وزیر آموزشوپرورش اظهار کرد: پایش و رصد شاخصهای آموزشی و پرورشی مدارس بهطور روزانه و در تمامی سطوح آموزشوپرورش انجام شود.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محسن حاجی میرزایی در بازدید سرزده از اداره کل آموزشوپرورش شهر تهران، به بررسی روند اجرای طرح پایش و رصد شاخصهای آموزشی وپرورشی مدارس مناطق ۱۹ گانه شهر تهران، پرداخت.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه مسئله اصلی نظام تعلیم و تربیت در سال تحصیلی جاری، کیفیت آموزش است، اظهار کرد: باید از کیفیت آموزش تمام دانش آموزان مطمئن شویم. انجام درست این کار برعهده همه دستاندرکاران آموزشوپرورش ازجمله ادارات، مدیران و معلمان است.
حاجی میرزایی ادامه داد: اگر ارتباط منظم از اداره کل تا مدرسه و خانواده را برقرار کنیم بسیاری از مشکلات حل میشود. باید بهطور روزانه از طریق سامانه شاد با سطح مدارس ارتباط بگیریم و گزارشهایی بهصورت روزانه داشته باشیم و درصورتیکه این شبکه منسجم را راهاندازی کنیم، ظرفیتی را ایجاد کردهایم که حتی بعد از کرونا و سالهای آینده هم میتوانیم ارتباط تمام سطوح آموزشوپرورش را در کوتاهترین زمان برقرار کنیم.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به اینکه معلمان باید خود را مسئول تحقق اهداف آموزشی بدانند، تصریح کرد: معلمان مسئول کیفیت آموزش تکتک دانش آموزان هستند و لازم است از طریق شبکه آموزشی دانشآموز (شاد)، تلویزیون و بستههای آموزشی، آموزشهای لازم را به دانش آموزان ارائه دهند. البته معلمان با خلاقیتهای خود و شرایط دانش آموزان در هر مدرسه، به دانش آموزان آموزش میدهند و آموزشوپرورش هم از روشهای اثرگذار و خلاقانه استقبال میکند.
وی در ادامه تصریح کرد: با ارتباط مستمر و منظم همکاران و مسوولان اداره کل با مدیران مناطق و ارتباط مدیران مناطق با مدیران مدارس و همچنین ارتباط مدیران مدارس با معلمان و خانواده و ارتباط معلمان با دانش آموزان میتوانیم از ارائه آموزش باکیفیت به تکتک دانش آموزان مطمئن شویم.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: بروز شرایط خاص مانند شیوع کرونا، نیازمند خلاقیت و مراقبت همهجانبه و جامع است. شرایط خاص امسال سرشار از موقعیتهای ویژه سازمانی است که باید بتوانیم با شناسایی آنها از این ظرفیتها بهگونهای درست استفاده کنیم.
حاجی میرزایی شبکه شاد را در ایجاد ارتباط سریع و صریح بین تمام سطوح آموزشوپرورش بسیار مؤثر دانست و عنوان کرد: شبکه شاد ظرفیت بالایی در ارتباط بین مدرسه و خانوادهها ایجاد کرده است و از طریق آن میتوانیم آموزشهای لازم را در مورد رفتار درست با فرزندان در ایام کرونا و کمک به ارتقای یادگیری دانش آموزان از طریق اولیا، به خانوادهها ارائه دهیم و مطمئن شویم که با همکاری مداوم خانواده و مدرسه میتوانیم امسال را با بهترین حالت به پایان برسانیم و در این راه خانوادهها شرکای استراتژیک نظام تعلیم و تربیت هستند.
وی گفت: در شرایط امروز، باید همزمان با عمل و در مسیر حرکت بیاموزیم و در کنار تمام موفقیتهایی که در این مسیر کسب خواهیم کرد، اندوختههای تجربی را ثبت کنیم و بهوسیله آنها ظرفیتهای مدیریتی را افزایش دهیم.
در ادامه این بازدید عبدالرضا فولادوند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: طرح پایش و رصد شاخصهای آموزشی وپرورشی مدارس مناطق ۱۹گانه شهر تهران، باهدف رصد و پایش شاخصهای آموزشوپرورش در شرایط بحرانی کرونا، در تمام مدارس دولتی و غیردولتی شهر تهران، بر اساس سه شاخص اصلی، پایش شاخصهای آموزشی، شناسایی نقاط ضعف و قوت هر فعالیت و تقویت فعالیتهای تأثیرگذار بر کیفیت یادگیری دانش آموزان در بستر مجازی برای نیمسال دوم سال تحصیلی، انجامشده است.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، مدیرکل آموزشوپرورش شهر تهران افزود: در اجرای این طرح که از ۷ دیماه آغازشده و تا ۲۲ دیماه ادامه خواهد داشت و روزانه ۸ گروه متخصص از اداره کل شهر تهران و ۳ گروه از ادارات کل آموزشوپرورش مناطق ۲۲ گانه به مدارس اعزام میشوند، بهطوریکه روزانه ۲۰۰ مدرسه در شهر تهران مورد بازدید قرار خواهد گرفت تا نحوه اجرای این طرح در مدارس و کیفیت آموزش دانش آموزان از نزدیک موردبررسی و پایش قرار بگیرد.