پیوند عمیق تاریخ اسلام و ایران با یکدیگر و درام بی نقص و تاثیر گذار موجود در تاریخ اسلام همواره جذاب و تاثیر گذار بوده و این مهم اطمینان به تولید یک مجموعه جذاب از تاریخ اسلام از منظر تیمی ایرانی را در ما نهادینه کرد.
گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ سفیر عشق بازی رایانهای اکشنی بود که در هفتههای گذشته رونمایی و عرضه شد. سفیر عشق یک بازی سه گانه است که قصد دارد با استانداردهای بالا به روایت بخش پررنگی از تاریخ اسلام یعنی دوران امامت امام حسین(ع) بپردازد. قسمت اول این بازی کاملا ایرانی با محوریت شخصیت حضرت مسلم(ع) ساخته شده و داستان شخصیتی ایرانی به نام مهران در دوران امام حسین (ع) است که برای دیدن مسلم بن عقیل از شهر ری راهی کوفه میشود و وقایع بازی از دید این شخصیت خیالی روایت میشود. ویژگی مهم بازی سفیر عشق برخورداری از استانداردهای بالا در بازی سازی است و این بازی از لحاظ گرافیک در رتبه بالایی نسبت به تمامی بازیهای ایرانی قرار دارد. روایت تاریخ اسلام و پیچیدگیهایش با بهره گیری از یک بازی رایانهای ویژگی مهم تیم سازنده سفیر عشق است و به همین بهانه با مهندس جعفری جوزانی مدیر مرکز متنا سازمان بسیج و تهیه کننده بازی و امیر رهبر مدیر روابط عمومی مرکزمتنا سازمان بسیج از عوامل بازی گفتگویی داشتیم که آن را میخوانید:
چطور شد که به سراغ شخصیت حضرت مسلم (ع) برای ساخت بازی رفتید؟ مهندس جعفری جوزانی تهیه کننده بازی: از یک سو پیوند عمیق تاریخ اسلام و ایران با یکدیگر و درام بی نقص و تاثیر گذار موجود در تاریخ اسلام همواره جذاب و تاثیر گذار بوده و این مهم اطمینان به تولید یک مجموعه جذاب از تاریخ اسلام از منظر تیمی ایرانی را در ما نهادینه کرد. بدین ترتیب با ورود به داستان مسلم ابن عقیل (ع) و حضور کارکتر مهران ایرانی در این فضا روایت خود را آغاز و با این کارکتر رشد و نمو یافته در دامن سفیر عشق به موضوعات تاثیرگذار دیگر خواهیم پرداخت. از سوی دیگر خود شخصیت مسلم ابن عقیل (ع) و چرخشهای روایی درونی این روایت غم انگیز تاریخی همواره برای من از دوران کودکی جذاب بود و با بستن چشمان حال و هوای آن را تصویر میکردم. با پخش سریال مختار نامه و پرداخت بی نظیر جناب میرباقری به این داستان به تولید یک بازی رایانهای بر مبنای روایت حضور مسلم ابن عقیل (ع) در کوفه مطمئن شدم.
روایت صحیح از حوزه تاریخ اسلام حساسیتها و پیچیدگیهای خاصی دارد؛ با این وجود ساخت بازی رایانهای با این محوریت سخت نبود؟ مهندس جعفری جوزانی: بی تردید این یکی از سختترین بخشهای تولید بازی سفیر عشق بود. به همین دلیل در دو سال اول ضمن پیشبرد فرآیند پیش تولید، یک تیم تحقیقاتی حرفهای بر روی داستان و مستندات تاریخی آن کار کرده و در نهایت متون تدوین شده به رویت و تایید مراجع عالی رسیده تا ضمن خلق یک اثر بی نظیر در حوزه فنی بازیهای رایانهای ایرانی و حتی خاورمیانه، یک تجربه مستند و قابل اتکا نیز به مخاطب تقدیم شود.
چه تهمیداتی برای ارائه یک تصویر دقیق در خلال بازی رایانهای اندیشیده بودید؟ امیر رهبر: ترکیب دقیقی از تاریخ و داستان. بدین ترتیب که جهت حفظ انسجام اثر یک خط تاریخی در بازی سفیر عشق وجود دارد، اما برای همراه کردن مخاطب و رسیدن به اصل سرگرم کننده بودن که بی تردید وظیفه اصلی یک بازی رایانهای است روایتی جذاب از دید مهران ایرانی که کارکتر کاملا خیالی است، طراحی و در اثر پیاده سازی شد.
فکر میکنید بازی رایانهای با این محوریت چقدر در شناخت صحیح تاریخ اسلام و شخصیتهای مهم آن اثرگذار است؟ رهبر: یک اصل مهم همراه شدن مخاطب با اثر است. هر چقدر مخاطب با اثر همراه شود تاثیر گذاری آن نیز بیشتر خواهد بود. سفیر عشق تمام تلاش خود را بر ارائه لحظاتی سرگرم کننده، با کیفیتی در استاندارد بین المللی و چشم نواز کرده است تا مخاطب ضمن لذدت بردن از بازی، در لایههای دوم و سوم محتوا با مفهوم این اثر فاخر اسلامی نیز آشنا گردد و هم ذات پنداری صحیحی را به دست آورد.
با توجه به سیر تاریخی قسمت دوم این بازی به وقایع کربلا خواهد پرداخت؟ کربلا را از چه زاویهای قرار است روایت کند؟ مهندس جعفری جوزانی: قسمت دوم این اثر به شکل گیری قیام مختار ثقفی میپردازد. در قالب چند گذشته نمایی به حوادت کربلا به صورت غیر مستقیم و از دید مختار خواهیم پرداخت. یک روایت منسجم که مخاطب را این بار از زاویهای بسیار بدیع با این موضوع همراه خواهد ساخت. کربلا، غربت و ظلم سه کلید واژه اثر فصل قیام هستتند که در نسخه سوم (فصل انتقام) به کربلا، خونخواهی و تقاص خواهیم پرداخت.
با وجود پیوستهای مهم فرهنگی و دینی در این بازی و اهمیت جذب مخاطب برای دریافت این محتوا، سفیر عشق چه ویژگیهای منحصر به فردی دارد که باعث میشود نوجوانان و جوانان به سراغ آن بروند؟ مهندس جعفری جوزانی: رعایت تمامی استانداردهای روز تولید بازیهای رایانهای اعم از انتخاب یک ژانر محبوب (اکشن شمشیر بازی) تا کارکترهای متنوع، انیمیشنهای نرم و روان موشن کپچر، سینماتیکهای متنوع، قابلیت ارتقا سلاح و سلاحهای متعدد همراه با قابلیتهای ویژه و مکانیکهای متنوعی نظیر پلتفرمینگ، مخفی کاری، اسب سواری و ... مخاطب را برای چند ساعت با خود همراه خواهد ساخت.
فکر میکنید برای ساخت بازی رایانهای با این کیفیت در کشورمان چه کمبودها و مشکلاتی وجود دارد؟ مهندس جعفری جوزانی: بی تردید حمایتهای مالی و ایجاد زیر ساختهای مناسب جهت تبلیغ، توزیع و عرضه اثر از مهمترین کمبودهای صنعت بازیهای رایانهای در کشور است که اگر به درستی به آن توجه شود میتواند برای کشور چه از لحاظ فرهنگی و چه محتوایی تاثیر گذار باشد.
قسمت دوم این بازی تابستان 1400 و قسمت سوم آن قرار است محرم سال آینده راهی بازار شود. نسخه بین المللی این بازی سال آینده هم سال آینده به فروشگاه استیم و احتمالا اپیک گیمز خواهد رسید. همچین تیم سازنده سفیر عشق قصد دارند هفته آینده و همزمان با سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی از بازی رایانهای دیگری با محوریت این شهید به نام «ژنرال در سایه»رونمایی کنند.