به جز دو الی سه قطعه به انتخاب خود علیرضا قربانی بود و او درخواست ساخت موسیقی برای این اشعار را به من داد، هر چند قطعه «صبح آزادی» که شعر آن سروده اقای ابتهاج است بیشتر مورد علاقه من است، ولی شعر آقای اسلامی از مدتها پیش علیرضا قربانی را به خود درگیر کرده بود و حتی بعضی اوقات آنها را با خود زمزمه میکرد. جالب آن که ما تا چند دقیقه قبل از انتشار آلبوم حتی اسم آلبوم را هم نمیدانستیم، ولی الحق که اسم زیباییست.
«پنجشنبه جمعه» با اجرای منصور ضابطیان و به تهیه کنندگی زهرا قائدی هر هفته پنجشنبه و جمعه ساعت ۲۲ همزمان با پخش صوتی از رادیو ایران به صورت تصویری نیز از سایت این شبکه رادیویی پخش میشود.