حاجی میرزایی گفت: معلمان از فرهیختهترین و مسئولیتپذیرترین افراد جامعه بوده و خانواده ها، دستیاران اصلی مدیران، معلمان و مدارس هستند.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، صبح امروز محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در نشست با یک هزار و صد نفر از مدیران مدارس استان قم که در فضای مجازی و از طریق بستر شاد برگزار شد، ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت فاطمه (س) اظهار کرد: افتخار میکنم که در مجموعهای مشغول به کار هستم که جزو فرهیختهترین و مسئولیتپذیرترین افراد جامعه هستند. فرصت خدمت در نظام تعلیم و تربیت را مغتنم شمرده و خدا را شاکرم.
حاجی میرزایی افزود: یکی از وجوه بارز زندگی، نقشآفرینی است. افراد در شرایط مختلف و در قالب نقشهای مختلف قرار میگیرند و انتظار میرود که بتوانند نقش خود را بهخوبی ایفا کنند. نقش افراد در ابتدای زندگی، نقشی ساده است و بهتدریج با رشد فرد و ورود به اجتماع، نقشها بیشتر و پیچیدهتر میشود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نقشآفرینی در شرایطی که از قبل قابل پیشبینی نبوده، بسیار سختتر از حالت عادی است و نیاز به برنامهریزی، نظارت و دقت بالا دارد، تصریح کرد: شرایط امسال ویژه و خاص است، در سالهای قبل، همهچیز مشخص و به روال عادی بود و دستیابی به یک آرامش نسبی میسر بود، اما امروز به دلیل شیوع ویروس کرونا شرایط کاملاً تغییر کرده و ادامه مسیر بر اساس آنچه در سالهای قبل برنامهریزی و انجام میشده، امکانپذیر نیست. در این شرایط ناگزیریم کار را با روشی جدید و متناسب با شرایط جدید از قبل ادامه دهیم.
او گفت: در شرایط امروز که کشور درگیر بیماری کرونا شده است، نه تنها باید مسیر جدیدی را بسازیم بلکه باید همزمان توانایی حرکت در این مسیر را هم داشته باشیم. راهی که تاکنون نرفتهایم و تجربهای از آن نداریم و آینده مسیر هم مبهم است. باوجود کرونا وضعیت ما دگرگونشده است، این شرایط جدیدی است که همه دنیا با آن مواجه است.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه در وضعیت جدید، هم فرصت و هم تهدید وجود دارد، بیان کرد: تهدید این است که در این شرایط دچار استیصال و درماندگی شویم و نتوانیم کار را بهخوبی انجام دهیم، اما فرصتهای طلایی نیز وجود دارد. فرصت تاریخی بینظیری به وجود آمده است برای اینکه بیاموزیم و خود را محک بزنیم توانایی خود را در آن توسعه دهیم و از آن بیاموزیم.
وزیر آموزش و پرورش نقش مدیران مدارس را در این دوران بسیار حساستر از قبل دانست و گفت: بخش بزرگی از آموختههای همه افراد به دوران مدرسه مربوط میشود و رفتارها و نقشآفرینیهای افراد در جامعه از یادگیری در دوران مدرسه نشات میگیرد. کارشناسان و صاحبنظران خوشفکر آموزش و پرورش از زمان گذشته بر این باور بودند که باید مدرسه محوری در آموزش و پرورش تقویت شود. رکن نظام تعلیم و تربیت مدارس هستند و اساس مدارس بر پایه برنامهریزیهای صحیح مدیران مدارس منطبق است.
او تصریح کرد: بر اساس آمارها، استان قم رتبه اول را در ارتباط الکترونیکی و فعالیت در شبکه شاد دارد و این موضوع نشان میدهد استان توانسته خود را با شرایط جدید بهخوبی هماهنگ کند.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه مدیران مدارس باید از وضعیت تک تک دانش آموزان اطلاع داشته باشند و اجازه ندهند حتی یک دانشآموز از تحصیل باز بماند، بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی عمومی و جهانی انتظار میرود، اطلس دقیقی از همه دانش آموزان داشته باشید و مدیران از وضعیت تک تک دانش آموزان اطلاع داشته باشند.
او گفت: در شرایط فعلی معیار شایستگی مدیران این است که هیچ دانشآموزی مورد غفلت قرار نگیرد و از آموزشها محروم نشود و لازمه این کار نظارت بر کار معلمان و تشویق آنها به کار جهادی از سوی مدیران مدارس است.
وزیر آموزش و پرورش با توجه به نقش خانوادهها در تعلیم و تربیت دانش آموزان گفت: در این شرایط باید ارتباط مدرسه با خانوادهها بیش از پیش تقویت شود و از ظرفیت خانوادهها بهرهمند شویم. خانوادهها باید در جریان فعالیتهای مدرسه قرار گیرند و این موضوعی است که اکنون شرایطش بیش از پیش فراهم شده است. باید از این فرصت به نحو شایستهای استفاده کرد.
حاجی میرزایی با بیان اینکه شرایط فعلی پایدار نمیماند و تغییر خواهد کرد، گفت: پس از هر سختی، آرامشی برقرار خواهد شد. کرونا را با تدبیر و برنامهریزی به یک فرصت طلایی تبدیل کنیم. در این شرایط امکان خلاقیت و نوآوری وجود دارد که نباید بهسادگی از کنار آن گذشت.
او گفت: برای استمرار آموزش در دوران کرونا، با همکاری توانمندترین تیم فنی کشور موفق به طراحی و راهاندازی شبکه آموزشی دانشآموز (شاد) شدیم.
حاجی میرزایی تاکید کرد: در مدارس، شورای مدرسه را فعال کنید و با دعوت خانوادهها در مورد مسائل آموزشی و پرورشی مربوط به آموزش دانش آموزان در مدرسه تصمیمگیری کنید. ما از طرحها و خلاقیتهای تازه و جدیدی که از مدارس شروع میشود، استقبال خواهیم کرد.