رئیس دیوان محاسبات ضمن تبریک سالروز حماسه 9 دی و تسلیت به مناسبت ایام سوگواری شهادت حضرت زهرا (س) و سالروز شهادت سردار قاسم سلیمان و ابومهدی مهندس گفت: خلاصه گزارش درباره بودجه سال 1398 به عنوان سی و یکمین گزارش تفریغ بودجه پس از پیروزی انقلاب اسلامی مستند به اصل (55) قانون اساسی و ماده (219) آییننامه داخلی مجلس علیرغم ایجاد محدودیتهای ناشی از شیوع کرونا و تمدید مهلت جذب مصارف دولت در سال 1398 یک ماه قبل از موعد مقرر تهیه و در تاریخ 29 آذر ماه سال 1399 به مجلس ارسال شد.
بذرپاش یادآور شد: دیوان محاسبات با حسابرسی بالغ بر 3 هزار و 700 دستگاه اجرایی، بررسی و تلفیق بیش از 6 هزار و800 گزارش حسابرسی، عملکرد تبصرههای ماده واحده قانون بودجه سال 98 کل کشور، بررسی گزارشهای تلفیقی تعداد 274 تبصره، بند و جزء را در کارگروههای فنی و حقوقی، گزارش ماده واحده و تبصرههای ذیل آن را در 599 صفحه تهیه و در هیأت عمومی دیوان محاسبات به تصویب رساند.
وی در ادامه اظهار کرد: عملکرد بخشی از تبصرههای (1)، (4) ، (7) و (21) ماده واحده قانون بودجه سال 1398 کل کشور بر اساس نظر مراجع ذیصلاح دارای طبقهبندی بوده و گزارش آن به ریاست مجلس تقدیم شده است.
رئیس دیوان محاسبات خلاصه گزارش تفریغ بودجه سال 98 کل کشور را به شرح زیر قرائت کرد:
بخش اول: منابع و مصارف
در این بخش میزان منابع و مصارف قانون بودجه سال 1398 کل کشور و تحقق آن در قالب بندهای ذیل ارائه میشود :
1-1) منابع
میزان تحقق منابع بودجه سال 1398 کل کشور، در جدول شماره (1) آمده است. بر اساس این جدول میزان پیشبینی منابع بودجه کل کشور پس از اعمال تغییرات، بالغ بر یک میلیون و نهصد و سی و پنج هزار و چهارصد و شصت و شش میلیارد (1.935.466.000.000.000) تومان بوده که مبلغ دو میلیون و یکصد و نود و پنج هزار و یکصد و بیست و نه میلیارد (2.195.129.000.000.000) تومان (معادل 4/113 %) محقق شده است.
جدول شماره 1) میزان تحقق منابع بودجه سال 1398 کل کشور ـ مبالغ به میلیارد تومان |
|||
عنوان |
مصوب پس از اعمال تغییرات |
تحققیافته |
درصد تحقق |
منابع عمومی دولت |
486.581 |
436.172 |
6/89 |
منابع اختصاصی |
71.427 |
57.344 |
3/80 |
منابع بودجه شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت |
1.430.293 * |
1.732.953 |
2/121 |
کسر میشود: ارقام دوبار منظورشده |
(52.835) |
(31.340) |
- |
منابع بودجه کل کشور |
1.935.466 |
2.195.129 |
4/113 |
* تغییرات قانونی منابع بودجه شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت ناشی از اصلاح بودجه مصوب مجامع برخی از دستگاههای اجرایی مذکور با تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور، میباشد.
2-1) مصارف
میزان تحقق مصارف بودجه سال 1398 کل کشور، در جدول شماره (2)
درج شده است. بر اساس این جدول، میزان پیشبینی مصارف بودجه کل کشور پس از اعمال تغییرات، بالغ بر یک میلیون و نهصد و چهل و نه هزار و نهصد و هفتاد و دو میلیارد (1.949.972.000.000.000) تومان بوده که مبلغ دو میلیون و یکصد و نود و یک هزار و هشتصد و شصت و پنج میلیارد (2.191.865.000.000.000) تومان (معادل 4/112%) تحقق یافته است.
جدول شماره 2) میزان تحقق مصارف بودجه سال 1398 کل کشور ـ مبالغ به میلیارد تومان |
|||
عنوان |
مصوب پس از اعمال تغییرات |
تحققیافته |
درصد |
مصارف عمومی دولت |
503.215 * |
432.909 |
5/87 |
مصارف اختصاصی |
69.300 |
57.343 |
73 |
مصارف بودجه شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت |
1.430.293 ** |
1.732.953 |
2/121 |
کسر میشود: ارقام دوبار منظورشده |
52.835 |
31.340 |
- |
مصارف بودجه کل کشور |
1.949.972 |
2.191.865 |
4/112 |
* تغییرات مصارف عمومی دولت به تفصیل در گزارش تفریغ مادّه واحده قانون بودجه سال 1398 کل کشور درج شده است.
** تغییرات مصارف بودجه شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت ناشی از اصلاح بودجه مصوب مجامع برخی از دستگاههای اجرایی مذکور میباشد که به تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور رسیده است.
از جمله دلایل فزونی منابع نسبت به مصارف :
1- اعمال حساب مبلغ یک هزار و هفتصد و دو میلیارد (1.702.000.000.000) تومان از محل مازاد واریزی سنوات گذشته شرکتهای دولتی بابت سود سهام با بخشی از بدهی علیالحساب سود سهام سال جاری
2- اعمال حساب مبلغ هشتصد و سیزده میلیارد (813.000.000.000) تومان بابت تسویه بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی، از محل درآمد مربوط به ارایه حقالامتیاز تلفن همراه و ثابت در منابع بودجه و عدم ثبت آن در مصارف
3- اعمال حساب مبلغ هفتصد و چهل میلیارد (740.000.000.000) تومان از اسناد و اوراق مالی اسلامی منتشرشده در سال 1398 در بخش منابع و عدم ثبت آن در بخش مصارف.
3-1) تراز عملیاتی منابع و مصارف عمومی دولت
بر اساس قانون بودجه سال 1398 کل کشور پس از اعمال تغییرات، کسری تراز عملیاتی، بالغ بر یکصد و سی و سه هزار و ششصد و سی و دو میلیارد (133.632.000.000.000) تومان بوده که با توجه به میزان درآمدهای تحققیافته و مصارف اعتبارات هزینهای، کسری تراز عملیاتی در عمل به مبلغ یکصد و بیست و هفت هزار و دویست و چهل و دو میلیارد(127.242.000.000.000) تومان رسیده است. به عبارتی فزونی هزینه ها نسبت به درآمد عمومی به میزان 57.6 درصد می باشد. این مبلغ تماماً از محل واگذاری داراییهای مالی تأمین شده است.
تراز عملیاتی منابع و مصارف عمومی دولت به تفکیک بخشهای مختلف، به شرح جدول شماره (3) میباشد:
جدول شماره 3) تراز عملیاتی منابع و مصارف عمومی دولت ـ مبالغ به میلیارد تومان |
||||
---|---|---|---|---|
عنوان |
مصوب طبق قانون بودجه |
مصوب پس از اعمال تغییرات * |
تحققیافته ** |
|
مبلغ |
درصد |
|||
درآمدها |
238.983 |
238.983 |
220.789 |
4/92 |
اعتبارات هزینهای |
352.376 |
372.615 |
348.031 |
4/93 |
تراز عملیاتی |
(113.393) |
(133.632) |
(127.242) |
112 |
واگذاری داراییهای سرمایهای |
158.523 |
158.523 |
47.559 |
30 |
تملک داراییهای سرمایهای |
66.857 |
93.388 |
51.967 |
6/55 |
خالص داراییهای سرمایهای |
91.666 |
65.135 |
(4.408) |
- |
واگذاری داراییهای مالی |
51.075 |
89.075 |
167.824 |
4/188 |
تملک داراییهای مالی |
29.348 |
37.212 |
32.911 |
4/88 |
خالص داراییهای مالی |
21.727 |
51.863 |
134.913 |
- |
* اختلاف 16.634 میلیارد تومان جمع جبری خالص داراییهای سرمایهای و مالی پس از اعمال تغییرات با تراز عملیاتی، ناشی از اعمال حساب افزایش اعتبارات، خارج از سقف بودجه میباشد.
** دلایل فزونی خالص داراییهای مالی نسبت به تراز عملیاتی به مبلغ 3.263 میلیارد تومان، به تفصیل در گزارش تفریغ ماده واحده درج شده است.
بخش دوم: تبصرههای ماده واحده قانون بودجه
در این بخش وضعیت اجرای تبصرهها و عملکرد تعدادی از موضوعات مهم مندرج در احکام تبصرهها ارائه میشود :
1-2) وضعیت اجرای تبصرهها
نتایج کلی عملکرد احکام بودجه سال مذکور را که بر اساس ساختار احکام، تهیه و تنظیم گردیده به شرح زیر به استحضار می رساند :
2-2) خلاصهای از تفریغ مهمترین احکام تبصرهها :
در این قسمت عملکرد تعدادی از موضوعات با اهمیتِ مندرج در احکام تبصرههای ماده واحده تقدیم میشود :
|
|
|
(مبالغ به میلیارد تومان) |
||||
بدهی به سازمان تأمین اجتماعی |
بدهی به صندوق بازنشستگی کشور |
بدهی به صندوق بازنشستگی لشگری |
بدهی به صندوق بازنشستگی فولاد |
||||
طبق اعلام سازمان |
طبق تأییدیه سازمان حسابرسی (سال 1396) |
طبق اعلام صندوق |
طبق تأییدیه سازمان حسابرسی (سال 1392) |
طبق اعلام صندوق |
طبق تأییدیه سازمان حسابرسی (سال 1392) |
طبق اعلام صندوق |
طبق تأییدیه سازمان حسابرسی (سال 1394) |
181.905 |
105.368 |
3.592 |
188 |
12.997 |
780 |
34.622 |
9.000 |
در سال 1398، از محل بند (ﻫـ) تبصره (5)، مبلغ یک هزار و دویست و شصت و نه میلیارد (1.269.000.000.000) تومان از بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی و مبلغ بیست و هشت هزار میلیارد (28.000.000.000.000) تومان از بدهی دولت به صندوق بازنشستگی کشوری، به صورت اسناد خزانه اسلامی تسویه شده است. همچنین مبلغ هشتصد و سیزده میلیارد (813.000.000.000) تومان نیز از بدهی دولتی به سازمان تأمین اجتماعی از محل حقالامتیاز خدمات تلفن همراه/ثابت شرکتهای تابعه سازمان، تهاتر و تسویه شده است.
ابزارهای تأمین مالی دولت :
جدول شماره ) ابزارهای تأمین مالی دولت ـ اوراق مالی اسلامی مبالغ به میلیارد تومان |
|||||
ردیف |
مأخذ قانونی |
نوع |
پیش بینی |
منتشر شده |
درصد تحقق |
1 |
بند (ب) تبصره (5) |
اسناد خزانه اسلامی |
29.000 |
21.000 |
2/86 |
2 |
اوراق منفعت |
4.000 |
|||
3 |
بند (هـ) تبصره (5) |
اسناد خزانه اسلامی |
13.000 |
13.000 |
100 |
4 |
بند (ح) تبصره (5) |
اوراق سلف موازی استاندارد نفتخام سبک داخلی |
5.000 |
5.000 |
100 |
5 |
بند (ف) تبصره (5) |
اسناد خزانه اسلامی |
1.000 |
1.000 |
100 |
جمع اوراق منتشر شده بر اساس قانون بودجه سال 1398 |
48.000 |
44.000 |
6/91 |
||
مصوبات سی و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی |
|
38.000 |
|
||
جمع |
|
82.000 |
|
هدفمندکردن یارانهها
میزان مصارف قانون هدفمندکردن یارانهها در سال 1398 ـ مبالغ به میلیارد تومان |
|||
---|---|---|---|
شرح |
مبلغ پیشبینیشده در قانون |
مبلغ پرداختشده |
درصد به پیشبینی |
پرداختی به شرکتها |
78.079 |
64.991 |
2/83 |
پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها |
41.100 |
45.430 |
5/110 |
کاهش فقر مطلق خانوارهای هدف |
8.400 |
8.702 |
6/103 |
طرح تحول نظام سلامت |
4.900 |
6.183 |
2/126 |
یارانه نان و خرید تضمینی گندم |
6.145 |
3.440 |
60 |
سایر (حق بیمه سهم دولت اقشار خاص تأمین (%20) کمک به رزمندگان معسر و کسری هزینه درمان تکمیلی جانبازان و ایثارگران، پوشش بیمه اقشار خاص و . . . |
2.116 |
3.687 |
2/174 |
جمع |
140.740 |
132.433 |
1/94 |
یارانه معیشتی |
- |
10.500 |
|
جمع |
|
142.933 |
|
شایان ذکر است بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از حدود هفتاد و هفت میلیون و پانصد هزار (77.500.000) نفر یارانهبگیر سال 1398، قریب به بیست و چهار میلیون (24.000.000) نفر در سهدهک بالای درآمدی قرار دارند. دولت در اجرای جزء (1) بند (الف) تبصره (14) مبنی بر لزوم حذف سه دهک بالای درآمدی، صرفاً یارانه تعداد یک میلیون و پنج هزار و یکصد و بیست و چهار (1.005.124) نفر را حذف کرده است.
اصلاح ساختار بودجه کشور
در اجرای بند (هـ) تبصره (21)، دولت مکلف بوده است در راستای سیاست های کلی برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی، در چهارماهه اول سال 1398، نسبت به اصلاح ساختار بودجه کل کشور به نحوی اقدام کند که موجب تحقق تعادل و توازن منابع و مصارف بودجه همراه با اصلاح ساختار و نیز ساماندهی هزینه های جاری و عمرانی کشور شود. عملکرد سال 1398 حاکی است دولت جهت اصلاح ساختار بودجه سال 1398، اقدامی ننموده است.
همچنین در اجرای حکم بند "الف" تبصره (20) ماده واحده قانون بودجه سال 1398، نظام بودجهریزی مبتنی بر عملکرد به عنوان زیربنای اصلی اصلاح ساختار نظام بودجهریزی کشور، بطور کامل اجرایی نشده است. این موضوع، نظارت و حسابرسی عملکرد دستگاههای اجرایی، به عنوان فرآیند شناسایی ترک فعل مدیران را با مشکل مواجه نموده است.
پول، ارز و بانکداری :
1- ارز 4.200 تومانی
در سال 1398، کل ارز تأمین شده به نرخ ترجیحی 4.200 تومانی، حدود 15 میلیارد دلار بوده که نحوه تخصیص و تأمین آن به شرح جدول ذیل است.
«ارقام به دلار»
شرح |
مبلغ |
---|---|
کل ارز تأمین شده در سال 1398* |
14,950,286,846 |
کل ارز تأمین شده برای واردات کالا از گمرک در سال 1398* |
14,562,842,098 |
کل ارز تأمین شده برای خدمات و حق الزحمه واردات کالا و اقساط و یوزانس داخلی و .... |
383,160,500 |
کل ارز تأمین شده به صورت نقدی بابت وزارتخانه ها، بیماران و ... |
4,284,249 |
درصد ارز تأمین شده برای واردات کالا از گمرک |
97.41 |
کل ارز عودت شده از 1/1/1398 تا 20/9/1399 از محل تأمین ارز در سال 1398 |
153,273,645 |
کل ارز تخصیص داده شده بابت بازپرداخت اقساط حساب ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی |
169,144,996 |
* این محاسبات بدون در نظر گرفتن ارقام عودتی ارز می باشد ضمن اینکه اقساط تسهیلات حساب ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی نیز مستتر در محاسبات می باشد.
از آنجاییکه فرآیند ثبت سفارش، تخصیص و تأمین ارز و در نهایت واردات و نیز برگشت ارز، یک فرآیند زمانبر و قابل تمدید و خارج از حیطه یک سال بودجه ای می باشد و بین فرآیند تأمین و واردات کالاها، نمی توان به جز از طریق بررسی پروندهها به اطلاعات دقیقی دست یافت، تصمیم بر این شد که موضوع تأمین ارز براساس دادههای سامانه ارزی، از ابتدای سال 1397 (شروع نوسانات شدید ارزی و احتمال سوء استفاده از ثبت سفارش ها) منتهی به شهریور 1399، مورد بررسی قرار گرفته و کلیه اطلاعات و داده ها و اعداد و ارقام مورد استناد، از سامانه های بانک مرکزی، گمرک جمهوری اسلامی ایران، وزارت صمت، وزارت جهادکشاورزی و سایر مراجع مربوطه مورد استخراج و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است که میزان کل ارز تأمین شده طی دوره مذکور، به شرح جدول ذیل می باشد :
«ارقام به دلار»
شرح |
ارز تامین شده |
میزان ارز عودت شده تا تاریخ 20/9/1399 |
خالص ارز تامین شده |
|||
---|---|---|---|---|---|---|
سال 1397* |
سال 1398* |
شش ماهه اول 1399 * |
جمع کل* |
|||
کل ارز تأمین شده به نرخ ارز دولتی (42000 ریالی) ** |
31,416,141,133 |
14,950,286,846 |
4,447,238,304 |
50,813,666,283 |
814,961,736 |
49,998,704,547 |
کل ارز تأمین شده برای واردات کالا از گمرک** |
28,973,400,254 |
14,562,842,098 |
4,347,759,820 |
47,884,002,172 |
692,888,390 |
47,191,113,782 |
کل ارز تأمین شده برای خدمات، یوزانس و .... |
1,606,575,860 |
383,160,500 |
98,522,480 |
2,088,258,840 |
99,823,395 |
1,988,435,445 |
کل ارز تأمین شده به صورت نقدی بابت وزارتخانه ها، بیماران و ... |
836,165,019 |
4,284,250 |
956,004 |
841,405,272 |
22,249,952 |
819,155,320 |
درصد ارز تأمین شده برای واردات کالا از گمرک |
92.22 |
97.41 |
97.76 |
94 |
- |
94.4 |
*این محاسبات بر اساس تامین اولیه می باشد و ارزهای عودت شده و تامین های تغییر یافته در این محاسبات قرار نگرفته اند.
**شامل موارد پرداخت شده بابت بازپرداخت اقساط حساب ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی و فاینانس است.
اهم یافته های گزارش به شرح زیر است :
اهم اشکالات وارده بر تأمین و تخصیص ارز ترجیحی 4.200 تومانی :
در نهایت باید متذکر شد که هدف از اختصاص ارز 4.200 تومانی، کنترل قیمت ها از یک طرف و رساندن کالاها و تولیدات حاصل از آن با قیمت های ارزان به دست مردم و اقشار آسیبپذیر جامعه می باشد. مطابق نتایج گزارش در برخی موارد (از قبیل عدم واردات ها و توزیع ها در بازار آزاد)، در عمل اتفاق نیفتاده است، لذا باید یک سازوکار دقیق جهت جلوگیری از رانت خواری و دلالی در این زمینه و رسیدن کالاها یا یارانه آن به جامعه هدف با استفاده از ساختارهای تشکیلاتی و زیرساختی دولت صورت پذیرد.
2- عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور
در اجرای نظارتهای مستمر دیوان محاسبات کشور و پیرو گزارش ارز ترجیحی سال 1398، بررسیها نشان میدهد؛ از مجموع تعهدات صادراتی صادرکنندگان از تاریخ 22/1/1397 لغایت 30/4/1399 مجموعاً حدود مبلغ 14.8 میلیارد یورو تا تاریخ 30 آبان 1399 به چرخه اقتصادی برنگشته است. بانک مرکزی تا پایان تیر ماه ۱۳۹۹ تعداد 250 صادرکننده که مجموع تعهدات صادراتی آنها بالغ بر 5.7 میلیارد یورو است و ارز حاصل از صادرات را برگشت نداده بودند را به قوه قضاییه معرفی نموده است. طبق بررسیهای میدانی و اطلاعات واصله مشخص شده است که بسیاری از این افراد صادرکننده اصلی نبودهاند و صادرات از طریق اشخاص ثالث دیگری با اجاره کارت بازرگانی افراد فاقد اهلیت تجاری و بازرگانی، انجام گرفته است.
3- بخشودگی سود مطالبات صندوق توسعه ملی از دولت :
هیأت امنای صندوق توسعه ملی در تاریخ 9/11/1398 برخلاف مفاد ماده (16) قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور، موضوع اساسنامه صندوق توسعه ملی و خارج از اختیارات قانونی خود اقدام به بخشودگی سود مطالبات صندوق مذکور از دولت نمود که در اثر این اقدام، مبلغ 6/14 میلیارد دلار سود شناسایی شده ناشی از بدهیهای دولت صفر شده است. همچنین به موجب تصمیمات همین جلسه، کلیه مطالبات صندوق توسعه ملی از دولت که تا انتهای سال 1399 سررسید شده و یا میشوند تا تاریخ 15/6/1401 (بدون محاسبه وجه التزام) و با رعایت ضوابط و مقررات مربوط امهال گردید، این در حالیست که در ارتباط با هر یک از موضوعات تسهیلات پرداختی به دولت بر اساس مجوز قانونی مربوط تعیین تکلیف شده، بطوریکه بر اساس جزء (4) بند (ﻫ) تبصره 4 قانون بودجه سال 1398 بازپرداخت تسهیلات سال مزبور و نیز موارد برداشت از صندوق در بودجه سال 1397 میبایست در بودجههای سنواتی 1399 تا 1404 منظور و به صندوق واریز گردد.
4- بنگاهداری بانکهای دولتی و خلاء قانونی نظارت
در طی چند سال اخیر، بسیاری از بانکهای دولتی با استفاده از خلاء قانون نسبت به تأسیس شرکت های زیرمجموعه اقدام کردهاند، به نحوی که در پایان سال 1398 در کلیه بانکهای دولتی تعداد 396 شرکت زیرمجموعه (تا نسل دوم) وجود دارد. با عنایت به مفر قانونی مندرج در تبصره ذیل ماده (4) قانون محاسبات عمومی، بانکها با عدم پذیرش حاکمیت دولتی بر شرکتهای زیرمجموعه قائل به شمولیت رسیدگی دیوان محاسبات کشور نیستند. لذا پیشنهاد میشود؛ حکم قانونی برای نظارت دیوان محاسبات کشور بر این شرکت ها تصویب گردد.
5- مطالبات غیرجاری بانک ها و مؤسسات اعتباری
مبلغ 1.935 هزار میلیارد تومان از مجموع کل تسهیلات ارزی و ریالی بانکها و مؤسسات اعتباری (اعم از دولتی و غیردولتی) در پایان سال 1398، مبلغ 174 هزار میلیارد تومان مربوط به مطالبات غیرجاری است. از این میزان بالغ بر 73 هزار میلیارد تومان مربوط به مطالبات غیرجاری بانکهای دولتی بوده که از این رقم نیز مبلغ 59 هزار میلیارد تومان (81%) مرتبط با مطالبات مشکوکالوصول در بانکهای دولتی است. وفق آسیبشناسی صورت پذیرفته دیوان محاسبات کشور از مطالبات مشکوک الوصول، اهم موارد عدم رعایت قوانین و مقررات در اعطای تسهیلات عبارتست از عدم اخذ وثایق مناسب و مکفی از تسهیلات گیرندگان، عدم اعتبارسنجی صحیح مشتریان، عدم وجود تناسب بین سرمایه اولیه و گردش حساب مشتری با تسهیلات اعطایی، عدم اخذ گواهی تبصره (1) ماده (186) قانون مالیاتهای مستقیم و عدم اخذ صورتهای مالی حسابرسی شده مورد تأیید یا اظهارنامه مالیاتی و عدم استعلام در خصوص اطلاعات اعتباری متقاضی که در فرآیند رسیدگی دیوان محاسبات کشور میباشد.
واگذاری شرکت های دولتی
1- عملکرد منابع حاصل از واگذاری ها در سال 98
در سال 1398 از مجموع 6.188 میلیارد تومان وصولی ناشی از واگذاریها، علیرغم تحقق بیش از 100 درصد منابع، صرفاً مبلغ 1.996 میلیارد تومان از منابع وصولی در راستای تکالیف بودجهای مقرر در جداول شماره (13) و (18) قانون بودجه سال 1398 کل کشور توزیع و مصرف شده و 4.192 میلیارد تومان مغایر با موارد مصرف مقرر در ماده (29) قانون اجرای سیاست های کلی اصل (44) قانون اساسی، در سایر امور (بودجه عمومی) مصرف گردیده که این موضوع مانع از تحقق اهداف اجرای سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی و در سنوات اخیر نیز موضوعیت داشته است. شایان ذکر است بر اساس ماده (123) قانون برنامه ششم توسعه، سیاستهای کلی برنامه ششم و سایر سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) لازمالاجراء است.
2- اقدامات دیوان محاسبات کشور در راستای استیفای حقوق بیتالمال در واگذاریهای غیرقانونی
نتایج حاصل از رسیدگیهای و پیگیریهای مستمر دیوان محاسبات کشور در سال 1398 و 1399 درخصوص 8 فقره از واگذاریها به ارزش 2.760 میلیارد تومان که دارای ابهامات، اشکالات، انحرافات و تخلفات متعدد از جمله عدم احراز اهلیت متقاضیان، عدم قیمتگذاری مناسب و عدم نظارت صحیح پس از واگذاری بر خلاف قوانین و مقررات بوده است، منجر به ارسال 8 پرونده به دادسرای دیوان محاسبات و طرح رسیدگی در هیأتهای مستشاری حسب مورد گردیده است. شایان ذکر است در سالجاری 3 فقره از قراردادهای واگذاری در هیأت داوری فسخ و یا ابطال و توسط دادگاه تجدید نظر تأیید و 4 فقره در نوبت رسیدگی هیأت داوری قرار دارد. همچنین بر اساس بررسیهای میدانی ارزش بنگاههای مذکور در سال جاری بیش از 35.000 میلیارد تومان برآورد میگردد.
نتیجه اقدامات |
توضیحات اهم ایرادات و تخلفات |
مشخصات خریدار |
مبلغ واگذاری (بدون احتساب سود فروش اقساطی به میلیارد ریال) |
سال واگذاری |
نام شرکت واگذار شده |
ردیف |
---|---|---|---|---|---|---|
-ارسال موضوع به دادسرا، -تأئید تخلفات و ارسال دادخواست به هیأت مستشاری، -تشکیل جلسه هیات مستشاری و صدور قرار تقویم ضررو زیان، -ابطال قرارداد توسط هیأت داوری در تاریخ 23/07/1399، -تایید موضوع در شعبه 21 دادگاه عمومی- حقوقی تهران (تجدید نظر)، - عودت شرکت به دولت |
-عدم احراز اهلیت خریدار، -عدم قیمتگذاری صحیح اموال و کاهش قیمت، - فقدان اعتبار قیمت پایه تعیین شده، -استرداد سپرده شرکت در مزایده و بالتبع آن اتمام فرآیند مزایده و واگذاری سهام به نفر دوم بدون انجام مزایده مجدد و ...)، -عدم رعایت آییننامه نظام اقساطی و نحوه دریافت بهای حقوق قابل واگذاری |
شرکت شیرین عسل و شرکاء |
18،411 |
97 |
کشت و صنعت و دامپروری مغان |
1 |
- ارسال موضوع به دادسرا، -طرح موضوع در شعبه دادیاری، -ابطال قرارداد توسط هیأت داوری، -تایید موضوع توسط شعبه 21 دادگاه عمومی-حقوقی تهران (تجدید نظر)، -عودت شرکت به دولت |
- فقدان اعتبار قیمت پایه سهام مستند به بند (1) ماده(4) آئیننامه اجرایی شیوه قیمتگذاری بنگاهها، - عدم رعایت شرایط مندرج در آگهی مزایده درخصوص مهلت پرداخت ثمن نقدی معامله، -انعقاد قرارداد پس انقاضای فرآیند مزایده، |
شرکت تولید و توسعه پویا انرژی نگین سبز خاورمیانه |
5.205 |
97 |
شرکت تولید نیروی برق شاهرود |
2 |
- ارسال پرونده به دادسرا، -تأئید تخلفات و صدور دادخواست، -تشکیل محکمه هیأت مستشاری و صدور قرار تقویم ضرر و زیان، -ارسال دادخواست فسخ قرارداد به هیات داوری |
- عدم اهلیت سنجی خریدار، -عدم رعایت دستورالعمل نظارت، -فقدان اعتبار قیمت پایه، -عدم ایفای تعهدات قراردادی، -عدم پرداخت اقساط، -عدم شفافیت و تعیین تکلیف سرمایه گذاریهای انجام شده و عدم تعیین تکلیف بدهی ارزی |
امید اسدبیگی و شرکاء |
2،111 |
94 |
شرکتکشت و صنعت نیشکر هفتتپه |
3 |
- ارسال پرونده به دادسرا، -طرح موضوع در شعبه دادیاری، - ارسال دادخواست ابطال قرارداد به هیات داوری |
- عدم رعایت تبصره (3) ماده (24) قانون اجرای سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی مبنی بر ممنوعیت فروش سهام شرکت مشمول واگذاری به مدیران اجرایی همان بنگاه |
شرکت کارکنان بینالمللی مهندسی ایرانیان ایستاتوانتک |
760 |
96 |
شرکت بین المللی مهندسی ایران (ایریتک) |
4 |
- ارسال پرونده به دادسرا، -تأئید تخلفات و صدور دادخواست، - تشکیل محکمه هیأت مستشاری و صدور رای، -ارائه دادخواست فسخ به هیأت داوری، -رأی به رد شکایت و ابقای قرارداد توسط هیأت داوری در تاریخ 7/4/1399، -رد رأی هیأت داوری و صدور رای قطعی فسخ در شعبه 21 دادگاه عمومی-حقوقی تهران (تجدیدنظر)، -عودت مال به دولت |
- عدم احتساب ارزش واقعی در واگذاری با توجه به نظر کارشناس رسمی محلی و قیمتگذاری متفاوت، -فقدان اعتبار ارزیابی و قیمت گذاری کارشناسان در زمان واگذاری |
میرجعفرسیدفاضلی |
55 |
97 |
سیلوی سنقر |
5 |
- ارسال پرونده به دادسرا، -طرح موضوع در شعبه دادیاری، -ارائه دادخواست فسخ به هیأت داوری |
- عدم برگزاری مزایده در واگذاری 20 درصد از سهام شرکت به خریدار اول خارج از روشهای واگذاری بنگاهها، -عدم رعایت آئین نامه اجرایی قیمتگذاری |
شرکت پخش تجارت گستر بیستون |
700 |
96 |
20% پالایش نفت کرمانشاه |
6 |
- در شرف تکمیل تحقیقات و ارسال پرونده به دادسرا |
- فقدان اعتبار قیمت پایه با توجه به تبصره ذیل ماده (19) قانون کانون کارشناسان دادگستری |
اقایانحمزه و ابوبکر شیخا بگم قلعه |
221 |
98 |
سیلوی مهاباد |
7 |
- ارسال پرونده به دادسرا، -طرح موضوع در شعبه دادیاری، -اعلام مغایرت قانونی به ایدرو توسط سازمان، -طرح موضوع در معاونت حقوقی ریاست جمهوری، -تصمیم به فروش شرکت به مپنا به وکالت از هسایار توسط ایدرو |
- بازخرید سهام واگذار شده و مابقی سهام خریداری شده شرکت توسط ایدرو، مغایر با قانون اجرای سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی، -بازپرداخت ثمن معامله با قدرالسهم سرمایه ثبتی سازمان گسترش در شرکتهای دیبا انرژی سینا و مواد ترکیبی نوید بدون رعایت قانون اجرای سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی. |
شرکت هسایار |
91 |
89 96 |
شرکت واگن پارس |
8 |
3- عدم وصول مطالبات دولت از محل اقساط معوق واگذاریها
بررسیها نشان میدهد از مجموع مطالبات معوق واگذاریهای انجام شده به میزان 1.640 میلیارد تومان، مبلغ 1.510 میلیارد تومان معادل 92 درصد از مطالبات مربوط به 9 شرکت (خدمات مهندسی آب و خاک کشور (پارس)، پتروشیمی بیستون، خدمات مهندسی خط و ابینه فنی راهآهن(تراورس)، نیروگاه سلطانیه زنجان، سرمایهگذاری گسترش و توسعه صنعت، حمل و نقل بینالمللی خلیج فارس، کشت و صنعت نیشکر هفتتپه، تولید نیروی برق آبادان، نساجی قائم شهر) میباشد که علیرغم سررسید بدهی و پیگیریهای انجام شده توسط سازمان مذکور تاکنون منجر به وصول نگردیده است.
4- ناکارآمدی نظارت سازمان خصوصی سازی پس از واگذاری
عدم پیشبینی موضوع نظارت پس از واگذاری بنگاهها در قانون اجرای سیاست های کلی اصل (44) قانون اساسی، علیرغم تأکید در جزء (1) بند (د) سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی مبنی بر"نظارت و پشتیبانی مراجع ذیربط بعد از واگذاری برای تحقق اهداف واگذاری" یکی از نقاط دچار آسیب در این امر میباشد. طبق رویه موجود، نظارت بر اساس چک لیست سازمان در شرکت های منتخب انجام میگیرد که به علت دامنه محدود نظارت که با تأکید بر وصول اقساط واگذاری بوده و موارد نظارتی جهت حصول اطمینان از تحقق اهداف واگذاری را شامل نمیشود، این نظارتها تاکنون منجر به وصول مطمئن مطالبات، کشف فساد و یا رویداد با اهمیتی نگردیده است.
مالیات و بیمه :
1- الزامات قانونی برنامه ششم توسعه در وصول مالیات :
با توجه به الزامات قانون برنامه ششم توسعه کشور، میزان مالیات به تولید ناخالص داخلی برابر با 8.7% پیش بینی شده است. این در حالیست که با توجه به مالیات وصولی سال 1398 به مبلغ 141.432 میلیارد تومان، این 5.9% بوده که نسبت به برنامه 2.8% کمتر می باشد. بر این اساس مبلغ 66091 میلیارد تومان وصول مالیات نسبت به شاخص های برنامه ششم توسعه، عدم تحقق مشاهده می شود. حسب بررسی های انجام شده، از راه ها و روش هایی که با استفاده از آنها فرار مالیاتی در موضوعات فوق روی می دهد می توان به استفاده از کارت های بازرگانی موقت، صدور فاکتور های صوری، قاچاق کالا، عدم اعلام سود واقعی و حساب سازی، فعالیت های پنهان اقتصادی، دور زدن قانون و کتمان اطلاعات شغلی اشاره نمود.
2- معافیت های مالیاتی و نسبت آن با درآمدهای مالیاتی
در بررسی عملکرد سال 1397 (شناسایی شده در سال 1398) با درنظر گرفتن نرخ مالیاتی مربوط برای اشخاص حقیقی و حقوقی، مجموعاً مبلغ یکصد و چهل و چهار هزار (144,000) میلیارد تومان میزان معافیت مالیاتی اعطایی برآورد میگردد. در محدوده رسیدگیها، موضوعات با بیشترین معافیت اعطایی اشخاص حقوقی برای سال مالی 1397 که در سال 1398 شناسایی شده است، به شرح جدول ذیل میباشد :
جدول شماره (1) (مبالغ به میلیارد تومان)
عنوان معافیت |
درآمد مشمول معافیت مالیاتی |
مبلغ معافیت مالیاتی (به نرخ 25%) |
درصد به کل معافیتهای مالیاتی |
درصد به درآمدهای وصولی مالیاتی سال 1397 |
ماده 139 ق.م.م درآمد ها، هدایا و دریافتهای نقدی و غیرنقدی |
167.233 |
41.808 |
31.6% |
38.4% |
فعالیتهای مشمول مالیات مقطوع( مانند املاک، سهام و...) |
129.999 |
32.500 |
24.6% |
29.9% |
صدر ماده 141 ق.م.م( درآمد حاصل از صادرات کالا و خدمات غیر نفتی) |
43.983 |
10.996 |
8.3% |
10.1% |
جمع |
341.215 |
85.304 |
64 |
78 |
با توجه به جدول شماره (1)، مجموع این سه معافیت بیش از 64% مجموع معافیت های مالیاتی سال 1397 میباشد.
جدول شماره (2) (مبالغ به میلیارد تومان)
ردیف |
نام استان |
جمع درامد مشمول معافیت مالیاتی اشخاص حقوقی |
مبلغ معافیت مالیاتی برآوردی اشخاص حقوقی به نرخ 25% |
درصد به کل معافیت اشخاص حقوقی |
---|---|---|---|---|
1 |
تهران |
398.305 |
99.576 |
75.31% |
2 |
بوشهر |
29.466 |
7.366 |
5.57% |
3 |
خوزستان |
17.796 |
4.449 |
3.36% |
4 |
اصفهان |
12.210 |
3.053 |
2.31% |
5 |
هرمزگان |
10.966 |
2.742 |
2.07% |
جمع |
468.743 |
117.186 |
88.62% |
مطابق جدول شماره (2)، بیش از 88% معافیتهای مالیاتی برای سال مالی 1397 متعلق به 5 استان تهران، بوشهر، خوزستان، اصفهان و هرمزگان می باشد. به بیان دیگر، 26 استان کشور تنها 12% معافیتهای مالیاتی اشخاص حقوقی سال 1397 را به خود اختصاص دادهاند. مضافاً اینکه 75% کل معافیتهای اعطایی به اشخاص حقوقی برای سال مالی 1397 متعلق به استان تهران میباشد.
3- بخشودگی جرایم مالیاتی
در محدوده رسیدگیها و بر اساس اطلاعات واصله از 21 اداره کل امور مالیاتی، مجموع جرایم بدهیهای مالیاتی تا پایان سال 1398 مبلغ پنج هزار و پانصد (5,500) میلیارد تومان و میزان جرایم بخشوده شده بر اساس بخشنامههای سازمان امور مالیاتی کشور مبلغ پنج هزار و چهارصد و یازده (5,411) میلیارد تومان (معادل 98.32%) بوده که با بخشودگی جرایم به مبلغ مذکور، جمعاً چهار هزار و سیصد و شانزده (4,316) میلیارد تومان از بدهی های مالیاتی مؤدیان وصول گردیده است؛ حدود 82% از مجموع جرایم بخشوده شده مربوط به 6 استان به ترتیب اصفهان، تهران، خراسان رضوی، یزد، زنجان و بوشهر بوده است.
4- کسری واریز عوارض قانونی سهم وزارت بهداشت به حساب خزانه موضوع 10% حق بیمه شخص ثالث
طبق ماده (30) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(2)، شرکتهای بیمهای مکلف به واریز 10 درصد از حق بیمههای دریافتی شخص ثالث، مازاد و سرنشین به حساب خزانه بوده تا وجوه مزبور توسط وزارت بهداشت جهت درمان فوری و بدون قید و شرط مصدومان حوادث و سوانح رانندگی مصرف گردد. مسئولیت حسن اجرای حکم معنون به عهده بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران میباشد. طبق بررسیهای بعمل آمده تا پایان سال 1398، شرکتهای مذکور مبلغ 492 میلیارد تومان کسری واریزی داشتهاند که با پیگیریهای مستمر دیوان محاسبات کشور و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران تا تاریخ 16/9/1399 مبلغ 311 میلیارد تومان آن به حساب خزانه واریز گردیده و کسری واریزی شرکتهای مذکور، مبلغ 181 میلیارد تومان میباشد.
انرژی :
1- نفت و گاز
ارزش کسری گاز به مقدار 23.6 میلیارد متر مکعب با نرخ میانگین گاز صادراتی 28 سنت بالغ بر 6.6 میلیارد دلار خواهد بود که معادل 5/1 برابر منابع حاصل از صادرات گاز سال 1398 می باشد. براین اساس توجه و سرمایه گذاری برای کاهش هدررفت و تصویب الزامات قانونی در این راستا ضروری می باشد.
سال |
تولید |
مصرف داخلی |
صادرات |
||||
میلیون لیتر در روز |
درصد تغییر نسبت به سال قبل |
میلیون لیتر در روز |
درصد تغییر نسبت به سال قبل |
میلیون لیتر در روز |
مبلغ صادرات میلیارد تومان |
معادل ارزی صادرات میلیون دلار |
|
1397 |
91 |
- |
89 |
- |
|||
1398 |
107 |
17.5 |
90 |
1 |
3 |
5.500 |
490 |
جمع کل |
198 |
179 |
3 |
5.500 |
490 |
میزان تولید بنزین در سال 1398 نسبت به سال 1397 افزایش داشته است که دلیل عمده آن، قرار گرفتن پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس در مدار تولید بوده است. ضمنا با توجه به سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین از اواخر آبان سال 1398 و همچنین شیوع ویروس کرونا در ماه های پایانی سال میزان مصرف بنزین کاهش یافته است.
با توجه به افزایش تولید و کاهش مصرف بنزین، کشور ما که تا سال 1397 واردکننده بنزین بود و بطور متوسط در سال 1397 روزانه 4.5 میلیون لیتر بنزین وارد می کرد، به صادرکننده بنزین تبدیل گردید و در سال 1398 بصورت میانگین 3 میلیون لیتر در روز صادرات بنزین داشته است که علاوه بر جلوگیری از خروج ارز بابت واردات بنزین، موجب ورود ارز حاصل از صادرات بنزین در سال 98 و هفت ماهه سال 99 به ترتیب حدود 490 و 1.397 میلیون دلار گردید.
2- نیرو :
صنعت، معدن و تجارت :
بهداشت و درمان :
(مبالغ به میلیارد تومان)
عنوان فعالیت |
اعتبار مصوب |
اعتبار دریافتی |
حوالجات |
حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم |
188 |
4.753 |
199 |
حمایت از حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان های وابسته به وزارت بهداشت |
482 |
133 |
|
سایر فعالیت ها * |
4.230 |
4.421 |
|
جمع |
4.900 |
4.753 |
4.753 |
* شامل فعالیت های ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی، اجرای برنامه پزشک خانواده، حفاظت و حمایت از بیماران خاص، صعب العلاج و نیازمند، کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان های وابسته به وزارت بهداشت، حمایت از ایجاد پایگاه های اورژانس هوایی، حمایت از ترویج زایمان طبیعی، حمایت از درمان ناباروری، کمک به تأمین هزینه های تحمل ناپذیر درمان و توانبخشی، تقلیل وابستگی گردش امور واحدهای بهداشتی و درمانی به درآمد اختصاصی از طریق خرید راهبردی خدمات
از جمله دلایل عدم نیل به اهداف طرح تحول سلامت شامل حفاظت مالی از شهروندان در برابر هزینههای سلامت، ساماندهی خدمات بیمارستانی و ارتقای کیفیت آن و دسترسی عادلانه مردم به خدمات درمانی موارد زیر است :
1 - عدم پایداری منابع و تخصیص کامل اعتبارات طرح تحول نظام سلامت.
2- عدم رعایت مفاد دستورالعملهای مربوط توسط دانشگاه های علوم پزشکی به عنوان واحدهای مجری طرح تحول نظام سلامت.
3- عدم اجرای صحیح برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع.
4- عدم اثر بخشی مکانیزم کنترل های داخلی و فرآیندهای نظارتی مقتضی جهت اجرای صحیح این طرح.
صندوق های بازنشستگی :
منابع صندوق های بازنشستگی در سال 1398 (میلیارد تومان)
نام صندوق |
حقوق و مزایای پرداختی بازنشستگان |
منابع در اختیار از محل |
جمع کل منابع |
درصد منابع از محل |
|||||
منابع بودجه ای |
کسورات دریافتی |
سود سهام و سایر منابع داخلی |
منابع بودجه ای |
کسورات |
سود سهام |
||||
سازمان تأمین اجتماعی |
81.820 |
397 |
103.909 |
5.770 |
110.076 |
0 % |
94 % |
6 % |
|
بیمه کشاورزان، روستائیان و عشایر |
607 |
294 |
649 |
1.973 |
2.916 |
10 % |
22 % |
68 % |
|
بازنشستگی کشوری |
54.275 |
38.155 |
10.385 |
5.735 |
54.275 |
70 % |
19 % |
11 % |
|
بازنشستگی کارکنان فولاد |
3.741 |
3.000 |
229 |
512 |
3.741 |
80 % |
6 % |
14 % |
|
سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح |
31.431 |
28.808 |
- |
3.449 |
32.257 |
89 % |
0 % |
11 % |
|
جمع |
171.874 |
70.654 |
115.172 |
17.439 |
203.265 |
34.7 % |
56.7 % |
8.6 % |
وضعیت شرکت های زیر مجموعه صندوق های بازنشستگی در سال 1398 (میلیارد ریال)
نام صندوق |
بدهی به شرکت های زیر مجموعه |
مطالبات از شرکت های زیر مجموعه |
ارزش دفتری سهام شرکت های زیر مجموعه |
تعداد شرکت های سود ده (سهامدار بالای 10 درصد) |
تعداد شرکت های زیان ده (سهامدار بالای 10 %) |
میزان فروش دارایی/سرمایه گذاری ها |
|
سود سهام |
سایر مطالبات |
||||||
سازمان تأمین اجتماعی |
- |
1.144 |
23.895 |
159.947 |
163 |
20 |
105.717 |
بیمه کشاورزان، روستائیان و عشایر |
15 |
9.638 |
7.417 |
90.911 |
10 |
- |
- |
بازنشستگی کشوری |
- |
62.047 |
26.337 |
69.734 |
34 |
20 |
162 |
بازنشستگی کارکنان فولاد |
1.125 |
3.247 |
48.833 |
91.022 |
11 |
12 |
- |
سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح |
37.143 |
48.283 |
86.218 |
83.013 |
11 |
2 |
32.068 |
حقوق های نامتعارف :
کمک های بلاعوض :
هرچند مبالغ کمک مندرج در قوانین بودجه سنواتی به اشخاص حقیقی و حقوقی مستند به مفاد ماده (71) قانون محاسبات عمومی کشور، با اخذ رسید از دریافت کننده به حساب هزینه قطعی منظور می گردد. لیکن بررسی ها حاکی است، اعتبار کمک بلاعوض برای دستگاههای اجرایی که اقتضای وظایف قانونی آنان پرداخت کمک نمی باشد اختصاص یافته و همچنین کمک های بلاعوض توسط اشخاص کمک گیرنده، غالباً خارج از اهداف تعیین شده به مصرف رسیده و با توجه به مبنای قانونی فوق الذکر، فاقد نظارت لازم توسط دستگاه های پرداخت کننده کمک می باشد.
شهرداریها و خلاء نظارت :
بودجه سال 1398 تعداد 1306 شهرداری کشور، بالغ بر 80 هزار میلیارد تومان بوده است که این رقم حدوداً 17.5 % منابع عمومی دولت در سال 1398 است. مستند به ماده (38) قانون مالیات های مستقیم، در سال 1398 بالغ بر 17.900 میلیارد تومان (حدود 22 % بودجه شهرداری ها) از محل عوارض ارزش افزوده وصولی، به شهرداری های کشور پرداخت شده است. با توجه به انتقال وجوه مذکور به حساب سایر منابع شهرداری ها، مبالغ مذکور خارج از حیطه نظارت دستگاه های ذیربط از جمله دیوان محاسبات کشور بوده و به جهت شفافیت و جامعیت بودجه کل کشور، شایسته است بودجه شهرداری های و سایر نهادهای عمومی غیر دولتی نیز در قالب پیوست ماده واحده بودجه سنواتی درج و سازوکار نظارت لازم بر نحوه مصرف وجوه مذکور توسط دستگاه های نظارتی به صورت صریح، تعیین و ابلاغ گردد.
عدم وصول کامل حقوق دولت از بدهکاران :
در خاتمه، ضمن تشکر و قدردانی از توجه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و مردم شریف ایران، با توجه به ارائه گزارش تفریغ بودجه سال 1398 قبل از بررسی لایحه بودجه سال 1400 کل کشور در مجلس شورای اسلامی، به استحضار می رساند که لایحه مذکور نیازمند اصلاحات اساسی بوده و خسران تصویب آن بدون اصلاحات، بیش از منافع آن است، لذا پیشنهادات این دیوان جهت اعمال در لایحه مذکور به شرح ذیل تقدیم می گردد :
1- بودجه سال 1400 با توجه به شرایط حاکم فعلی در تحقق منابع، در دو سطح به تصویب برسد. به نحویکه دولت مکلف شود سطح اول بودجه را بر اساس منابع قابل وصول به دستگاه های اجرایی ابلاغ نماید و مابه التفاوت سقف ابلاغی تا اعتبار مصوب را در شش ماهه دوم سال 1400، صرفاً پس از اطمینان از تحقق منابع و متناسب با روند واریزی به خزانه، برای مصارف تعیین شده، در اعتیارات هزینه ای، تملک دارایی های سرمایه ای و تملک داراییهای مالی ابلاغ نماید.
2- دولت مکلف شود، لایحه رابطه مالی دولت و نفت را براساس وضعیت موجود و با رویکرد قطع وابستگی بودجه به نفت، تهیه و تا خرداد ماه 1400، به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.
3- در احکام بودجه که مبتنی بر تجویز است، حتی الامکان هدف از بیان حکم، در متن قانون تصریح گردد. تا در صورت عدم استفاده از اجازه و عدم تحقق اهداف قانونگذار، امکان پاسخگویی مسئولین مربوط، فراهم گردد.
4- با عنایت به اینکه اکثر احکام تکلیفی بودجه سنواتی، فاقد ضمانت اجرایی لازم می باشد، پیشنهاد می گردد در خصوص اینگونه احکام و بویژه احکام تکراری، ضمانت اجرایی بودجهای یا مدیریتی لازم پیش بینی شود، بنحویکه با استفاده و اعمال آن، اطمینان بیشتری از وصول درآمدها و انجام هزینه های قانونی حاصل شود.
5- در خصوص آن دسته از احکام تکراری که طی سنوات گذشته فاقد عملکرد بوده و بررسیهای انجام شده توسط دیوان محاسبات کشور حاکی از عدم ضرورت درج چنین احکامی است، پیشنهاد می گردد نسبت به حذف آن از بودجه اقدام شود.
6- از مجموع طرح های تملک دارایی های سرمایه ای مندرج در پیوست شماره (1) لایحه بودجه سال 1400 و همچنین طرح های استانی، تخصیص طرح هایی که سال خاتمه آنها پایان سال 1400 است، در اولویت قرار گیرد.
7- انتشار اوراق اسلامی، که به زعم همه کارشناسان، یکی از آسان ترین راه های تأمین منابع مالی است و به نوعی آینده فروشی بدون تضمین است، صرفاً در سقف جدول شماره (4) قانون برنامه ششم توسعه، مصوب گردد.
8- با توجه به ضرورت بازپرداخت بدهی دولت به صندوق توسعه ملی، بویژه بدهی سررسید گذشته که مورد تأکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نیز می باشد، ضرورت دارد منابع لازم در بودجه سال 1400 پیش بینی و پرداخت آن در اولویت قرار گیرد.
9- با توجه به حجم بالای مطالبات معوق مالیاتی و همچنین فرار مالیاتی و معافیت های غیرضرور مالیاتی، ضرورت دارد حکمی مبنی بر تکلیف سازمان مالیاتی بر وصول 60% آن در سال 1400 مصوب گردد.
10- با توجه به بررسی بودجه پیشنهادی سال 1400 شرکت های دولتی، بانک ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت توسط دیوان محاسبات کشور و ارائه آن به مجلس شورای اسلامی در اجرای ماده (182) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، ضرورت دارد تعداد 53 بند پیشنهادات این دیوان در کمیسیون تلفیق مورد توجه ویژه قرار گیرد.
در جریان قرائت این گزارش علی نیکزاد نایب رئیس مجلس با اشاره به اهمیت گزارش تلفیق بودجه گفت: تخلفات صورت گرفته از قانون بودجه سال 98 کم نیست لذا نمایدگان باید توجه لازم را به این موضوع داشته باشند.