
کد خبر:۹۰۷۰۶۲
در برنامه رادیویی مطرح شد
شمس: هنوز سیستم عملیاتی منسجمی برای ارتباط صنعت و دانشگاه نداریم
رئیس مرکز تحقیقات مهندسی صنایع و بهرهوری دانشگاه امیرکبیر با اشاره به فقدان سیستم عملیاتی اجرایی و اعتماد لازم برای ارتباط بین صنعت، دانشگاه و دولت گفت: این موضوع در گام اول باید از آموزشوپرورش آغاز شود.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ناصر شمس، رئیس مرکز تحقیقات مهندسی صنایع و بهره وری دانشگاه امیرکبیر در برنامه رادیویی «گفتگوی علمی» با اشاره به اینکه سابقه بحث ارتباط صنعت و دانشگاه در ایران به بیش از ۷۰ سال میرسد، گفت: متأسفانه ما هنوز سیستم منسجمی در این زمینه نداریم.
وی بحث ارتباط دانشگاه با صنعت را محور مهم برنامههای توسعهای در کشور خواند و افزود: ارتباط دانشگاه با حوزههای اجرایی و صنعتی کشور به صورت ویژه در برنامه چهارم و پنجم توسعه مورد اشاره قرار گرفته است.
رئیس مرکز تحقیقات مهندسی صنایع و بهرهوری دانشگاه امیرکبیر با اشاره به رتبه ۷۶ ایران در بین ۱۳۸ کشور دنیا در این زمینه گفت: رتبه ایران از نظر تکنولوژی ۹۷، از نظر آموزش و تحصیلات تکمیلی ۴۹ است و در ثبت اختراع هم رتبه صدم را داریم.
شمس همچنین گفت: رتبه ما از نظر قدرت جذب فناوریها در شرکتها ۱۱۶ است. درحالیکه رتبه کشور ترکیه در این حوزه ۸۲ است و این نشان میدهد که ما در حوزه توسعه علم خوب عمل کردیم، اما از نظر جذب فناوریها دچار مشکل هستیم.
وی با اشاره به فقدان سیستم عملیاتی اجرایی و اعتماد لازم برای ارتباط بین صنعت، دانشگاه و دولت اظهار کرد: این موضوع در گام نخست باید از آموزشوپرورش آغاز شود و مرحله بعدی هم مهارت محور شدن دانشگاههاست.
رئیس سابق دانشگاه فنی و حرفهای کشور در پایان اصلاح زیرساختهای صنعت، دانشگاه و آموزش و پرورش را ضروری برشمرد.
وی بحث ارتباط دانشگاه با صنعت را محور مهم برنامههای توسعهای در کشور خواند و افزود: ارتباط دانشگاه با حوزههای اجرایی و صنعتی کشور به صورت ویژه در برنامه چهارم و پنجم توسعه مورد اشاره قرار گرفته است.
رئیس مرکز تحقیقات مهندسی صنایع و بهرهوری دانشگاه امیرکبیر با اشاره به رتبه ۷۶ ایران در بین ۱۳۸ کشور دنیا در این زمینه گفت: رتبه ایران از نظر تکنولوژی ۹۷، از نظر آموزش و تحصیلات تکمیلی ۴۹ است و در ثبت اختراع هم رتبه صدم را داریم.
شمس همچنین گفت: رتبه ما از نظر قدرت جذب فناوریها در شرکتها ۱۱۶ است. درحالیکه رتبه کشور ترکیه در این حوزه ۸۲ است و این نشان میدهد که ما در حوزه توسعه علم خوب عمل کردیم، اما از نظر جذب فناوریها دچار مشکل هستیم.
وی با اشاره به فقدان سیستم عملیاتی اجرایی و اعتماد لازم برای ارتباط بین صنعت، دانشگاه و دولت اظهار کرد: این موضوع در گام نخست باید از آموزشوپرورش آغاز شود و مرحله بعدی هم مهارت محور شدن دانشگاههاست.
رئیس سابق دانشگاه فنی و حرفهای کشور در پایان اصلاح زیرساختهای صنعت، دانشگاه و آموزش و پرورش را ضروری برشمرد.
ارتباط صنعت و دانشگاه نیازمند بستر و زیرساختهای ارتباطی از جنس سیستمی و نظاممند است
در ادامه، فاطمه مهاجرانی، معاون برنامه ریزی و توسعه مشارکتهای سازمان نوسازی مدارس گفت: ارتباط بین صنعت، دانشگاه و دولت در کشورهای دنیا حاصل نگاه سیستمی است. عملکرد این سه حوزه با نگاه سیستمی و حرکت در راستای یکدیگر معنا پیدا میکند لذا دانشگاه باید به عنوان یک زیر نظام از کل جامعه تعریف شود.
مهاجرانی از بخشینگری و رویکرد غیرسیستمی در این حوزه انتقاد کرد و افزود: ارتباط صنعت و دانشگاه نیازمند بستر و زیرساختهای ارتباطی از جنس سیستمی و نظاممند است، اما در ایران دانشگاه و صنعت، زبان و ارزش مشترکی با هم ندارند و نمیتوانند با هم گفتگو کنند.
مهاجرانی از بخشینگری و رویکرد غیرسیستمی در این حوزه انتقاد کرد و افزود: ارتباط صنعت و دانشگاه نیازمند بستر و زیرساختهای ارتباطی از جنس سیستمی و نظاممند است، اما در ایران دانشگاه و صنعت، زبان و ارزش مشترکی با هم ندارند و نمیتوانند با هم گفتگو کنند.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.