به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، محمد مهدی حیدریان که هم در سالهای پایانی دولت اصلاحات و هم دورهای در دولت روحانی به عنوان معاون سینمایی و رئیسسازمان سینمایی فعالیت میکرد، منتقد جدید این دوران سینمای کشور است. او به طور صریح از بازگشت دوباره به برخی از ضدارزشها سخن گفته است. هر چند که این مدیر سینمایی به نقش مدیران دولتهای اصلاحات و اعتدال در دوری سینمای کشورمان از شاخصههای اخلاقی اشاره نکرده است.
حیدریان که در کارگروه هنر و سینما در اجلاس «تبیین اندیشههای امام خمینی (ره) در حوزه فرهنگ و هنر» به عنوان دبیر علمی سخنرانی کرد، با اشاره به تحول سینما در ابتدای انقلاب گفت: سینمای ایران طی حدود چهار سال، توانست به کرسی ثابتی در دنیا برسد. این کرسی با شناسنامه و خصیصههایی بود که دنیا، سینمای ایران را با آن یعنی سینمای اخلاق میشناخت؛ سینمایی که عاری از دو مؤلفه مشهور آن زمان یعنی سکس و خشونت بود.
وی افزود: هر چه از انقلاب دور میشویم، نیروهایی که به حوزه فرهنگ و هنر وارد میشوند، درک چندانی از منظومه فکری امام (ره) ندارند و در حال فاصلهگیری از آن هستیم؛ لذا این باعث شده است که خلق آثار دوباره به دو مؤلفه سکس و خشونت گرایش پیدا کردهاند و ایده را بدون توجه به مؤلفههای توحیدی، گرفتهاند و ایدهشان در دو عالم خیال و حس، محدود شده است.
وی اظهار داشت: در سالهای گذشته، رویکرد غالبمان این بود که هنر به سمت حیات طبیعی سوق داده شود، اما غفلت این بود که سرمایهداران به ارائهکنندگان آثار فرهنگی هنری غلبه پیدا کردهاند، به ویژه در حوزه سینما؛ بنابراین وزارت فرهنگ و ارشاد باید در این راستا حراست بیشتری به عمل آورد.
این کارشناس ارشد امور فرهنگی تصریح کرد: لازم است ظرفیتهایی را که در بینش و نظام فکری امام (ره) در حوزه فرهنگ است، به محققین و فعالان فرهنگی عرضه کنیم. امام شخصیت علمی چندبعدی است و ویژگیهای ایشان باید مورد بازمطالعه قرار گیرد تا آرای ایشان در حوزه فرهنگ و هنر را بهتر بشناسیم.